• elva

Extra vaccination för resa till Thailand?

Hur gör ni som ska till Thailand? Ger ni ert barn någon "extra spruta" förutom BVC:s vaccinationsprogram. Jag ska åka till Thailand med min 9 månaders son i en månad och är osäker om det behövs något mer skydd.
    Jag undrar även om det är någon som har tips på bra boende kring Krabi?

• Svar på tråden Extra vaccination för resa till Thailand?
  • Limpis

Vi åker i november, när Elis blir 6 månader. På bvc sa de att inga extra vaccinationer behövs. Hoppas de har rätt

• bjden

Gulsot måste ni väl ha? Kolla med Vaccinationscentralen de vet. Vi ska till Mexico i februari och ska ge vår son mot gulsot.

• Annacecilia

Vi var i Thailand när sonen var ca 9 månader. Efter masor av research bestämde vi oss för att inte vaccinera.

Man KAN ge vaccin mot gulsot (antingen Havrix mot hepA eller Twinrix mot hepA&B) till barn som är kring året, men det rekommenderas egentligen först vid 1,5år. Dock blir så små barn inte sjuka om de får hepatit A, men de kan vara smittbärare och smitta tex dagispersonal.

Sen kan man eventuellt tidigarelägga MRP sprutan (som annars ges vid 18månader). Men Thailand har ett väldigt bra vaccinationsprogram där deras barn får motsvarande vaccin vid 12 månader så risken för att få tex mässling är inte mycket större än här hemma.

• Eleonora

Hmm... jag ringde infektionsavdelningen idag för att rådfråga om vaccination till Thailand nu i december/januari. Vi fick svaret att vi alla inklusive vår dotter som då är 10månader ska ta vaccination mot hepatit A. Undra varför olika kliniker säger olika?!

• Kotten2004

Min son är 1 år när vi åker till Thailand och bvc rekommenderade Havrix till honom.

Svar på tråden Extra vaccination för resa till Thailand?