• Höströd

Angående barn i cykelsits...

Såg en mamma vars barn ca 1 år satt i cykelsits utan hjälm, jag anser att man ska ha hjälm på sina barn i cykelsitsar annars ska man inte ge sig ut i trafiken.

Har ert barn hjälm på sig när hon/han sitter i cykelsits?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-08 22:25
    Ville faktiskt cykla efter och säga till den här mamman, men hon hade cyklat in på nån sidogata och försvunnit :(

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-09 23:32
    Vad bra att höra/se att alla har hjälm på sina barn när de sitter i cykelsits...förutom just detta olycksaliga barn jag såg..

-1 röst

• Svar på tråden Angående barn i cykelsits...
  • ALisaE

Jag har alltid hjälm på mina barn när dom är på cykeln. Men en gång såg jag en mamma som själv hade hjälm på sig, men inte på barnet.{#lang_emotions_yell}

Emre 041129, Leo 071228
  • SmileyMalin

Mitt barn OCH jag själv har alltid hjälm på oss!
    Att barn ska ha hjälm är det ju faktiskt lag på och jag har nog aldrig sett något litet barn utan. Därimot verkar typ alla sätta på barnen hjälm och sedan strunta i sig själva.... vilken förebild......
    Vad sänder man ut för signaler om man själv är för rädd om frisyren för att kunna ta på sig en hjälm?!

• Vila

Ja, alltid. Har dock satt dem där nån gång utan hjälm, med då har jag lett cykeln.

• Nynne

Tyvärr har vi en relativt nära bekant vars sambo åkte slalomskidor med barnet i bärstol på ryggen för bara några veckor sedan. Dottern var 9 månader vid tillfället. Noterade på bilderna när de ställt upp hela familjen med barnets mamma, pappa, mormor o morfar etc. och INGEN reagerade alltså på att barnet inte hade hjälm. Däremot hade en av släktingarna en ordentlig störtkruka, den killen var väl 15-16 år.

Själv har jag åkt slalom i hela mitt 28 åriga liv och jag ramlar flera gånger per säsong och skulle aldrig vilja ha ett spädbarns liv på mitt samvete.

• Bubbilub

Alla i familjen ska ha hjälm när de sitter på en cykel. Tycker att det är så konstigt att man sätter på barnet hjälm, men inte tar på en själv. Hur roligt är det för barnet att förlora sin förälder i en cykelolycka och överleva själv? Det är väl inte så mycket bättre än att barnet själv dör?

• buffybus
    Bubbilub skrev 2009-04-08 20:30:33 följande:
    Alla i familjen ska ha hjälm när de sitter på en cykel. Tycker att det är så konstigt att man sätter på barnet hjälm, men inte tar på en själv. Hur roligt är det för barnet att förlora sin förälder i en cykelolycka och överleva själv? Det är väl inte så mycket bättre än att barnet själv dör?
    haha om man trillar så ILLA så man som vuxen dör så lär ju barnet också dö även om den har en klen frigolit hjälm på huvudet...
    André ska bli storebror i Juli-09
  • Bubbilub

buffybus, nej det är väl inte alls säkert att barnet dör bara för att föräldern gör det. Och jag tänker även på de tillfällen då man cyklar ensam utan barnet, då är det också bra att ha hjälm.

• buffybus

jag är iallafall en av dem som sätter hjälm på mitt barn men inte mig själv... tycker helt enkelt det är för jävla töntigt hehe.. om han sen frågar varför jag inte har så ska jag säga till honom att när han e vuxen så behöver han inte heller någon... helt enkelt.. får väl se när den tiden kommer om han ens kommer fråga.. och om jag ens kommer cykla haha.. men just nu så gör vi såhär....

är dessutom brevbärare så jag kan cykla om man kan cykla med 100 kg post o trycka ner post i brevlådorna i farten så kan jag nog cykla sakta med min son o ha koll på läget samtidigt

• buffybus
    Bubbilub skrev 2009-04-08 20:35:48 följande:
    buffybus, nej det är väl inte alls säkert att barnet dör bara för att föräldern gör det. Och jag tänker även på de tillfällen då man cyklar ensam utan barnet, då är det också bra att ha hjälm.
    fast då ska det va en olycka om man dör eller så har man jävligt mkt otur.. har svårt för o se hur man skulle dö annars.. man cyklar typ 10-20 km/h inte alls fort.. kan till o med springa i den farten typ.. då skulle jag med andra ord dö om jag snubbla om jag inte har hjälm typ?

kör däremot en bil på en så kan man ju dö... och då lär ju barnet också va i riskzonen mena jag! och då tror jag inte den lilla frigolit biten hjälper faktiskt...
Svar på tråden Angående barn i cykelsits...