• Tulip

Sizer mätsticka för skor/fötter

Kan någon förklara för mig hur den fungerar?

Det står att man redan har räknat in det sk tillväxtmåttet när man mäter barnfoten.
    Om sedan skons mått stämmer med det som uppmättes på foten så passar skon.

Jättebra så långt...

Min sons fot är 14 cm.
    Skons innermått är 13 cm.

Det jag inte förstår är att när jag mäter själva mätstickan när den är utdragen till 13 cm mäter den 15,5 cm (jag mäter med en tumstock).

Jag fattar inte!!!

• Svar på tråden Sizer mätsticka för skor/fötter
  • Cecci78

har du en mätsticka där totala måttet blir foten+ 2,5 cm menar du?

mät annars foten på ett papper, lägg pappret på golvet och ställ sonen mot en vägg

• Jesster

Nu ska vi se om jag kan förklara, för min man fattar inte heller fastän stickan är framför honom när jag förklarar

Du mäter din sons fot och får 14 cm. När du sedan mäter innermåttet på skon så ska den också visa ca 14 cm eftersom mätstickan själv lägger på ca 1½ cm.

Foten mäter du på ett sätt och sedan när du mäter skon så tar du ju med själva klacken på stickan också, det är den som utgör de extra 1½ cm.

Den som söker han finner - www.google.se
  • Tulip

Jag mätte med ett stelt måttband, och då var skons innermått 15,5 cm, men när jag mäter med mätstickan blir måttet bara 13, det är där jag inte får ihop det.

Enlgt beskrivningen tycker jag att mätstickan borde visa det faktiska måttet, men det gör den ju inte!

Äh, nu mäter jag med måttbandet istället.

• Jesster
    Tulip: Det är för att stickan lägger på 1½ cm i tillväxtmått.
  • Linakinn
    Jesster skrev 2009-04-19 06:35:27 följande:
    Tulip: Det är för att stickan lägger på 1½ cm i tillväxtmått.
    Men hon fick ju mindre med stickan än med måttbandet...
  • Linakinn

Var kan man få tag i den här mätstickan? Jag skulle ge mycket för att slippa ta med sonen till skoaffären...

• Jesster

Hmm... Skumt!
    Men det är svårt att mäta ordentligt med måttband men mäter du både foten och skon på samma sätt borde det bli rätt oavsett vilket mått det blir.

• Ataraxia Aponia

Det är lite klurigt med mätsticka, men det blir inte rätt med måttband.

Det som är viktigt är att du trycker in mätstickan ordentligt emot hälen på skon och att du ser till att andra änden går in mot stortån. Måttet du får på det viset är korrekt.

När du sedan mäter barnets fot visar mätstickan 1,5 cm för mycket eftersom det är den marginalen du ska ha i vanliga skor.

Jag har köpt min mätsticka hos Ellos.

• Siranbiran

Kankse din mätsticka visar endast fotmåttet och inte lägger till för växtmån?
    Köpte min på Ellos och min son har 15 cm stor fot och stickan visar 16,5 som passar bra som innermått i hans skor.
    Tycker det är dööbra att ha en sån hemma så slipper man mäta fötterna i affären.
    Dessutom kan man kolla barnens skor emellanåt så att de inte är för små i stl

• Tulip

Nej, min mätstick mäter ju fotens längd rätt (den har jag kontrollmätt med en tumstock och det stela måttbandet). Sonens fot är 14 cm.

Det är när jag för ner mätstickan i skon det blir fel. Mätstickan visar 13 cm, men när jag mäter själva stickan som varit nere i skon så är måtter 15,5 alltså 2,5 cm längre...

Men... som vem det nu var som sa det... man måste vara noga när man för ner stickan.

Om skon ska passa borde stickan visa på 14 cm, så mycket har jag förstått nu i alla fall.

Svar på tråden Sizer mätsticka för skor/fötter