• september0809

när kan man ge mannagrynsgröt?

ja som frågan lyder,när kan man ge mannagrynsgröt till barn?
    min dotter är snart 7 månader och tröttnar väldigt fort på vanlig gröt så de vore bra om man kunde variera!

• Svar på tråden när kan man ge mannagrynsgröt?
  • Bliglin

Det kan du ge som första grötintro om du vill.

Min son gillade aldrig havregrynsgröten och ej heller Nestles milda havregröt så jag har gett mannagrynsgröt och även polentagröt sedan han började med gröt vid 6 mån ålder. Polentan innehåller ju inget gluten om man nu vill vänta me ddet. Annars är ju mannagryn bra som glutenintro i skydd av amning t ex. Det har funkat kanon för oss.

Helt okej att koka mannagryn i mjölk för övrigt. All "köpebarngröt" har ju ändå skummjölkspulver som huvudingrediens...

• Bliglin

Glömde:
    Jag kokar en halv portion mannagrynsgröt, eller polentagröt, dvs 1 och 1/4 dl mjölk och 1 msk gryn, och det äter han med fruktpuré, en portion på morgonen och en portion som kvällsgröt. MIn son är nu drygt 9 mån (korr) gammal och har ätit samma i 2,5 månad ca.

• september0809

ja jag tänkte ju de för alla gröten som jag har läst om innehåller ju nån form av mjölk.
    hon äter vanlig mat 2 gånger om dan och gröt till frukost men de blir dyrt i längden om man ska köpa ny gröt varje vecka för hon tröttnar.
    hon har fått smaka pyttelite av mig och hon verkar gilla det!

• september0809

tack så mycket.
    jag får tyvärr inte så mycket svar från mitt bvc.
    dom verkar vara så inrutade på burkmat och de gröter man köper i barnavdelningen!

• Bliglin

Så bra!

min äter också två lagade mål, till lunch och middag, och två grötmål. Jag tänker på att "järnberika" själv med droppar (pga att min son är prematur) eller järnrik mat med tanke på att köpegröten ju är järnberikad. Men om man ger ärtor eller broccoli till den vanliga maten ihop med tex nötfärs och ger aprikos etc av olika järnrika livsmedel så täcker man upp mer än väl. Om man oroar sig för järnet och t ex har ett barn som hellre ätrer gröt än mat (vilket iof inte jag har) så kan man ju köpa järnrikt paltbröd och smula ned i gröten... Lite tips bara

• september0809

åh tack de ska jag tänka på!

Svar på tråden när kan man ge mannagrynsgröt?