Hur slutar man amma?
Min son är snart 6 månander och jag försöker sluta amma nu, pga haft mycket besvär vid amingen. Min BVC sköterskan lyssnar inte på mig. Hon tar mig inte på allvar.
Min son är snart 6 månander och jag försöker sluta amma nu, pga haft mycket besvär vid amingen. Min BVC sköterskan lyssnar inte på mig. Hon tar mig inte på allvar.
jag började ge mer och mer vanliga mat på rutin, jag ammar iofs fortfarande, men inte alls lika mycket, är hon mätt så behöver hon inte ammas lika mycket, så ser jag på saken, hon piper om hon inte är nöjd.
Min tjej gillar självklart inte ersättning eller välling, men din bebis kanske gillar det, om dina bröst spänner för att du ammar mindre kan du pumpa ut så det slutar spänna, för man måste ju succesivt dra ner på det så att mjöken börjar sina.
men i vilket fall började jag ge frukost, mellis, lunch, mellis, middag till min tjej, mellis kan vara något litet, mosad banan eller likande.
nu har jag utökat till en liten portion gröt på kvällen innan hon ska sova så hon håller sig längre under natten.
Hoppas du kommer på ett sätt som funkar bra för er!
Hej, skit i vad bm säger/inte säger du känner bäst själv när det är dags för dig att slut amma. Jag slutade amma min son när han var 6 mån och 4 dar innan det hade vi prövat ersättning då och då samt smakportioner som över gick till hela mål där kring 6 månader då ist för att amma tex ett mål kan du ju ge han gröt/välling/mat sen utökar du det där ett mål i taget så gjorde jag iaf och tog nätterna sist gick då över till välling och det gick jätte bra:)
fick väl inte direkt mjölkstockning men nog kännde man just i början att man hade ömma bröst, men det gick över=)
Lycka till och hoppas det kommer gå bra=)
Varannat mål sa min bvc sköterska. Sen två vanliga mål och en amning och så vidare. I den takt dina bröst orkar med, det kan göra väldigt ont om man slutar tvärt.
Ge annat först och amma efter då trappar du ner på amningen utan att det blir för abrupt.
Men slutar du för en BVC sköterskas skull??? Eller varför vill du sluta?
(Annars kan du sluta i princip när du vill om du pumpar ut lite så att du inte får mjölkstockning eller likn. )
Mjölkproduktionen följer efterfrågan av mjölken, så drar du ner på amningen kommer det snart att anpassa sig. Om det spänner i brösten ska man inte pumpa ut mer än så att det lättar på spänningen och inte gör ont.
Hur vida det är lätt att få mjölkstockning är nog väldigt individuellt skulle jag tro. Men Men bästa sättet för att undvika mjölkstockning är nog om man inte slutar amma rakt av utan trappar ner på den.
hur lång tid det tar att sluta amma är nog så otroligt olika, det beror nog på hur fort du vill sluta amma. men vill du sluta väldigt fort får du nog räkna med att pumpa en hel del, men kom ihåg att spara det i frysen så du kan ge bebisen det, istället för att slänga :) det är den bästa näringen :)
Jag vill sluta amma för att jag haft problem av amningen. Ibland känner jag mig deppad ööver mjölstockningen. På ett stt så tycker jag det är skönt att bara ge bröstet.
oj svårt att säga så individuellt tror jag, för mig tog det inte länge någon dag på sin höjd, hade iofs börjat och ge han gröt/välling och sånt ett tag innan och då ville han ju automatiskt inte ha bröstet så ofta så när jag väl bestämde mig för att sluta så gick det jätte fort=)
Jag tror nog att du måste försöka få bort mjölkstockningen först. Har dock hört om en som slutade när hon fick mjölkstockning och hon fick gå iväg två gånger och få mjlken ursugen med spruta men det räckte inte utan det blev operation har jag för mig att hennes kille berättade.