• lycklig fru

Undervattenskamera

Vart får man tag på en enkel och hyfsat billig kamera att bilder under vatten med?
    Det får gärna vara av modell "engångskamera" eller i alla fall i den prisklassen.
    Finns det kanske att få tag på på nätet? Vart i så fall?

~~~ Oskar 071106 ~~~
  • Svar på tråden Undervattenskamera
  • Elli47

Vi har köpt våra utomlands har jag för mig... det brukar finnas annars på fotoaffärer och liknande. Sök på google så hittar du säkert något ställe.

• Amazina

Undervattenskameror av bra kvalitet består ofta av en vanlig kamera och ett vattentätt hölje. Höljet kostar ofta minst lika mycket som själva kameran. Om ni ska dyka och inte gör det så ofta tycker jag att ni ska hyra kamera på dykcentret. Det kostar någon hundring men man får då en bra kamera. Ska ni bara ta i pool eller på grunt vatten tror jag att det går att köpa plastpåseliknande fodral som är vattentäta på mycket grunt vatten. i en sån ska man dock ej stoppa en kamera som man är mycket rädd om.

Ska du köpa en dykkamera skulle jag kolla på Ebay för att köpa en begagnad.

• Isfjord

Undervattenshus som nämns ovan finns till många kompakter, systemkameror och filmkameror. Som sagt dyra och även klumpiga. Finns även mjuka universalväskor, billigare men än klumpigare.

Vattentäta engångskameror finns, brukar säljas på varuhus och fotoaffärer.

Sedan finns det ett antal digitala kompaktkameror som klarar bad och lättare dyk utan extrahus. Här är tre exempel, alla finns i flera färger:
    Pentax Optio W60 silver
    http://www.cyberphoto.se/?www.cyberphoto.se/info.php
    Olympus µ Tough 6000 blå
    Olympus µ Tough 8000 blå

Ska även finnas från Richo, och jag har för mig att Konica och Canon har, men orkar inte leta reda på dem nu. Oftast måste man gå in i beskrivningarna och läsa, och eftersom jag redan har vattentät kompakt som jag hoppas klarar sig några år till är jag inte så påläst på dagens modellutbud.

Vill du ha med film i finns det flera modelller på begagnatmarknaden. Jag har tex en Canon AS1, har sett dem på blocket några gånger.

• skorpionen80

Jag provade en engångsundervattenskamera från Lidl (ca 100kr om jag minns rätt) men bilderna blev riktigt kassa. Till nästa semester funderar jag på en sådan här: www.fotosidan.se/cldoc/28359.htm

De flesta andra kameror som tål vatten gör det bara ner till 3-4m djup. Känns lite riskabelt om man nu skulle dyka ner lite längre... Den jag länkade till klarar 10m under vattnet, längre ner än så kommer inte ens jag, så det är lugnt på den fronten!

• Isfjord

Där kom Canons alternativ, som sagt orkade jag inte leta igenom alla beskrivningar.
    Stämmer att de flesta klarar 3-4 m, men inte alla. En jämförelse:

Olympus µ Tough 8000
    Dyk 10m
    köldtålig ner till -10°C
    Tål 2m fall
    2,7" Hyper Crystal LCD-display.
    Bildsensor storlek 1/2,33"
    Upplösning bildsensor 12 700 000 pixlar
    Upplösning bild (effektiv) 3968 x 2976
    Objektiv 5-18,2mm vilket motsvarar 28-102mm
    Ljusstyrka optik 3,5-5,1
    Optisk zoom 3,6
    Närgräns 2cm
    3 890 kr

Canon PowerShot D10
    Dyk 10m
    köldtålig ner till -10°C
    Tål 1,22m (4 fot) fall
    zoomoptik (35-105mm)
    2,5" Pure Color II LCD-display
    Bildsensor storlek 1/2,3"
    Upplösning bildsensor 12 100 000 pixlar
    Upplösning bild (effektiv) 4000 x 3000
    Objektiv Motsvarande 35-105mm på 35mm kamera
    Optisk zoom 3x
    Närgräns 3cm
    3 890 kr

Olympus klarar nästan dubbla höjden fall, har något större skärm, något bättre zoomomfång, något bättre närgräns.
    Framförallt är den tunnare, Canon är en riktig klumpeduns som tar stor plats i fickan. Och tittar man mer på objektivet har Olympus motsvarande 28-102 och Canon 35-105.
    Mellan 102 och 105 märker du INGEN skillnad.
    Mellan 28 och 35 märker du STOR skillnad. De futtiga millimetrarna kommer du säkert sakna. Av de två skulle jag helt klart välja Olympus.

• Isfjord

Min analoga Canon ska klara 5m, jag har läst om andra som har likadana och varit nere på 30m. Givetvis gäller inga garantier, men de har oftast bra marginaler.

• skorpionen80

Olympusen har jag inte sett innan, den verkar ju också intressant! Dock så fick inte bildkvalitén så bra betyg av Cyberphototestarna, ska bli kul att se hur det går för Canon där...

• Pappa i april

lycklig fru skrev 2009-04-08 12:26:38 följande:

Vart får man tag på en enkel och hyfsat billig kamera att bilder under vatten med?Det får gärna vara av modell "engångskamera" eller i alla fall i den prisklassen.Finns det kanske att få tag på på nätet? Vart i så fall?

Vad ska du använda den till och hur djupt ska du?
  • Isfjord
    skorpionen80 skrev 2009-04-13 19:25:33 följande:
    Olympusen har jag inte sett innan, den verkar ju också intressant! Dock så fick inte bildkvalitén så bra betyg av Cyberphototestarna, ska bli kul att se hur det går för Canon där...
    Förmodligen liknande, men det återstår att se. Väderskyddade brukar ligga bland medel, de prioriterar annat.
  • lycklig fru
    Pappa i april skrev 2009-04-13 19:44:26 följande:
    lycklig fru skrev 2009-04-08 12:26:38 följande: Vad ska du använda den till och hur djupt ska du?
    Jag vill bara kunna ta lite bilder i poolen på vår semester. Alltså kommer jag inte vara längre ner än någon meter, max.

Tack alla för era svar.
    ~~~ Oskar 071106 ~~~
  • lycklig fru
    Isfjord skrev 2009-04-22 22:29:55 följande:
    www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=532...Engångskamera "sport"Vattentät kamera för oömma tag. Lämplig på t.ex. stranden, skidbacken eller på vandringen. Max djup 3 m. 27 bilder. ISO 400.Artikelnummer 38-247479:-
    Precis nåt sånt som jag var ute efter. Tack för tipset!
    ~~~ Oskar 071106 ~~~
Svar på tråden Undervattenskamera