• Madida

Studera till jurist i Lund?

Är inne på lu.se men skulle vilja hitta mer information om utbildningen. Alltså hur den läggs upp, vilka kurser man läser o.s.v. men jag kan inte hitta det. Antingen är det jag som är värdelös på att leta eller så finns det inte mer information?

Någon som läser/har läst eller någon som helt enkelt bara vet, som kan hjälpa mig?

• Svar på tråden Studera till jurist i Lund?
  • Madida

Tack, men där har jag oxå varit inne utan att hitta något direkt...men jag är kanske förvirrad?

• Kjell2

Min fru har nyligen avslutat sin juristutbildning. Inte i Lund men orterna skiljer sig inte överdrivet mycket åt.

De först tre åren, ungefär, läser man ett antal obligatoriska stora baskurser
    Grundläggande juridik, metod
    Civilrätt (mest)
    Brottsrätt
    Processrätt
    Offentlig rätt
    Internationellrätt

Sen läser man några valfria fördjupningskurser, t ex famlijerätt, aktiebolagsrätt, mera processrätt, imatrialrätt. Allt avslutas med ett examensarbete.

Inte överdrivet mycket schemalagt men mycket att läsa och en hel del skrivarbete. Betygshetsen är delvis tuff. Enligt min fru var det lätt att få godkännt men krävdes mycket plugg och tid för att få MVG.

Hon trivdes jättebra, lärde sig massor och hade roligt.

Lycka till!
    Kjell

• timberhochmandie

I Lund har du nästan uteslutande tentor på hela terminen, medan du i Gbg har deltentor på delkurser. I Lund får man i regel ha med ALLT på tentan och skriva in nästan vad som helst i litteratur/lagtext men i Gbg får man ofta bara ha lagtext eller lagtext + kurslitt men utan anteckningar. Frågan är ju vilket man föredrar... (Jag läser i Gbg, min syster i Lund.)

• Madida

Kjell: Tusen tack för ditt svar! Det är väldigt intressant att få veta hur andra trivs/har trivts under utbildningen!

Det är inte jag (jag studerar redan annat), utan min syster, som funderar på att plugga men just nu verkar rädslan hindra henne och det är så tråkigt. Vill peppa henne för jag är alldeles säker på att hon skulle klara det och trivas med ett sådant jobb.

Ska visa henne det du skrivit och det jag hittat på internet.

• Kjell2

Jag önskar din syster lycka till!

Det krävs en del diciplin för det är mycket självstudier. Tar hon examen med ok betyg öppnar sig en stor värld av möjliga spännande arbetsuppgifter, allt från polischef, till advokat, domare, utredare, diplomat och företagsjurist.

Låt henne inte hänga upp sig så mycket på undervisningsform, tentamensregler mm. Det skiljer sig lite från ort till ort. Vad som är bäst är mest en fråga om tycke och smak. Slutresultatet blir ungefär samma. Sen tycker alla juriststudenter att den egna skolan var bäst, tuffast och mest krävande samt att alla andra är slöa slapp och producerar dåliga jurister.

/Kjell

• timberhochmandie
    Kjell2 skrev 2009-04-08 13:06:36 följande:
    Vad som är bäst är mest en fråga om tycke och smak.
    Det är ju därför det kan vara intressant att ta med i valet av studieort. Min syster är jättenöjd med att bara behöva tentaplugga en gång per termin, jag är jättenöjd med att inte behöva ha så enorma områden att plugga in på en gång.
  • Madida

Verkligen tacksam för era svar! Blir alltid lika glatt överraskad att folk tar sig tid att hjälpa.

Hon bor och har sin familj här nere i Skåne så att plugga i exempelvis Göteborg är nog uteslutet.
    Jag personligen föredrar mindre men tätare tentor, men jag har ingen aning om hur hon tänker

Ska höja upp hennes självförtroende lite å sen är det bara att köra på.

• timberhochmandie

Nej, har hon familj i Skåne har hon naturligtvis ingen lust att plugga nån annanstans.

Som Kjell skriver så är det inte alltför svårt att få B i allt. AB i allt är däremot betydligt tuffare, men det behöver man bara om man vill vara säker på att få sitta ting efteråt, och tingsmeritering är bara nödvändigt om man ska bli domare, åklagare eller kronofogde. I övrigt är det just bara en merit.

• Kjell2
    timberhochmandie skrev 2009-04-08 13:09:59 följande:
    Det är ju därför det kan vara intressant att ta med i valet av studieort. Min syster är jättenöjd med att bara behöva tentaplugga en gång per termin, jag är jättenöjd med att inte behöva ha så enorma områden att plugga in på en gång.
    Sant, men det är väldigt svårt att veta något sånt innan man provat. Lätt att "tro" något som sen inte stämmer.

Har tyvär sett exempel på de som inte börjat på en favoritutbildning för att den orten de kom in var "jättetentor", "PBI", "mycket grupparbeten", "muntliga redovisningar", "dåliga lärare". Detta innan de ens varit på orten.

Därför brukar jag säga att man inte ska hänga upp sig för mycket på sånt innan man provat och känt på.

/Kjell
  • Kjell2
    Madida skrev 2009-04-08 13:18:14 följande:
    Verkligen tacksam för era svar! Blir alltid lika glatt överraskad att folk tar sig tid att hjälpa.
    Det är roligt att hjälpa när folk tar åt sig, ger positiv feedback, blir glada, tackar, följer upp med frågor och diskutterar på ett öppet sätt.

/Kjell
  • Madida

Exakt! Andras erfarenheter är intressanta, men vi är alla olika och man kan egentligen inte veta förrän man provat. Chansen att hoppa av finns alltid, även om det är tråkigt!

Jag är själv klar med min utbildning till sommaren och jag kan lova att ingen av de jag pluggat med har upplevt utbildningen på samma sätt som jag även om vi alla gått exakt samma utbildning.
    Men mer konkreta saker som hur mycket tentor det är o.s.v. kan vara bra att veta.

Svar på tråden Studera till jurist i Lund?