• Anonym (pain)

Hemorrojd - nån som provat gummibandsmetoden själv?

Hej!

Har sen några veckor tillbaka jätteproblem med framför allt en hemorrojd. Den har blivit väldigt stor och ömmar nästan hela tiden. Fick tips på nätet om att dra åt ett gummiband runt den så att blodtillförseln stryps. Tror jag lyckades ganska bra, men nu gör det ju vansinnigt ont... Hur länge gör det det? Nån som provat? Andra huskurer om detta inte funkar?

Har provat salva (Alcosanal) utan resultat och vill verkligen ha bort den nu! Är i v.35.

Nån som vet om hemorrojder brukar spricka vid förlossning? Är lite orolig för det - att små hemorrojder spricker brukar ju göra lite ont, men sen är de oftast borta, men vad händer med de stora?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Hemorrojd - nån som provat gummibandsmetoden själv?
  • Anonym (pain)

Ingen?

• Anonym (provat)

Jag provade att göra det själv men tog bort gummibandet efter någon timme för det gjorde obeskrivligt ont. Jag tror inte att man kan göra det själv.

Kan du inte prata med din BM och be om råd och hjälp?

• Anonym (pain)

Instämmer, det gjorde verkligen obeskrivligt ont första timmen. Tog en alvedon efter en stund och nu är det uthärdligt...

Ska prata med BM i nästa vecka om detta inte har löst sig innan dess. Förut när jag har nämnt det har hon mest viftat bort det, men föreslagit Alcosanal. Jag har nog inte varit tillräckligt tydlig, så jag får försöka igen.

Nån mer med erfarenhet?

• Anonym (anna)

får man inte använda något annat än huskurer när man är gravid? gå och köp Xyloproct stolpiller det funkade på mig.

• Anonym (pain)

Xyloproct stolpiller - funkar det även på hemorojjder som sitter utanpå? Trodde att stolpiller endast var för invärtes hemorojjder, därför har jag bara provat salva...

• Anonym (inga än)

Var hos mvc-läkaren för ett tag sen och han sa hur man skulle hantera hemorojder. Har inga än så jag har inte testat detta, men det låter ju vettigt.

Han sa att man ska ta och trycka in hemorojden i rumpan och sedan knipa ett par minuter så att den hålls kvar inne. På så sätt byts blodet i hemorojden ut och det påskyndar läkningen och gör att den inte blir inflammerad och så. Detta skulle man göra flera gånger per dag för att slippa så mycket besvär. Sen skulle hemorojderna försvinna helt efter förlossningen men detta skulle göra dem bättre iaf. Du kan ju alltid testa.

• Anonym (been there)

Jag använde Xyloproct salva och smorde in med tills den inte var lika irriterad längre. Sedan tryckte jag in den igen och fortsatte med salvan tills den minskat. det krävdes en del behandlingar. Ett råd: Spring INTE vårruset om den inte är HELT borta. AJ! Det blev värre än någonsin då.

• Anonym

en jättebra huskur är att smörja m honung. Jag provade några apotekssalvor som inte hjälpte, tills jag hittade info om hemorrojder å honung på nätet. De försvann efter bara nå´n dag! Naturligare kan det inte bli!

• Anonym (123)

Har också det problemet pratade med en läkare i förra veckan undrade om man kunde ta bort dom (gravid i v 30 ) redan nu... hon sa att det brukar bli mindre efter att bebsien kommit och att jag skulle smörja varje dag med salva som nämns i tråden dricka mkt vatten och se till att gå på toa varje dag... Att ta bort dom kunde jag göra då jag fått tillbka min första mens efter att bebisen kommit......

• Anonym (anna)

Anonym (been there) skrev 2009-04-08 21:02:21 följande:

Jag använde Xyloproct salva och smorde in med tills den inte var lika irriterad längre. Sedan tryckte jag in den igen och fortsatte med salvan tills den minskat. det krävdes en del behandlingar. Ett råd: Spring INTE vårruset om den inte är HELT borta. AJ! Det blev värre än någonsin då.
    Precis det finns ju salva åxå!
  • Anonym

Xyloproct tyckte jag hjälpte, hade både stolpiller och salva efter att jag fött min son. Tyvärr har jag fortfarande hemorojder kvar...och nästa barn på väg. Så det blir att ta med både stolpiller och salva till bb...(har haft dem i 1 ½ år nu och de vill inte försvinna, men har minskat i storlek iaf.) Tyckte nästan att själva uttryckandet av hemmorojderna under förlossningen var värre än sonen..

Svar på tråden Hemorrojd - nån som provat gummibandsmetoden själv?