• Daniella88

Yoghurt/fil vid svamp

Nu har jag en lite konstig, skrattretande och för några kanske äcklig fråga, men jag hoppas att någon vet lite bättre än jag..

Det är nämligen så att jag har fått en svampinfektion i underlivet (har haft detta förut) Har provat diverse grejer, men det jag tycker funkar bäst är naturell yoghurt/fil att lägga på de irriterade områdena.. Nu är det så att jag hört att man kan doppa en tampong i yoghurten och föra in (ursäkta om det låter lite otrevligt). Men så fort man doppar en tampong i yoghurt så sväller den ju upp av fukten, och blir genast till en stor bomulls-boll, inte alls så lätt att få in längre, hehe. Är det bara jag som har problem med detta?

Om ni har något bra tips på hur man får bort svamp så får ni också gärna komma med förslag! :)

• Svar på tråden Yoghurt/fil vid svamp
  • Licens To Kiss

De funkar inte!! Tampongen torkar direkt. Bäst är och köpa receptfritt på apoteket. Dom du stppar in tre kvällar (till natten) och salva för att smörja utanpå (på blygläppar)

• 1up

Är du säker på att det är svamp? Det finns flera underlivsirritationer som liknar svamp, och som kräver andra åtgärder. Användning av svampmedel i de fallen hjälper inte och kan leda till ökad resistens.

- sluta tvätta med tvålar (om du gör det)
    - sluta raka dig (om du gör det)
    - sluta använda trosskydd (om du gör det)
    - använd bomullstrosor och luftigare kläder på underkroppen
    - undvik att sitta hela dagarna (om du gör det)
    - öka ditt vätskeintag något för att hjälpa slemhinnorna på traven
    - vill du använda dig av ex. yoghurt finns det tjockare varianter som du kan "bre" på tampongen

• Daniella88

Tack så mycket för bra tips!!

Jag har varit och gjort undersökningar förut, varav läkaren den första gången sade att jag kunde ha dåligt ph-värde, och andra gången konstaterades att jag hade svamp. Så man kan ju inte precis vara säker, men yoghurt verkar i vilket fall fungera efter en tids användande! Nu ska jag prova att köpa en tjockare variant yoghurt och se om det fungerar!

• jayne doe

Man kan ta vanlig yoghurt (naturell, ej mild funkar bäst) och låta den rinna av i ett kaffefilter så blir det lite tjockare och kladdar inte så mkt.

• Daniella88

Åh, tack det var ett bra tips! Det ska jag genast prova faktiskt

• Starkast

Nuförtiden säger man att det är en myt att det fungerar
    Att det är kylan som lindrar och att ex. is får samma effekt.

• center

Det finns Tamponger på apoteket som innehåller mjölksyrabakterier! Dem heter Ellen. Så slipper du kladda överhuvud taget. Dem är jätte bra.

Svar på tråden Yoghurt/fil vid svamp