• bebis i mars

arbets skada , afa försäkring nekar ersättning ! varför ?

Hej

vet ej hur jag ska formelera mig rätt men gör ett försök .

Min man är lagerarbetare , han han körde trucken på arbetet o uppdraget var klart skulle han ner trucken , för att kunne gå ur den så ska man hoppa ner , när han gjorde det så trampade han snet och kunde ej gå där efter .

Har varit hos läkaren , läkaren ville magent röngka och det gjordes .

Han har fått en skada som nu han ska opereras för .

Har anmält detta till afa försäkringar men han har tydligen ingen rätt till nån ersättning pga att dom bedömer inte detta som en arbetsskada .

fattar inget , vad jag vet att sådana saker som händer på jobbet är en skada som har hänt på jobbet ....

vad göra ???????

• Svar på tråden arbets skada , afa försäkring nekar ersättning ! varför ?
  • Themis

Det får du nog fråga AFA om, det reder man nog inte ut i en nysning och det är ju de som måste redogöra för hur de har tagit sitt beslut, på vilka grunder.

Har arbetsgivaren tecknat TFA för sina anställda till att börja med? Finns ju stolpskott som inte gör det. Och hur är din man anställd-på timmar, vik, fast?

Men det är ni som måste reda ut det, arbetsgivaren måste ju också intyga att detta har hänt, antar jag.

• Bolaget

Hade det inte funnits en försäkring så hade ju inte AFA gjort en bedömning överhuvudtaget.
    Antagligen har de gjort bedömningen att han själv orsakat skadan genom att hoppa ner istället för att klättra ur. Finns väl inga truckar som du måste hoppa från annat än i en machofaktor för att visa att man minsann inte behöver klättra och hålla isig någonstans.

• Kjell2

Utan att bedömma detta fall så är det så att bara för att skadan uppstår på jobbet betyder det inte att automatiskt bedöms som en arbetsskada.

Ett exempel kan vara att man har spelat massor med fotboll och fått korsbanden avslitna några gånger under match och träning. Om sen korsbandet går av vid ett tungt lyft på jobbet betyder det inte med självklarhet att det bedöms som en arbetskada. Skadan kan bedömas beror på fotbolssspelandet, inte jobbet.

Motsattsen gäller ockå. Om man får en hjärtinfarkt i hemmet kan det bedömas som arbetsskada då det kan vara jobbstress mm som gjort att man fått dåligt hjärta.

/Kjell

Svar på tråden arbets skada , afa försäkring nekar ersättning ! varför ?