5 månaders valp som inte kan vara ensam...
Hej!
Har en valp på snart 5 månader som är helt underbar på alla sätt och vis precis vad vi önskade oss MEN vi har ett problem och det är att han inte klarar av att vara ensam hemma, änns 10 min. Eftersom vi har arbetstider som gör att han i stort sett aldrig behöver vara ensam har ju detta gått att lösa. Men han måste ju ändå kunna vara ensam några timmar snart. För jag måste kunna åka och handla eller åka till badhuset mm....
Jag börjar känna mig väldigt ledsen och orolig över detta. Jag känner mig så bunden.....visst han kan följa med oss för det mesta....men vi kan ju inte ge upp hela vårt liv....måste kunna göra lite utan honom. Vi har ingen som kan passa honom vid ex sådanna tillfällen. Ett par timmar vill jag att han så småningom ska klara. Men han klarar i nuläget inte änns 5 minuter. :(
Han skäller och ylar när han blir ensam. Vi har försökt att träna på att gå ut och in. inte gå in när han skäller eller eller ylar. Han har fått märgben att tugga på men bryr sig inte om det utan sitter bara och väntar och skäller.:(
Vi har försökt begränsa utrymmet till ställe där han gärna annars ligger.
Jag vet inte vad jag ska göra? Barnen vill gärna hitta på något med mig (och jag med dem) nu det är ju ändå påsklov. :(
Vi bor i hus, så jag tror inte att han stör någon, men jag vill att han ska känna sig trygg med att vara ensam en liten stund. Annars är han otroligt mentalt stabil är social, glad, framåt och orädd.
Snälla ge mig tips och råd. Någon som har/haft det så här/ går det över?
(Det är en boxer)
Är så ledsen, allt annat funkar ju så bra. Tack på förhand!!!!!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-14 20:29
Någon som haft det här problemet, men att det gav med sig med tiden? ??
Detta gör mig orolig. Alla hundar måste ju vänjas vid att kunna vara ensam någon timme eftersom saker kan hända som gör att man måste kunna lämna dem.Kan ju inte skaffa hunddagis för att ex kunna åka till tandläkaren. SNÄLLA HJÄLP! RÅD TIPS OCH TRÖST! :)