• frida S83

Bila till Italien med 2 småbarn

Nu har vi bestämt oss för att följa med släkten ner till Italien.
    Vi ska bila ner med våra 2 barn en som är 1 år och en som är 2 år.
    Är det nån annan som har gjort det som kan ge lite råd om vad som är bra att tänka på.

• Svar på tråden Bila till Italien med 2 småbarn
  • Frezalo

Vi bilade iofs med en ettåring och bebbe i magen till kroatien, men i sommar ska vi bila till Montenegro med en 5-åring, 4-åring, 2åring och 6 månaders.

Skyddsklädsel i bilen så de kan kladda bäst de vill med frukt och mat.

Inga tider att passa; man vet aldrig när man behöver stanna. Och så kan det vara lämpligt med kräkpåsar om det blir aktuellt med såna aktiviteter...

Jag har 0:- på kontot, men är världens rikaste människa!
  • frida S83

Ja kräkpåsar har jag inte ens tänkt på så det va toppen annars kanske det blir jobbigt :)

tack så mycket.

• Skosa

Vi bilade till Södra Spanien när vår son var 3 år och det som vi gjorde var att när vi rastade för att äta då lekte och rasade han av sig . Sen fick han äta i bilen då han ändå var tvungen att sitta still.
    Mutor i massor är inte fel.
    Ge inte alla leksaker direkt utan plocka fram lite efter hand gärna någon ny sak som tar lite tid att pyssla med.

• etc

Ta sovtåget genom tyskland, supersmidigt!

• etc

Biltåget menar jag alltså ...

• Babybalo

Vi har tänkt bila till södra Frankrike i sommar med våra tre barn, 12, 10 år och en liten på då 14 månader... Vi räknar med många övernattningar och stopp!

• Snova

Hur snabbt tror ni man kan köra från STHLM till franska rivieran med en rätt snäll 3-åring?

• eriQa

vad avundsjuk jag blir när jag läser detta. min lilla tjej på 18 månader gillar inte bilen alls. jag bävar inför resan om två veckor som är en sträcka på 40 mil...
    hua.

• Mosaik

vi husbilade ner till italien med våran då 1,9 mån gammla son.
    Vi hamnade i los sabriadores eller nått sånt.
    Gick hur bra som helst.
    Vi åkte väldigt intensivt, tror vi var framme på två dagar om jag inte minns fel.
    Wille satt ifram med bakåtvänd bilstol och hade på så sätt uppsickt över oss alla. Han trivdes som fisken i vattnet!
    Ha med mycke festisar, en sån där målarmagnet-tavla är smidig o bra.
    pipmuggar är ju väldigt smidigt också, om man är rädd för spillet.
    Ha en underbar semester

*stolt mamma*
  • Mollan
    Snova skrev 2009-06-11 22:42:40 följande:
    Hur snabbt tror ni man kan köra från STHLM till franska rivieran med en rätt snäll 3-åring?
    Jag tror ni behöver tre dagar på er för att det ska bli uthärdligt. Men det kan funka med bara en övernattning också.
  • Hemulia

Vet inte om jag har så många tips direkt, men min familj gjorde denna resa när jag var 3 år, och då med tre småbarn och en fullpackad bil.

Små tips på vägen är ju godis, böcker, cd-skivor med sagor, ritblock och kanske även en bärbar dvd kan fungera nu på 2000-talet. =P

Trots att jag bara var tre år minns jag mycket av resan, den gav starka men fina minnen och mina föräldrar har aldrig nämnt att det var negativt alls. =)

Lycka till!

• miss nöjd

Ett tips! Köp bärbar dvd-spelare eller ha med en dator så de kan se lite på film. GULD värt när humöret går neråt.

Svar på tråden Bila till Italien med 2 småbarn