• a mor

Avgasvärden

Har ombesiktat en Ford Mondeo -91 i dag. Till min förvåning gick den igenom, emot alla ods. Vid första bes var alla avgasvärden helt åt pipsvängen, bla Hc värde på över 350 (ska vara kring 100). Har inte gjort annat än bytt tändstift på bilen och nu var alla siffror helt rätt. Mycket skumt.  Vi antog innan att katalysatorn var utbränd, men bevisligen kan den inte ha varit det.

Nu till frågan: Kan tempgivaren ha med saken att göra? I allmänhet så ligger tempmätaren i botten mot kall, fast motorn har arbetstemeratur. I bland får den ett ryck och fungerar en stund, vilket den gjorde vid ombesiktningen, var det det som gjorde att värdena blev rätt eller var det någon där uppe som tyckte att vi skulle slippa köpa ny kat och spara pengarna till något trevligare?

Finn det någon som har ett klokt svar att ge mej?

• Svar på tråden Avgasvärden
  • Danne74

Rena tändskift ger ren förbränning och därmed betydligt mindre emissioner.

Tempgivaren sitter i kylvätskesystemet och har inget med förbränningen att göra.

Oavsett vad mätaren/givaren visar så har ju motorn den temperatur som den har och är bara motorn varm nog så ska den ge normala avgasvärden.

Om motorn däremot är kall så ger den höga avgasvärden eftersom den går på en fetare bränsleblandning.

Tyvärr så byter många sina tändstift för sällan och kör då omkring med fordon som drar mera bränsle (o ger mer avgaser) än vad de behöver, helt i onödan.

• a mor

Tack för svar.

Nu har jag förhört mej med olika bilkunnare och det verkar finnas två läger. Ena sidan säger att tempgivaren inte har med saken att göra, andra säger helt tvärt om. {#lang_emotions_undecided}

Tändstiften ar ju förståss en sida av historien men jag måste nog tro lite på tempgivare sidan också. Som jag fått det förklarat så skickar tempgivaren signaler på vilken bränsle blandning som ska sprutas in, och visar tempgivaren att motorn är lite kall (fast än den inte är det) så sprutas en fetare blandning in med felaktiga avgasvärden som följd.
    Jag provar nog att byta givare så får vi se vad som händer.

• Danne74

Jag köper nog påståendet om tempgivaren ändå.

På en så modern bil så kan det mycket väl fungera som du beskriver, logiskt sett.

Alla mina bensinbilar på den tiden jag hade sådana hade förgasare och den nyaste var från 1987.

• a mor
    Danne74 skrev 2009-04-10 11:01:16 följande:
    Jag köper nog påståendet om tempgivaren ändå. På en så modern bil så kan det mycket väl fungera som du beskriver, logiskt sett. Alla mina bensinbilar på den tiden jag hade sådana hade förgasare och den nyaste var från 1987.
    Det blir till att testa så får vi väl se. Antingen har vi rätt eller så har vi fel.
  • litensnart

a mor skrev 2009-04-08 22:05:56 följande:

Har ombesiktat en Ford Mondeo -91 i dag. Till min förvåning gick den igenom, emot alla ods. Vid första bes var alla avgasvärden helt åt pipsvängen, bla Hc värde på över 350 (ska vara kring 100). Har inte gjort annat än bytt tändstift på bilen och nu var alla siffror helt rätt. Mycket skumt.  Vi antog innan att katalysatorn var utbränd, men bevisligen kan den inte ha varit det. Nu till frågan: Kan tempgivaren ha med saken att göra? I allmänhet så ligger tempmätaren i botten mot kall, fast motorn har arbetstemeratur. I bland får den ett ryck och fungerar en stund, vilket den gjorde vid ombesiktningen, var det det som gjorde att värdena blev rätt eller var det någon där uppe som tyckte att vi skulle slippa köpa ny kat och spara pengarna till något trevligare? Finn det någon som har ett klokt svar att ge mej?
    Testat att byta lambdasonden?
    Annars kan man ju bara ha i lite k-sprit i tanken innan bes.
  • Jaccan

Beror ju på vilken tempgivare som är trasig. Om det är den till motorstyrenheten eller den till instrumentet. Den till instrumentet har inget med förbränningen att göra, men om den som "pratar" med motorstyrenheten är trasig och därmed lurar styrenheten att motorn är kallare vad den är kommer motorn att gå för fett och få dåliga avgasvärden.

Som jag förstog det är det den till instrumentet som är trasig på din bil.

• a mor
    Jaccan skrev 2009-04-13 00:31:44 följande:
    Beror ju på vilken tempgivare som är trasig. Om det är den till motorstyrenheten eller den till instrumentet. Den till instrumentet har inget med förbränningen att göra, men om den som "pratar" med motorstyrenheten är trasig och därmed lurar styrenheten att motorn är kallare vad den är kommer motorn att gå för fett och få dåliga avgasvärden. Som jag förstog det är det den till instrumentet som är trasig på din bil.
    Menar du att det skulle vara två skillda givare? Sitter dom inte på samma givare?
  • Danne74

Mycket elektronik i dagens bilar med givare o skit...

• a mor
    Danne74 skrev 2009-04-13 10:48:46 följande:
    Mycket elektronik i dagens bilar med givare o skit...
    Mmm..... Det var bättre med gamm Volvo och Ford. Lite najtråd och en skiftnyckel så kunde man fixa det mesta. {#lang_emotions_laughing}
  • Jaccan

Jag vet inte exakt hur det ser ut på din bil men ofta är det skilda givare.

• RoL

Säker på att tempgivaren är trasig, kanske är det den riktiga tempen som visas.

Dålig termostat eller läckande kylstem med luft i ?

Jag hade en bil som gick igenom med perfekta avgasvärden - om man körde ett par mil innan besiktingen så att katalysatorn blev riktigt varm, annars så var det helkört och en del trodde det var givare hit och givare dit som var fel. (Det var nog bara det där 3" röret efter turbon som spökade egentligen)

Svar på tråden Avgasvärden