• Anonym

medicin viktuppgång!!

Hur ska man våga prova några mediciner när man läser om folk som gått upp tio!!!!kg på bara ett par månader?? Verkligen inget jag skulle vilja chansa på fastän jag mår så pissigt som jag mår, en sådan övervikt skulle ta knäcken på mig totalt!!! Men vad fan ska jag göra då, samtal hjälper inte mig det minsta, har aldrig gjort, är det slut för mig nu, är det bara att acceptera måendet för vad det är och bara vara.. Kan man inte kräva ect???

• Svar på tråden medicin viktuppgång!!
  • Tjelsi

Alltså, det är ju så himla olika. många går ner av sina mediciner. :)

• Anonym

Ja man får väll välja, antingen testa medicin och kanske må hur bra som helst och eventuellt gå upp i vikt, eller inte gå upp i vikt och fortsätta må skit.

• Anonym (Förstår)

Jag har haft både anorexi och bulimi. I höstas mådde jag skit, dels för att jag var tvungen att sänka min fluoxetindos pga biverkningar + att jag var helt slut. Nån läkare satte in Mirtazapin, gick upp 15 kg på en månad. När det vände och jag mådde lite bättre inspåg jag vad som hänt. Behöver jag säga att jag mår skit igen pga att jag nu är överviktig?

Slutade tvärt med det giftet, men vikten går inte bort iaf.

• Mandepp

Jag äter Citalopram och går ner i vikt. Men det verkar ha stabiliserat sig nu på en nivå. Har gått ner ca 5 kg. Det är nog olika från person till person. Jag vet inte varför man går upp eller ner när man äter dessa. Jag tycker att jag äter som lika mycket som jag alltid har ätit. Vissa kanske får ett ökat sug efter mat och därmed ökar i vikt. Du får väl hålla koll på vågen och se om det barkar iväg åt något håll upp eller ner. Du kan lika väl som jag gå ner i vikt. Det är inte så roligt det heller när man är redan smal innan. Att gå ner i vikt för en man är nog ett lika stor problem som att gå upp i vikt som kvinna. Jag skulle hellre gå upp i vikt är ner.

• Anonym

Ja visst kan man hålla koll på vågen men inte skulle mitt psyke hålla för att börja en ner trappning av medicin utan jag skulle ju sluta äta tvärt och det ska man ju absolut inte göra. Lika bra att avstå medicinering för mig kanske. Har ju levt med detta mående i så många år så man är ju "van"..skit också

• Anonym (sillsallad)

Jag gick upp 10 kilo på mindre än 2 månader. (Zyprexa)
    Inte skoj att kämpa sig ner sedan...

Vad jag inte förstår är att inte vården reagerade, jag hade kontakt med dem 2 gånger i veckan, så en liten bit i mig tycker att de borde satt stopp för det...
    (Hade gärna sett att någon på sjukhuset varnade för viktuppgången, även om det står på fass, de visste ju hur borta jag var pga mina psykiska besvär...)

Min tanke om varför man går upp är att hungerkänslorna ökar, man känner sig hungrig och man är van att äta tills man är mätt, alltså gör man det även när man äter tabletterna, fast då i mycket större portioner.

Kroppen kanske samlar på sig vätska också, men den borde man ju gå ner när man slutar med tabletterna.

Så det är inte tabletterna i sig som du går upp i vikt av, utan om du är medveten om att hungerkänslorna är kemiska, och inte riktiga, och därför äter normala portioner, så kommer du inte gå upp.

• Anonym (siri)

Jag tycker att du ska ge medicinering en chans. Om det är antidepressiva läkemedel det handlar om finns det alternativ där viktminskning är vanligare än viktökning som biverkning. Läkemedel som tex Lithium kan orsaka hypothyreos, sänkt ämnesomsättning, men de flesta läkemedel orsakar inte viktuppgång i sig, utan viktuppgången kommer i sådana fall pga ökad aptit och/eller ett förbättrat mående som i vissa fall ger bättre matlust.

Prata med din läkare om vilket läkemedel som skulle kunna passa dig bäst och berätta att du är nervös för en ev viktuppång. Jag har aldrig gått upp i vikt av den psykofarmaka jag provat (bla Zyprexa, Cymbalta, Efexoer, Remeron S), utan snarare fått en viktnedgång till en början.

• Anonym

men zyprexa är ju känd för att ge viktökning.
    om det däremt är ssri går det att styra geom att äta strikt.

• Anonym (nej nej!)
    Anonym skrev 2009-04-09 11:49:28 följande:
    men zyprexa är ju känd för att ge viktökning. om det däremt är ssri går det att styra geom att äta strikt.
    Stämmer INTE. Jag åt riktigt vettigt men gick ändå upp 11 kg på ett halvår.
Svar på tråden medicin viktuppgång!!