• neelliee

Avstånd mellan spis och kyl?

Någon som vet hur stort avståndet bör vara mellan ugn/spis och frys/kylskåp? Håller på att göra om i ett litet kök, där det tyvärr inte finns möjlighet att ha 40 cm arbetsyta på båda sidor om spis och sådant. En lösning som rent ytmässigt skulle funka är att ha spisen nära kylskåpet, men det känns spontant fel att ha värme nära kyla. Å andra sidan, vad gör man när utrymmet ser ut som det gör?

Någon som vet hur litet avstånd som är okej mellan spis och kyl? Frågade runt i vitvarubutiker igår, på två ställen sa de att 10 cm (i form av ngt sags smalt skåp)räcker och på det tredje ville de ha ett helt skåp emellan, men visste inte hur brett skåpet skulle vara.

Tänkte at någon här kanske har erfarenhet, eller kanske rent av sitter på fackmannakunskap

• Svar på tråden Avstånd mellan spis och kyl?
  • Tashmira

Varför måste det vara ett visst avstånd? Kyl/frys avger ju värme, vanligtvis ovanför eller under, och att en påslagen spis skulle påverka kyl/frys? Hur då?

• neelliee

Jag tänkte mest att kylskåp/frys trots allt ska hålla en låg temperatur. Om ugn/spis avger värme i närheten av kylen, måste kylen då "jobba hårdare" för att hålla låg temp? Går det mer elektricitet om ugnen finns nära? Runt ugnen ökar ju temperaturen några grader när värmen är på. Jag tycker att det låter logiskt att inte värma upp något som ska hålla låg temperatur, men jag vet som sagt inte.

Men jag blir bara glad om det inte spelar någon roll, det underlättar planeringen kan jag säga =-)

• neelliee

Oj, vad hände med den smileyn?

• Tashmira

Njae, förstår hur du menar, men jag har svårt att tänka mig att värmen från spis/ugn skulle påverka kyl/frys. Kyl/frys är ju så pass isolerade att värme inte borde kunna "tränga in". Likaså är ytorna hos kyl/frys oftast blanka eller vita, vilket reflekterar bort värmestrålning bättre än en målad.

Hoppas det blir bra! :o)

• neelliee

Tack för svar!

Jag kanske vågar prova då! Kan ju alltid ursäkta eventuella slarvmiddagar på yoghurt och mackor med att jag inte vill utsätta kylen för onödig värme...

• M C

Om du är osäker, sätt någon isolering mellan. Det är på baksidan en kyl alstrar värme och ugnen på sidan borde påverka negativt.
    Det finns bra och tunna isoleringsmatreal, några milimeter bara.
    Kolla med bauhaus eller k-rauta tex.
    Tänk efter: på sommaren är det ofta svårare att få till kylan i en frys!

• Tashmira

M C skrev 2009-04-08 09:33:21 följande:

Tänk efter: på sommaren är det ofta svårare att få till kylan i en frys!
    Är det? Har man inte relativt konstant värme hemma, oavsett utetemperatur?
    Och den tid som en ugn är påslagen och eventuellt påverkar kyl/frys är väl också högst marginell? Men ett sådant tunt isoleringsmaterial kan ju inte skada om man vill känna sig helgarderad. :o)
  • Gurkan

vad du än bestämmer dig för att göra se till att du har åtminstone en arbetsyta intill spisen för huset vi flyttade in i har det inte och det retar mig :D

• Tashmira
    Gurkan skrev 2009-04-08 09:42:38 följande:
    vad du än bestämmer dig för att göra se till att du har åtminstone en arbetsyta intill spisen för huset vi flyttade in i har det inte och det retar mig :D
    Oj! DET måste vara irriterande, för det behöver man ju verkligen!
  • Ann Nelly

Jag tycker att du ska ha mellanrum mellan spis och kyl/frys. Spisen avger mycket värme på sidorna och det påverkar faktiskt vitvarorna som får jobba hårdare. I anvisningarna till kyl/frys så står det att de rekommenderar god ventilation runt vitvarorna. När vi byggde om vårt kök så såg vi till att ha en luftspalt runt kylen och frysen vilket vi täckte med lister framifrån. Fast i vårt fall så hade vi höga skåp på båda sidor så det var enklare att täcka.
    Men framför allt så bör du ha åtminstone en liten avställningsyta på var sida om spisen. Det är en allmän rekommendation från kökstillverkarna som jag håller med om.
    Ikea har (eller hade iallafall) en smal "vinhylla" med även två små lådor i, den är endast 20 cm bred. Jag har en sådan som utfyllnad mellan diskmaskin och vägg, fast jag vände den upp och ned så att jag fick lådorna längst upp. Den har alltså två lådor, fyra "flaskfack" (som jag har ihoprullade diskhanddukar i) och ett fack i mitten som jag tror är för kokböcker men jag har skärbrädor i istället.
    En sån smal hylla kanske du kan göra plats för?
    I vilket fall som helst så hoppas jag att du blir nöjd med ditt kök, lycka till!

Svar på tråden Avstånd mellan spis och kyl?