• Majsansarne

Var köper man mossa?

Har en fråga: Var köper jag mossa i kruka?

Mossan skall användas till en hängampel. Många skriver att de samplanterar i krukor utomhus och använder mossa som dekoration, men var får man tag i den? De verkar inte säljas i krukor på plantagen iallafall...

Jag är inte intresserad av frön, men svara gärna ifall det är enda sättet att kunna få tag i mossa. Jag bor utanför Stockholm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-15 07:09

Tillägg: Jag vill inte ha svar som: "gå ut i skogen", för då skulle jag inte postat denna Ts, utan gått ut i skogen och plockat själv. Förtydligande av frågan som lyder är:VAR KÖPER man mossa?

• Svar på tråden Var köper man mossa?
  • jenny74

Menar du vanlig grönmossa? Det finns att plocka överallt i naturen. Gå eller kör till närmsta naturområde/skog så ska du se att du hittar massor!

Gå inte till sängs arg, stanna uppe och planera din hämnd!
  • Majsansarne

Jag har inte sådana möjligheter att ta mig till skog, hade jag det hade jag plockat själv, dessutom är jag osäker på vad som är fridlyst lavar/skogsmossa etc. Var kan man köpa mossa i kruka?

• Nougat
    Majsansarne skrev 2009-04-11 07:40:43 följande:
    Jag har inte sådana möjligheter att ta mig till skog, hade jag det hade jag plockat själv, dessutom är jag osäker på vad som är fridlyst lavar/skogsmossa etc. Var kan man köpa mossa i kruka?
    Går du ut i en tätortsnära skog/ dunge så hittar du inga fridlysta mossor eller lavar. Gräsmattor är ganska rika på mossa med om det duger med grönmossa.
  • pumila

I sverige tror jag inte det finns mossa att köpa annat än till jul och då i små påsar.

Utomlands finns det några firmor som enbart säljer olika sorters mossa då det är mer populärt med mossa i trädgårdarna. Här försöker ju folk hysteriskt att riva bort all mossa de kan hitta, synd tycker jag. Mossa är både åretrunt grönt, mjukt och behöver inte klippas som gräs. Men nu blev det en lite utvikning från ämnet...

• Majsansarne

Tack för ditt svar! Ja, jag har sett vitmossa poppa upp i mataffärerna runt nov-dec, men det jag söker är grönmossa som "lever". Mossan man får i affären är ju oftast död och enbart till för dekoration inomhus. Länka gärna adress till nätfirmor utomlands om du eller någon annan känner till någon pålitlig handlare.

• Nougat
    Majsansarne skrev 2009-04-13 13:03:48 följande:
    Tack för ditt svar! Ja, jag har sett vitmossa poppa upp i mataffärerna runt nov-dec, men det jag söker är grönmossa som "lever". Mossan man får i affären är ju oftast död och enbart till för dekoration inomhus. Länka gärna adress till nätfirmor utomlands om du eller någon annan känner till någon pålitlig handlare.
    Det som säljs som "vitmossa" vid jul är inte mossa utan fönsterlav. Man kan köpa torkad och pressad vitmossa (Sphagnum) på plantskolor i små paket för ca 40-45Kr. Den är importerad från Nya Zealand och hutlöst dyr.
    Annars tror jag inte det säljs så mkt mossa i Sverige så att samla själv är ju helt klart enklast.
  • Majsansarne
    Det som säljs som "vitmossa" vid jul är inte mossa utan fönsterlav. Man kan köpa torkad och pressad vitmossa (Sphagnum) på plantskolor i små paket för ca 40-45Kr. Den är importerad från Nya Zealand och hutlöst dyr. Annars tror jag inte det säljs så mkt mossa i Sverige så att samla själv är ju helt klart enklast.
    Vilka plantskolor säljer importerad vitmossa, finns de som nätbutik eller vet du någon fysisk adress? Vad är "hutlöst dyrt"? Ett par tusen eller ett par hundralappar?
  • Nougat
    Majsansarne skrev 2009-04-14 07:06:48 följande:
    Vilka plantskolor säljer importerad vitmossa, finns de som nätbutik eller vet du någon fysisk adress? Vad är "hutlöst dyrt"? Ett par tusen eller ett par hundralappar?
    Den jag såg kostade 40-45kr för ett paket som är stort som ett A5 kuvert och ca 0,5- 1 cm tjockt. Jag tycker nog att alla priser är hutlösa för något man kan få gratis i skogen.
    Jag har inte sett det på nätet men vitmossa blir kanske inte lika snyggt heller om du ska klä något med det? Grön mossa är väl snyggare?
Svar på tråden Var köper man mossa?