• Äldre 8 apr 21:25
    45271 visningar
    7 svar
    7
    45271

Infektion efter håltagning - vad göra?

För snart tre veckor sedan tog min 6-åriga dotter hål i öronen (på certifierad salong med Blomdahls produkter). Det var fint hela första veckan, men nu har det blivit infektion i båda örsnibbarna; det är svullet och blöder lite när man tvättar. Skit också! Måste man ta ut örhängena nu, och låta infektionen läka, eller går det att få bukt med infektionen ändå? Antibiotika i salvform? Sprit?

• Svar på tråden Infektion efter håltagning - vad göra?
  • mammam­utillt­re
    Äldre 8 apr 21:30

Göra rent är viktigt tar du ut dem så växer det igen, jag har använt alsolsprit att göra rent med och en sak som jag har märkt på min flicka är att om det inte är "luft" mellen snibb och örhänge -"plopp" så blir det lätt infektion, gör rent var dag men blir det inte bättre så ring för råd till de som tog hålen.

• Tess the mess
    Äldre 9 apr 22:02

Då mina döttrar tagit hål har de sagt att man ska höra av sig till dem om man får problem, så det kan du alltid göra.
    En dotter fick lite problem vid läkningen, det kom t om lite var. Jag lät henne sova en natt med alsolspritomslag runt örat, efter det tvättade jag med alsollösning morgon och kväll. Det läkte fint efter det.
    De sa att man skulle ta ut örhänget om man inte kunde häva infektionen på ett dygn, men om du har lite tur så lyckas du häva den innan dess!

• Äldre 13 apr 20:33

Fick ni inte med tvättservetter? Vi fick det och instruktioner om att tvätta morgon och kväll under hela läkningsperioden (6 veckor). Lite rött blev det vid något tillfälle ändå men det gick bort med extra tvättande.
    De sa till oss att om det skulle bli en rejäl infektion fanns inget annat att göra än att ta ut örhängena och låta dem läka ihop och sen ta hål på nytt. Tycker att du ska höra av dig till salongen som tog hålen och be om råd.

• Äldre 16 aug 00:32

Har en infektion själv bakom öronen. Varigt och en liten blåsa samt att det blöder när man tvättar. Var nästan ett halvårsen jag tog nu men har ändå inte läkt. Har därför inte vågat bytta. Är inte första gången jag tar håll utan har gjort det en gång innan. Då det slutade med att örhänget fastande i örat blev jätte infekterat, jag fick ta ut båda och låta det växa igen samt ta antibiotika i en vecka. Vad ska jag göra nu är rädd att det ska göra ont igen. Josefin

• Äldre 16 aug 00:45

när jag tog hål i öronen fick jag oxå infektion. vågade inte säga nått till min mamma först för jag ville så gärna ha mina nya fina örhängen på skolavslutningen i 6an......

Det slutade med att plupparna bak på örhänget blivit inkapslat i örat. Min faster som är sjuksköterska fick hjälpa mig att få ut plupparna. Kommer inte ihåg men tror hon fick snitta upp huden lite. Och det va sjukt mycket var...

Efter det bytte jag till "läkringar" i guld och tvättade med alsolsprit. Fattar fortfarande inte varför jag inte bara tog ut örhängena, men jag fick iaf ha mina fina örhängen på avslutningen ;)

• Äldre 16 aug 10:57

Ring Blomdahls 035-181500.
    De är experter och kan allt om detta !

• Tor 8 feb 2018 11:27
    +1

Blomdahls är en del av problemet. De har på ett briljant sätt slagit sig ihop med apoteken, men inte för kundens bästa. En piercing ska göras med nål. Att göra hål med pistol söndrar mera vävnad, och såret blir därmed mera utsatt för bakterier och infektion. Dessutom ska ett nytaget hål inte irriteras genom gnuggning med pappersduk, säkert inte om det redan är infekterat! Hålet ska dushas med saltspray, som säljs hos de som kan verkligen kan piercings och dess problem - piercingaffärer!

Svar på tråden Infektion efter håltagning - vad göra?
Logga in
Bli medlem