• Gcx

Betalningsanmärkning: Tredskodon?

Har precis gjort en kreditupplysning på min bror åt honom. Där står det betalningsanmärkning: tredskodon. Vad är det egentligen? Utfärdat av tingsrätten i norrtälje. Förstår att det är en allvarlig betalningsanmärkning. Men hur fungerar det? Ligger den kvar lika länge som en vanlig anmärkning? Beloppet är "bara" på 8000kr.

• Svar på tråden Betalningsanmärkning: Tredskodon?
  • Anonym

Mja, det betyder antagligen att han inte har inkommit med något skriftligt yttrande i tid. För det står väl egentligen "tredskodom" och inte "tredskodon"?

• Gcx

Haha ja absolut. Det ska stå dom inte don :D

• Gcx

Jo jag har också sökt på nätet men jag fattar ingenting om sånt där. Och kronofogden va jag i kö, plats 87. Så tänkte att någon kanske visste här istället :)

• Anonym

Det betyder egentligen bara att tingsrätten har gett fodringsägaren rätt utan att ha en förhandling om saken..

• Anonym (x)

tredskodomen är grunden för den skuld som finns registrerad hos KFM. Det innebär att någon har stämt din bror och att han inte har hört av sig som han skulle till tingsrätten eller struntat i att komma till en förhandling. Den kan upphävas om den är ny och han ansöker om det. Be honom ringa tingsrätten och få ut domen.

• Gcx

Så den försvinner inte efter 3år som vanliga anmärkningar? Den uppkom 2007. Jag är helkass på sånt här.

• Gcx

Någon som vet hur länge en tredskodom finns kvar?

• Wasberg

tredskodomen är en engångsföreteelse, dvs det är en förenklad dom i ett betalningsmål. Inget som ligger kvar alltså dock är följden av en tredskodom om man inte följer den och betalar, att den han var skyldig pengar kan gå med domen till Kronofogden och begära indrivning / utmätning (verkställighet) och då får han en betalningsanmärkning som i princip kan ligga kvar hur länge som helst så vida att han inte betalar sin skuld med övriga målkostnader. Regleras skulden så försvinner den betalningsamnärkningen ur registren efter 3 år. Utfärdades tredskodomen och sedan betalningsanmärkningen under 2007 kan han inte göra mycket åt den då klagan mot tredskodom ska ske genom begäran om återvinníng och ev inhibering inom 3 veckor från domslutsdatum.

• mamita64

Jag har skrivit det förut men det tål tydligen att upprepas:
    En betalningsanmärkning försvinner tre år efter att skulden blivit registrerad hos kronofogden. Om den är betald eller ej spelar ingen roll för just detta.
    Skulden däremot finns ju kvar.
    de flesta skulder ligger kvar i tre år, vissa i fem år.
    Om borgenären skickar en påminnelse till den som är betalningsskyldig så påbörjas en ny period, men om ingen påminnelse sänds ut så försvinner skulden.
    Skuld till staten försvinner efter fem år.
    Med skuld till staten menar jag då skatt och tv-licens, det är de enda som jag har erfarenhet av.

• Waldo
    mamita64 skrev 2009-04-10 23:32:34 följande:
    Jag har skrivit det förut men det tål tydligen att upprepas:En betalningsanmärkning försvinner tre år efter att skulden blivit registrerad hos kronofogden. Om den är betald eller ej spelar ingen roll för just detta.Skulden däremot finns ju kvar.de flesta skulder ligger kvar i tre år, vissa i fem år.Om borgenären skickar en påminnelse till den som är betalningsskyldig så påbörjas en ny period, men om ingen påminnelse sänds ut så försvinner skulden.Skuld till staten försvinner efter fem år.Med skuld till staten menar jag då skatt och tv-licens, det är de enda som jag har erfarenhet av.
    Ett förtydligande, det är alltså preskribtionstiden som börjar om på nytt när det kommer en ny påminnelse från borgenär (den som äger skulden). KFM äger inga skulder, men kan företräda dom statliga skulderna.

En skuld försvinner oftast inte utan ligger och skvalpar hos inkassobolagen eller så säljs den vidare till ett annat bolag.
    Inkassobolagen försöker ofta inkassera skulder som är preskriberade och eftersom de flesta inte kan de regler som gäller bryts preskribtionen och skulden "återuppstår"
  • Gcx

Så anmärkningen förlängs 3år om han inte betalat skulden? Jag vet att en vanlig betalningsanmärkning försvinner efter 3år även om den inte är betalad. Men vet inte hur det är med tredskodoms anmärkning? Jag har frågat brorsan och han minns inte om han betalat den. Han har varit me i en olycka och tappat stor del av minnet så vill försöka hjälpa honom.

• mamita64
    Gcx skrev 2009-04-11 18:01:42 följande:
    Så anmärkningen förlängs 3år om han inte betalat skulden? Jag vet att en vanlig betalningsanmärkning försvinner efter 3år även om den inte är betalad. Men vet inte hur det är med tredskodoms anmärkning? Jag har frågat brorsan och han minns inte om han betalat den. Han har varit me i en olycka och tappat stor del av minnet så vill försöka hjälpa honom.
    Nej själva anmärkningen försvinner efter tre år.

Tack Waldo för ditt förtydligande.
  • Gcx

Tack för era svar! =) Hoppas ni har en bra påskhelg. glad påsk! =)

Svar på tråden Betalningsanmärkning: Tredskodon?