• plupp06

lägenhet bottenplan???

Är det dumt att köpa en lägenhet i bottenplan med en stor markterass nästan med en mycket populär promenadslinga precis utanför. Förövrigt är läget helt suveränt, fin utsikt mot sjön som ligger ca 20 m ifrån. Promenadvägen ligger mellan sjön och lägenheten.

Skulle ni kika in i lägenheterna om ni gick utanför?

• Svar på tråden lägenhet bottenplan???
  • Anarcha

Det är väl inte dumt direkt, låter ju jättefint. Men jag skulle inte vilja bo på nedre botten eftersom det är så lätt för utomstående både att ta sig in och vara nyfikna. Risken att något blir stulet, att det är inbrott eller annat känns större på nedre plan. Sen skulle jag känna mig otrygg om man t.ex. lämnat fönstret öppet på natten eller liknande. Och på sommaren kan det ju vara skönt att vädra. Eftersom jag har barn så skulle det kännas mer otryggt än annars, vet inte om ni har barn.

Å andra sidan ligger ju alla villor på marknivå, och de flesta känner sig väl trygga och nöjda med det.

Apropå insyn så kan man ju åtgärda det med film på fönstren och gardiner.

Jag tillhör nog en av de nyfikna som skulle kika in om jag gick förbi!

Lycka till.

• MissLillan

jag tycker att det låter som en dröm! så skulle jag vilja bo. det går ju att göra saker som är insynsskyddande! jag tycker tvärt om om man har barn gud vad smidigt att bara öppna dörren och att de kan gå ut "utan att jag är med". och att man kan ställa vagnen där ifall barnet sover. bor själv på andra plan och skulle inte få för mig att köpa en bostadsrätt där man inte bara öppnar dörren och går ut.

• plupp06

Saken är den att i vanliga fall är en lägenhet dyrare ju högre upp i huset den är, men i detta fall var det faktiskt tvärtom vilket gjorde oss mycket förvånande. Men det kanske beror på att det är en jättestor markterass och dess otroligt sjönära läge.

Man kanske kan sätta upp sådana där breda vita persienner som går på längden (vet inte vad det kallas??), tycker det faktiskt är riktigt snyggt som inredningsdetalj.

Ja visst är det konstigt att när man bor i hus så reflekterar man inte att det är bottenplan men när det gäller lägenhet så känns det plötsligt annolunda.

• plupp06

Sedan har jag massa andra funderingar som min sambo tycker befängda. Jag tänker på att vad händer om vattennivån höjs, då dränks ju vår lägenhet. Vem står för den kostnaden, täcker försäkringar sådant?

• Tecken

Jag hade inte köpt en lägenhet på bottenplan. Jag har bott på bottenvåningen (i en hr) och det gör jag inte om! Folk som helt ogenerat STIRRAR in i lägenheten, ökade risken för inbrott, svårt att vädra på sommaren (kan t ex inte ha fönstret öppet i ett rum där ingen vistas, eftersom någon obehörig då obemärkt kan ta sig in) osv.

• Bedhead

Jag bor ganska exakt så och folk kollar inte. Det är liksom folkvett tror jag.

• plupp06

Man ju lite rädd för att lägenheten ska bli svårsåld den dagen man vill sälja. Är ju ganska stora summor det handlar om som man inte vill förlora.

Är verkligen supersvårt att veta om det är bra eller inte. Ena stunden tycker jag det känns kalas bra men nästa ser jag bara nackdelar.

• Thegran

vi skriver papper på en bostadsrätt på markplan nästa vecka.

stor uteplats, både altan och gräsplätt. staket runt om. grind i staketet, som leder direkt ut till gården där det finns lekpark.

känns helt underbart! jag oroar mig inte för inbrott och folk som kikar in när de går förbi. det löser man med blommor och gardiner. bor nu på 3e våningen, och längtar tills vi flyttar!!

• Tussilago09

Vi bor på bottenplan och det har aldrig varit problem med vare sig folk som stirrar in eller inbrott (vilka förövrigt mest sker genom att inbrottstjuvarna tar sig in genom dörren ovvsett vilket plan du bor på). Kan man bo i hus kan man lika gärna bo på bottenplan, samma sak jue.

Med det läget skulle iaf jag slå till! ;)

Lycka till.

• plupp06

Vi har bestämt oss, det blir ingen lägenhet i bottenplan. Blir nog lite väl mycket insyn + att den är rejält övervärderad i priset.

• fiamalm

Vi bor på bottenplan, visst folk tittar lite, men de glor inte, inget som stör oss. Jag tycker det är guld värt att bo på bottenplan, iallafall när vi har barn som kan gå in och ut hur som helst. Jag uppskattar även en altan framför balkong.

Det är ju liksom lidadant om man bor i hus, då har man ju också markplan och folk kan stirra in om de vill......och de som bor i hus verkar inte klaga;)

Men visst ska man tänka sig för innan man köper nåt så man inte gör en stor förlust affär när man vill sälja, å andra sidan kan man heller inte veta hur marknadsläget är just då.....svårt det där. Jag hade slagit till om ni är nöjda med lägenheten i övrigt, ni kanske kan fråga de som bor där nu hur de upplever det.

• buselibus

Jag har hört tvärtom. Att inbrott oftast sker på översta våningen. Det tycker jag verkar logiskt. Vi bor på bottenplan och jag tror inte att många vågar göra inbrott här, folk går ju förbi hela tiden, det gör de ju inte på andra våningar. Men det här med att stirra kanske kan bli jobbigt. Sitter ni ute är det säkert inga som stirrar men annars tittar man nog in när man går förbi. Så gör jag, mest för att se inredning. Men det beror ju på om det stör er, och vilka rum allmänheten ser in till.

Men jag tycker absolut att det är plus att bo på första våningen med barn och jag skulle inte vara rädd för inbrott men heller inte sova med fönsterna öppna.

• plupp06

Kan inte fråga de som bor där nu för det gör ingen, det är nyproduktion

Inbrott bekymrar mig inte nämnvärt utan det är att folk kanske stirrar in. När jag skriver att det är många som går på stigen utanför så menar jag verkligen MÅNGA då det är en oerhört populär slinga.

Hade den där promenadstigen inte legat utannför hade vi inte tvekat en sekund över att köpa lägenheten. Tänk att sitta och dricka morgon kaffet på markterassen med sjön 20 meter framför...underbart!!

Svar på tråden lägenhet bottenplan???