• MajaMaria79

Är gräddbullar glutenfria?

Lilltjejen ska ha hem en kompis idag som är glutenintolerant. Tänkte bjuda dem på något gott till fika i eftermiddag.
    Men är gräddbullar (kallas också kokosbollar/mums-mums) glutenfria?

Finns det något annat som är godare?

• Svar på tråden Är gräddbullar glutenfria?
  • Tant Groda

Om det finns kex i botten så tror jag inte att de är det, men annars skulle jag tro det

• MiaP

Glass är ju alltid poppis hos barn.

• Igor

Annars brukar det finnas glutenfria hyllor på det flesta livsmedelsaffärer numera tex Ica har glutenfria dammsugare, och andra konditorivaror.

Men jag håller med MiaP att glass brukar passa de flesta barn och det är ju glutenfritt.

• MajaMaria79

Glass med bär är ju bra.

Jo det finns en glutenfri hylla i min affär också, men jag vet inte vad som smakar gott där.

• Dhana

Oftast brukar dom vara glutenfri, om det inte är kexbotten på dom. Sen beror det lite på hur känslig man är.

• MajaMaria79

Kanske bättre att köra på glass då.

Tack för hjälpen.

Ni får gärna nämna om det finns fler goda saker till glutenintoleranta. För kompisen är här ganska ofta.

• Dhana

cocos-toppar, risbullar, vissa smaksatta riskakor, maränger,

• Igor

Skulle inte ge kex åt en glutenintolerant. Kex är definitivt gjort på vete, råg, korn, eller havre som alla innehåller gluten. Vet att vissa glutenintoleranta kan äta havre dock men inte de 3 andra sädeslagen.
    Fråga din dotterns kompis vad hon gillar och inte gillar. Vet av erfarenhet att många ledsnat på vissa saker, sedan har man ju olika smak dessutom.

• MajaMaria79

Idag blev det fruktsallad. Det verkade hon gilla.

Det verkade vara ganska tråkiga saker i den där glutenfria hyllan. Nästa gång kanske jag ska baka något.

Svar på tråden Är gräddbullar glutenfria?