• Tyche82

Förstört tvättmaskinen?

För ett par dagar sedan tvättade vi tyg och liknande som legat i bilen. Av misstag kom en duk med som använts till att torka av registreringsskylten och nu luktar tvättmaskinen illa. 

Är det helt kört eller kan vi göra något?
    Har provat att köra en maskin på 90 grader med tvättmedel och ättika och även om stanken minskade så luktar det än.
    Är köpa ny enda utvägen?
  • Svar på tråden Förstört tvättmaskinen?
  • mimmi 1

nog borde ni få bort lukten tycker jag...
    luktar det olja? eller vad?

Hur mycket ättika hade du i maskinen?
    prova igen, kör en tom maskin med 2 dl perstorp 24% ättika,
    (har du använt ättiksprit kanske? den är ju bara 12%-ig, och alltså mindre verksam)

häll ättikan över ett par handdukar så inte det rinner ut när maskiner startar...
    eller i ett par tvättbollar..(ännu bättre)

de flesta program startar ju med att tömma ut restvatten, och häller man bara in i trumman, så töms det ju ut med en gång, och hinner inte verka....

Lycka till!

• Tyche82
    mimmi 1 skrev 2009-04-08 14:28:33 följande:
    nog borde ni få bort lukten tycker jag... luktar det olja? eller vad? Hur mycket ättika hade du i maskinen? prova igen, kör en tom maskin med 2 dl perstorp 24% ättika, (har du använt ättiksprit kanske? den är ju bara 12%-ig, och alltså mindre verksam) häll ättikan över ett par handdukar så inte det rinner ut när maskiner startar... eller i ett par tvättbollar..(ännu bättre) de flesta program startar ju med att tömma ut restvatten, och häller man bara in i trumman, så töms det ju ut med en gång, och hinner inte verka.... Lycka till!
    Ja lite oljigt luktar det, som avgaser.
    Jag hade bara i ett lock perstorp 24% ättika, det är ju inte mycket. 2 dl ska jag prova genast!
    Jag hällde ättikan i sköljmedelsfacket, ska ha på handduken den här gången istället.
    90 grader eller?
    Tack så väldigt mycket för dina tips{#lang_emotions_flower}
  • Cecci78
    Tyche82 skrev 2009-04-08 14:32:30 följande:
    Ja lite oljigt luktar det, som avgaser. Jag hade bara i ett lock perstorp 24% ättika, det är ju inte mycket. 2 dl ska jag prova genast! Jag hällde ättikan i sköljmedelsfacket, ska ha på handduken den här gången istället. 90 grader eller? Tack så väldigt mycket för dina tips
    kör du 90 grader, jag använder ofta ättika när jag tvättar mörk tvätt annars luktar den unket, funkar perfekt
  • mimmi 1

du behöver inte köra i 90 grader, det går utmärkt med 60 eller tom 40.. ättikan är så effektiv!!
    tog du bara så lite som en kork, och dessutom i sköljmedelsfacket, så är det inte så konstigt att det inte hjälpte.... man brukar rekommendera 1,5 dl till en vanlig illaluktande tvätt, eller om man ska rengöra maskinen... jag trode tu tagit 1,5, därför tipsade jag på lite mer ändå... men då kan du ta 1,5 dl....

• mimmi 1

TS hur har det gått för dej? har lukten försvunnit?

• Tyche82
    mimmi 1 skrev 2009-04-12 10:55:18 följande:
    TS hur har det gått för dej? har lukten försvunnit?
    Jag hoppas det. Maken känner inget längre, men själv gör jag det. Undra om jag "fantom" känner lukten.
    Maken ska tvätta ett par handdukar och så ska jag lukta sen, utan att veta vilken som är tvättad i maskinen och se om jag bara inbillar mig.
Svar på tråden Förstört tvättmaskinen?