• Beasessan

5 månaders valp som inte kan vara ensam...

Hej!

Har en valp på snart 5 månader som är helt underbar på alla sätt och vis precis vad vi önskade oss MEN vi har ett problem och det är att han inte klarar av att vara ensam hemma, änns 10 min. Eftersom vi har arbetstider som gör att han i stort sett aldrig behöver vara ensam har ju detta gått att lösa. Men han måste ju ändå kunna vara ensam några timmar snart. För jag måste kunna åka och handla eller åka till badhuset mm....

Jag börjar känna mig väldigt ledsen och orolig över detta. Jag känner mig så bunden.....visst han kan följa med oss för det mesta....men vi kan ju inte ge upp hela vårt liv....måste kunna göra lite utan honom. Vi har ingen som kan passa honom vid ex sådanna tillfällen. Ett par timmar vill jag att han så småningom ska klara. Men han klarar i nuläget inte änns 5 minuter. :(

Han skäller och ylar när han blir ensam. Vi har försökt att träna på att gå ut och in. inte gå in när han skäller eller eller ylar. Han har fått märgben att tugga på men bryr sig inte om det utan sitter bara och väntar och skäller.:(
    Vi har försökt begränsa utrymmet till ställe där han gärna annars ligger.

Jag vet inte vad jag ska göra? Barnen vill gärna hitta på något med mig (och jag med dem) nu det är ju ändå påsklov. :(

Vi bor i hus, så jag tror inte att han stör någon, men jag vill att han ska känna sig trygg med att vara ensam en liten stund. Annars är han otroligt mentalt stabil är social, glad, framåt och orädd.

Snälla ge mig tips och råd. Någon som har/haft det så här/ går det över?

(Det är en boxer)

Är så ledsen, allt annat funkar ju så bra. Tack på förhand!!!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-14 20:29
    Någon som haft det här problemet, men att det gav med sig med tiden? ??
    Detta gör mig orolig. Alla hundar måste ju vänjas vid att kunna vara ensam någon timme eftersom saker kan hända som gör att man måste kunna lämna dem.Kan ju inte skaffa hunddagis för att ex kunna åka till tandläkaren. SNÄLLA HJÄLP! RÅD TIPS OCH TRÖST! :)

• Svar på tråden 5 månaders valp som inte kan vara ensam...
  • Teeeeess

Vi har en valp på 6 månader och vi fick vänja henne vid att vara ensam. Hon blir fortfarande väldigt ledsen när vi går och man hör att hon piper vid dörren en stund, men sen går hon och lägger sig istället.

Vi började med 5 minuter som test, några gånger i veckan och sen ökade vi det.

Vi lämnar visserligen inte henne i mer än 2 timmar. Egentligen ska man inte vänja en hund vid att vara själv förän dem är runt 1 år.

En valp är ju som en bebis och en bebis vill ju inte heller bli lämnad själv..

Men testa med småminuter, att bara gå utanför huset och sen in igen och gör så ett par gånger så han ser att ni kommer tillbaka igen. Det fungerade för oss!

• Cuthalion

Han är ju fortfarande en liten valp och ska inte lämnas ensam längre stunder. Hitta på saker där ni kan involvera hunden istället.

• Beasessan

ok. Tack! :)

Fast det är väl knappt någon som kan vara hemma med sin hund på heltid i ett år?
    Det svåra är att träna detta flera ggr om dagen eftersom man då måste dra med barnen ut varje gång. Hoppas att det snart funkar för oss oxå. Det måste funka....

• Cuthalion
    Beasessan skrev 2009-04-08 11:19:25 följande:
    ok. Tack! :)Fast det är väl knappt någon som kan vara hemma med sin hund på heltid i ett år?Det svåra är att träna detta flera ggr om dagen eftersom man då måste dra med barnen ut varje gång. Hoppas att det snart funkar för oss oxå. Det måste funka....
    De som inte kan vara det har hundvakt, dagis etc.
  • angeni

Precis som ovan säger att man måste börja med 5 minuter och sedan bygga på hela tiden och öka tiden ju mer ni har tränat.

Det ni även kan prova är en aktiveringsboll med godis i, denna kan hunden rulla och då trillar det ut godis, Då aktiverar den sig när ni är borta.

Försök även att avgränsa det utrymme hunden har fritt när ni är borta. För stort utrymme kan leda till att hunden känner sig osäker för den kan inte kontrollera hela ytan samtidigt.
    Vår hund gillade inte att ha stor yta, han tuggade sönder saker och var inte alls lugn när vi kom hem.
    Sedan började vi med att stänga in honom i köket, nu sover han varje gång när vi kommer hem och vi kan lätt lämna honom, 4 timmar utan problem.

Ett annat tips är även radio på så att de har ljud hela tiden, då brukar de inte känna sig lika ensamma.

Jag vet hur det känns att ha en hund man inte kan lämna ensam hemma, vi hade en husky förut och de är inte kända för att vara ensamhundar så det gick inte alls. trots att vi tränade henne. Vi filmade henne en gång och hon ylade, försökte öppna dörren osv.
    Men det är bara att kämpa på

• Beasessan

Nu menar jag inte några längre stunder, men kanske 1 timme. Är det för länge för en 5 månaders valp? :)

• angeni

Vi började lämna vår hund ensam när han var 4 månader, det har inte gått dåligt för det. Inte tänker jag ta med hunden till affären nu när det nalkas vår och sommar och det blir väldigt varmt i bilarna för hundarna.

Samt inte lämna in honom till hunddagis för kanske en timme. Då hinner han knappt klimatisera sig innan han ska därifrån. Nej då är det bättre att de får vara hemma där de är trygga när de har lärt sig att vara ensamma hemma

• angeni
    Beasessan skrev 2009-04-08 11:20:44 följande:
    Nu menar jag inte några längre stunder, men kanske 1 timme. Är det för länge för en 5 månaders valp? :)
    Nej det är inte för länge, bara man börjar rätt och träna rätt från början, det tar ett tag och träna så att de känner sig säkra med att vara ensamma hemma, Och självklart kommer hunden yla i början, det är ju något nytt för dem som de inte alls är vana med.

Lycka till!
  • Beasessan

Vi har oxå filmat och det är därför vi vet....tror att det är många som inte vet att deras hundar skäller när de är iväg. Vår tystnar nämligen när han hör oss komma. Han skäller ALDRIG annars. Men hunddagis kan man väl inte ha för att köra och handla ex 1 ggn i veckan?

Radio har vi på och han bryr sig inte om aktivitetsboll eller ben...han blir så olycklig.... :(

• Beasessan
    angeni skrev 2009-04-08 11:21:57 följande:
    Vi började lämna vår hund ensam när han var 4 månader, det har inte gått dåligt för det. Inte tänker jag ta med hunden till affären nu när det nalkas vår och sommar och det blir väldigt varmt i bilarna för hundarna.Samt inte lämna in honom till hunddagis för kanske en timme. Då hinner han knappt klimatisera sig innan han ska därifrån. Nej då är det bättre att de får vara hemma där de är trygga när de har lärt sig att vara ensamma hemma
    PRECIS
Svar på tråden 5 månaders valp som inte kan vara ensam...