• Mallan76

Varför vill man inte vaccinera sitt barn?

Såg i förra veckan på "Babyboom", där två föräldrar intervjuades som valt att avstå från vaccination av sitt barn. När reporten frågade varför de gjort detta val, svarade de att de hade sökt mycket på nätet m.m och hittills inte funnit något positivt med att vaccinera sitt barn. (Hallå!? Är inte själva avsaknaden av sjukdomarna i sig MYCKET positivt?)

Ibland undrar jag om dessa föräldrar vet vad de utsätter sin barn för och om de har någon aning om hur allvarliga flera av de sjukdomarna är som deras barn faktiskt riskerar att få? Men samtidigt -jag vill inte döma någon. Alla gör sina val och det är egentligen inte något som jag ska lägga mej i.

Själv kan jag tycka att det är lite läskigt att utsätta sitt barn för vaccination -det är ju trots allt främmande ämnen man sprutar in i den lilla bebiskroppen. Men ändå är jag odelat positiv -för jag vet att jag gjort allt i min makt för att mitt barn inte ska få den eller den sjukdomen. Lite obehag i samband med vaccinationen är ingenting mot att få någon av de allvarliga sjukdomarna. Dessutom tror jag vi bl.a. kan tacka det allmänna vaccinationsprogrammet för att vi i Sverige har så låg spädbarnsdödlighet.

Hur resonerar ni andra kring det här med vaccination? Odelat positiva, tveksamma eller helt negativa? Jag vill ha många kommentarer!

• Svar på tråden Varför vill man inte vaccinera sitt barn?
  • Aannaa

Självklart vaccinerar jag mitt barn...jag vill inte att hon ska drabbas av någon av dom allvarliga sjukdomarna.

Bra att dom även får vaccin mot t ex kikhosta nu för tiden. Jag o mina syskon hade rejäl kikhosta när vi var små o det höll i sig i 6 månader Fy va jobbigt...min syrra hostade många gånger tills hon slutade andas...det vill man väl inte utsätta sitt barn o sig själv för?!

Nu är iof inte kikhosta den allvarligaste sjukdomen, men iallafall...

• systernegativ

Tack vare vaccinationerna har flera svåra sjukdomar ju nästan otrotats från Sverige. Och när ytterst få drabbas så tippar vågskålen över och föräldrar börjar ifrågasätta varför man ska vaccinera när det är så liten risk att få sjukdomen, och så får den så småningom fäste igen. När tillräckligt många börjar insjukna så tippar vågskålen igen, och då blir det åter aktuellt att vaccinera...

Tror att många väljer att inte vaccinera på grund av ett larm för några år sedan om ett samband mellan vaccination och autism. Dock drogs det larmet tillbaka, men det vet inte lika många om...

• Blue Vapor

Med tanke på hur pass mkt folk rör på sig runt om i världen så tycker vi det är självklart att vaccinera våra barn! Nu spelar det snart ingen roll längre hur många sjukdomar vi "fått bort" från Sverige, de kommer ju tillbaka! Tänk på det som just hänt ang tbc i Stockholm!

• Bonanza

Jag har fått uppfattningen (stena mig inte om jag har fel) att många ap-föräldrar är emot vaccinering. Är det så? Eller är jag helt ute och cyklar?

Jag kommer självklart vaccinera min son.

• Linda08

En annan anledning som jag inte vet hur starka beläggen är för är att barn i antroposofiska familjer i Järna är mer sällan allergiska. Jag tror dock inte att man vet om det beror på att de inte vaccineras eller på kosten. Men en del tror att vaccination kan skada immunförsvaret vilket kan leda till allergi. Jag har valt att vaccinera min son men tyckte att det kändes lite läskigt att göra det. Särskilt motr barnsjukdomar. I normalfallet är ju Röda hund eller mäsdslingen t.ex. inte värre än en influensa¨. Polio och stelkramp känns mer självklart för mig då de är dödliga sjukdomar. Nu kan ju barnsjukdomar leda till värre följdsjudomar men det är extremt ovanligt om jag har förstått det rätt.

• Mallan76

Linda 08, de upplysningarna var intressanta. Fast personligen har jag svårt att tro att vaccination i sig kan leda till allergi. Allergier har ju ökat lavinartat de senaste 10 åren, men man har ju vaccinerat i bra många år nu. (Vågar inte nämna något år, är lite osäker på när man började vaccinera i Sverige.) Fast vem vet, jag har kanske fel?

• Linda08

Jag vet inte, men jag tror inte heller att det i sig kan skapa allergi men det kanske skulle kunna vara en utlösande faktor om man har anlag för allergi. Det vore intressant att hitta undersökningen eller mera fakta.

• Zindie

En väninna till mig har en dotter på 1år och bor i USA med sin amerikanska man. Hon har valt att inte vaccinera sin dotter pga hon har läst en del och har sett några negativa aspekter på det. Hon har en bok som vi ska få läsa om det. Hon ville få mig att ändra åsikt men för mig är det en självklarhet att vaccinera min son.
    De reser ju en hel del eftersom hon har familjen i Sverige och då borde det vara en ännu större självklarhet att vaccinera sitt barn mot alla dessa sjukdomar de lättare kan drabbas utav.
    Min mamma är bm och hon har läst en hel del och pratat med läkare och de vet bara fördelar med att vaccinera sina barn. Jag håller med.

• skrivglad

Vissa är rädda att barnen får autism. En del undersökningar bekräftar det, någon nyare förnekar. Min son fick autistiskt beteende kring MPR-vaccinet vid 1.5 år och ev. har han autism, men jag misstänker inte vaccinet.

• Idun

Jag tror att hon journalisten Maria Carlshamre (sitter även i europaparlamentet för fp) hävnar att hennes son drabbades av autism efter en vaccination. Har ingen aning om det kan stämma?
    Sen tror jag även att antroposoferna menar att vissa sjukdomar är bra att "gå igenom" att barnen utvecklas genom det.

Har inga barn än men jag skulle nog vaccinera.

Svar på tråden Varför vill man inte vaccinera sitt barn?