• Anonym (L)

Druckit alkohol -när kan jag amma igen??

Ja, jag har druckit en del i kväll. Mer än de där 1-2 glasen som anses vara okej. Har pumat ur lite, lillan har fått ersättning. När bör alkoholen ha gått ur? Har druckit kanske 1 flaska vin och någon öl, känner mig lite berusad. Tänker inte amma något i natt, men tidig morgon borde väl vara okej??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-09 01:00
    *pumpat ur skulle det stå.

• Svar på tråden Druckit alkohol -när kan jag amma igen??
  • Kya

Det är OK när du börjar känna dig redig i huvudet igen. alkoholen i bröstmjölken är försumbar tillochmed när du är packad.

27/10-08 föddes vår älskade Filip
  • Anonym

jag skulle nog avvakta med amningen tills jag varit skapligt bra... med då även menat bakfylla ;-

• Anonym (L)
    Kya skrev 2009-04-09 00:59:49 följande:
    Det är OK när du börjar känna dig redig i huvudet igen. alkoholen i bröstmjölken är försumbar tillochmed när du är packad.
    Jo, jag har också hört det. Läste om en professor som skrev att det enda anledningen till att det rekomenderades 1-2 glas var för att man inte _bör_ dricka som förälder. Inte för att barnet får i sig. Men vill ju känna mig säker på att lillan inte får i sig, och vill därför vänta med att amma igen tills det känns _säkert_.
  • Anonym (L)
    Anonym skrev 2009-04-09 01:02:52 följande:
    jag skulle nog avvakta med amningen tills jag varit skapligt bra... med då även menat bakfylla ;-
    Men bakfull borde man ju kunna bli relativt lätt, när man ej druckit på 1,5 år... Är ju liksom inte redlöst berusad..
  • Anonym

Anonym (L) skrev 2009-04-09 01:03:46 följande:

Men bakfull borde man ju kunna bli relativt lätt, när man ej druckit på 1,5 år... Är ju liksom inte redlöst berusad..
    jag skulle blivit rätt packad på den mängden.. och BLIR skapligt packad på den mängden fast jag har druckit de senaste 1½ åren Alltså blir jag bakis också.
  • Kya
    Anonym (L) skrev 2009-04-09 01:02:53 följande:
    Jo, jag har också hört det. Läste om en professor som skrev att det enda anledningen till att det rekomenderades 1-2 glas var för att man inte _bör_ dricka som förälder. Inte för att barnet får i sig. Men vill ju känna mig säker på att lillan inte får i sig, och vill därför vänta med att amma igen tills det känns _säkert_.
    ja din lilla får inte i sig några mängder med alkohol, jag lovar. alkoholen i brösten är densamma som i ditt blod. när man har 0.4promille så får man inte köra bil. har man 4promille så är man död. då kan jag bara jämföra med en folköl som ligger på 2.4. kort sagt, du måste vara ordentligt packad och i stort sett död innan din bebis får i sig alkohol.
    27/10-08 föddes vår älskade Filip
  • Anonym

Alkoholen är det nog ingen fara med..  Att bli omhändertagen av en berusad mamma däremot låter inte så lyckat...    :(
    Ska man ha hand om en bebis, amma och annat, så kan man väl i alla fall låta bli att dricka sig berusad? Det handlar ju om en ganska kort tid.... 

• Anonym
    Anonym skrev 2009-04-09 01:12:31 följande:
    Alkoholen är det nog ingen fara med..  Att bli omhändertagen av en berusad mamma däremot låter inte så lyckat...    :(Ska man ha hand om en bebis, amma och annat, så kan man väl i alla fall låta bli att dricka sig berusad? Det handlar ju om en ganska kort tid.... 
    jäpp... därav beslutet att vänta tills värsta bakfyllan lagt sig
    kan man itne köra bil så ska man nog inte ta hand om ett litet barn
    låt någon som varit nykter ta hand om bebis ett par timmar efter att du vaknat.
  • Anonym (L)
    Anonym skrev 2009-04-09 01:12:31 följande:
    Alkoholen är det nog ingen fara med..  Att bli omhändertagen av en berusad mamma däremot låter inte så lyckat...    :(Ska man ha hand om en bebis, amma och annat, så kan man väl i alla fall låta bli att dricka sig berusad? Det handlar ju om en ganska kort tid.... 
    Men nu är jag ju inte ensam om att ta hand om bebisen . Det finns en pappa med i bilden också och vi är inte berusade båda två.
  • Anonym (L)
    Anonym skrev 2009-04-09 01:14:40 följande:
    jäpp... därav beslutet att vänta tills värsta bakfyllan lagt sig kan man itne köra bil så ska man nog inte ta hand om ett litet barn låt någon som varit nykter ta hand om bebis ett par timmar efter att du vaknat.
    Jag känner av alkoholen nu, men inte speciellt mkt (har inte druckit på ett par timmar nu) och tror därför inte jag kommer bli särskilt bakis..
  • Anonym (L)
    Anonym skrev 2009-04-09 01:04:57 följande:
    Anonym (L) skrev 2009-04-09 01:03:46 följande:
    jag skulle blivit rätt packad på den mängden.. och BLIR skapligt packad på den mängden fast jag har druckit de senaste 1½ åren Alltså blir jag bakis också.
    Har lite svårt att uppskatta mängden jag druckit, då det blivit lite här och där. Men känner mig som sakt inte jättefull. Lite berusad, bara.
  • Anonym (L)
    Kya skrev 2009-04-09 01:09:19 följande:
    ja din lilla får inte i sig några mängder med alkohol, jag lovar. alkoholen i brösten är densamma som i ditt blod. när man har 0.4promille så får man inte köra bil. har man 4promille så är man död. då kan jag bara jämföra med en folköl som ligger på 2.4. kort sagt, du måste vara ordentligt packad och i stort sett död innan din bebis får i sig alkohol.
    Fast det är ju svårt att uppskatta promillen, särskilt när jag inte druckit på så länge. Har tagit något enstaka glas vin då och då men har ej druckit så här mycket på ett bra tag.

Men som sagt, har inte tänkt amma i natt i vilket fall som. Men till morgonen borde det väl vara ok?
Svar på tråden Druckit alkohol -när kan jag amma igen??