• pellen94

    Inreda litet barnrum

    Hej!

    Vår yngsta dotter fyller snart 1 år och vi tänkte inreda hennes rum nu.
    Problemet är att det är så litet (ca 8 kvm).

    Hennes syster har något större rum (ca 11 kvm) och där har vi en säng, en liten byrå, en 120cm bred garderob och den näst största modellen av IKEAS Expedit-hylla. Hon har även ett litet bord och två stolar, en griffeltavla och en leksaksspis.

    Har ni andra några tips på inredning? Vi handlar nog på IKEA
    Man kommer in på kortsidan (2-2,5 brett) och på andra kortsidan är det ett fönster. Rummet är ca 3,5m långt..

    Tack på förhand!
    Pellen94

  • Svar på tråden Inreda litet barnrum
  • Eka80

    Har tyvärr inga tips, men liknande problem. Rummet min son bor i är näst intill omöblerbart, följer tråden med spänning ;)

  • cii

    Jag hänger på här =)

    Vår sons blivande barnrum är nästan exakt i de mått som TS har.
    Han är två år snart och har ju haft ett rum på12 kvm i ett år nu, men nu ska vi flytta och hans nya rum är ju inte så stort =(

  • Ann Nelly

    Vet inte om det är vad ni är ute efter men här kommer lite tips:
    Om det finns möjlighet så placera klädförvaringen någon annanstans än i barnets rum. Det kanske går att placera byråer i något annat rum eller i hall eller allrum. Eller i ert sovrum. Barnens kläder måste ju inte vara i deras sovrum, det stjäl massor med lekyta.
    Klä ena långsidan med låga Billy-hyllor. De är inte så djupa så att de stjäl för mycket golvyta. De är billiga. Man kan köpa till så många hyllplan man vill ha och man kan även sätta dörrar på dem om man vill. Man ju även måla om dem i roliga färger.
    Då får man mycket förvaring för böcker och leksaker, småplock kan man lägga i små korgar som ställs i hyllan.
    Alternativet till Billy-hyllor är köksskåp, det finns köksskåp som inte är så djupa och Ikea har många olika varianter med roliga färger på luckorna. De kan fästas en liten bit upp på väggen så att man kan dammsuga under.
    Ovanför hyllorna, högre upp mot taket, kan man fästa några stora kraftiga krokar. Perfekt att hänga upp lekväskor, gitarrer, rockringar, tygpåsar med lego eller andra småprylar som man inte vill att den lilla ska komma åt obevakat.
    Längs med andra väggen kan man placera sängen längst mot fönstret. Och i hörnet innanför dörren så kan man ordna en myshörna med liten skummadrass och kuddar/mjukisdjur. Då får man plats med ett litet bord och stolar (eller leksaksspis och sånt) i mellan sängen och mjukishörnan.
    Det viktigaste med liten yta är att tänka "uppåt väggarna" istället, det gör ju inget om man får hjälpa till att plocka fram grejer. Då är det viktigare att ungarna har bra med golvyta att sitta och leka på istället.
    Hoppas ni har fått lite hjälp iallafall.

  • Trasiga skor

    :)
    bra tips. ska göra om en skrubb till ett rum. storlek 3*6 m tror jag.

  • mamma18741

    Hej,

    Sök på BARNRUM på google högst upp hittar du ett forum som heter style någonting. Här finns det massor med mammor visar bilder på hur de gjort om sina barns rum. Har hämtat massor med inspiration där.

  • Hella Pella

    Jag har gjort en "tallrikshylla" till min son som han ska ha på väggen med böcker och gosedjur i som en bokhylla. Den tar minimalt med plats eftersom den nästan är platt på väggen och sedan ser han böckerna eftersom framsidan på boken visas i hyllan. Fint och praktiskt tycker jag!

  • sarahl

    jättebra tråd, vi skall fixa vår 2 åriga sons rum, litet är det. ca 2.5*2.5 meter.

    Jag hittade en jättebra bild på styleroom där de byggt upp en säng på de minsta MALM byråerna från ikea, de hade tagit 4 st och då blev sängen 160 lång, räcker ganska länge i denna familj då vi inte är speciellt långa någon av oss. Så så ska vi göra och kommer ha klädförvaring i dom, på ena sida blir det en vit expedit hylla, den med 8 fack, 4 av facken kommer få lådor.

    Sen funderear jag på att sätta de där billiga träkonsolerna från ikea med hyllplan på så han kan sitta och rita och även leka, ev rita en bilbana där på oxå. sedan hyllor på väggarna så man kan förvara uppåt.

    ovanför expedit hyllan kommer vi nog sätta en eller två vita lackhyllor.

  • Novan

    Jag skulle sätta en sänghimmel över sängen i barnrummet. Då känns rummet mysigare och man får ett litet krypin/koja även fast rummet är litet. Sen skulle jag välja mysig belysning, belysning gör mycket för rummet. Välj många små lampor istället för stora lampor som tar plats. Tex en ljusslinga hängandes i sänghimmeln.Glad

Svar på tråden Inreda litet barnrum