• Angel in sight

Tips på recept på god gryta önskas

Någon bra, rejäl gryta önskar jag recept på.

• Svar på tråden Tips på recept på god gryta önskas
  • straw2008

Mee to!!

Görna med alkohol det blir så galet gott då :O)

Kött för min del!

• Morbid Mistress

Sätt på ungen på 150 grader

Skär lök och fräs tillsammans med salt peppar vitlök och spiskummin efter smak (chili pasar också bra till). Låt sedan grytbitar av nöt brynas med lök och kryddor. Grytan måste tåla ugn. Häll på krossade tomater och passerade tomater samt lägg ner en eller flera buljongtärningar. Låt allt koka upp och koka ett par minuter. Lägg ett lock på grytan, ställ in i ugnen ca 1-2 timmar. ta ut grytan och blanda i bönor av olika slag. Ställ in grytan i ugnen igen i omkring 1 timme.

Servera med bröd, ris sallad eller annat.

• k girl

Jag gjorde en indisk lammgryta igår - fantastiskt gott. Jag skar lammstek i tärningar och fräste dem i smör. Häll på två dl vatten. En röd chilifrukt (eller fler , om du vill ha en starkare gryta) och två stora gula lökar kördes i mixern med någon matsked matolja så att det blir som en "smet", fräs även det en liten stund med tre matskedar egen curry och häll över det i grytan. Grovhacka tre tomater och låt dem koka med i grytan. Koka i minst en timme eller tills köttet är mört. Tillsätt två dl yoghurt, lite grädde och smaka av med salt och eventuellt mer kryddor.

Egen curry:
    4 msk koriander
    1 bit kanel
    5 hela kryddnejlikor
    1 msk spiskummin
    1 msk kardemumma
    1 tsk hel svartpeppar
    0,5 tsk torkad chili
    1 tsk mald ingefära
    4 msk mald gurkmeja

Rosta kryddorna i het, torr stekpanna och stöt dem i en mortel.

Har du ingen lust att göra egen curry, byt ut dem mot:
    2 tsk spiskummin
    2 tsk koriander
    2 tsk kanel
    2 tsk kardemumma
    2 tsk gurkmeja
    2 tsk paprikapulver

Svar på tråden Tips på recept på god gryta önskas