Varför vill man inte vaccinera sitt barn?
Såg i förra veckan på "Babyboom", där två föräldrar intervjuades som valt att avstå från vaccination av sitt barn. När reporten frågade varför de gjort detta val, svarade de att de hade sökt mycket på nätet m.m och hittills inte funnit något positivt med att vaccinera sitt barn. (Hallå!? Är inte själva avsaknaden av sjukdomarna i sig MYCKET positivt?)
Ibland undrar jag om dessa föräldrar vet vad de utsätter sin barn för och om de har någon aning om hur allvarliga flera av de sjukdomarna är som deras barn faktiskt riskerar att få? Men samtidigt -jag vill inte döma någon. Alla gör sina val och det är egentligen inte något som jag ska lägga mej i.
Själv kan jag tycka att det är lite läskigt att utsätta sitt barn för vaccination -det är ju trots allt främmande ämnen man sprutar in i den lilla bebiskroppen. Men ändå är jag odelat positiv -för jag vet att jag gjort allt i min makt för att mitt barn inte ska få den eller den sjukdomen. Lite obehag i samband med vaccinationen är ingenting mot att få någon av de allvarliga sjukdomarna. Dessutom tror jag vi bl.a. kan tacka det allmänna vaccinationsprogrammet för att vi i Sverige har så låg spädbarnsdödlighet.
Hur resonerar ni andra kring det här med vaccination? Odelat positiva, tveksamma eller helt negativa? Jag vill ha många kommentarer!