• Flowie82

Blöder näsblod

Kevin blöder väldigt ofta näsblod, ibland har han uppehåll ett par veckor men nu har det satt igång igen. Inatt har han blött 3 gånger o nu på morronen rann det på rejält. Han fick även så det kom i munnen.

Finns det nåt att göra åt detta? han blir ju såklart rädd o tycker det är jobbigt.
    Är det farligt?

• Svar på tråden Blöder näsblod
  • Elli47

Min äldste son (nu 9 år) blöder näsblod i perioder, förra veckan hade han det tre morgnar på raken. Jag vet inte riktigt vad det beror på men det är inte ovanligt att det är så periodvis. Kanske de växer mycket eller något annat?

• Pappatilltwins

SÅ har vår tjej också.
    Vi har pratat med läkaren och han har tittat i näsan.
    Det är inte ovanligt och inte farligt.

Man kan droppa olja (paraffin olja) på lite bomull och ha i näsan då och då för att mjuka upp ev sårskorpor osv.

Att bränna av kärl gör de inte på så små barn om det inte är otroligt mkt blödningar som aldrig slutar

• minskaivikt

Vad menar du med rejält och att det kom i munnen?

Jag har alltid blödigt rejält, och då menar jag rejält.
    Håller jag inte fram huvudet så rinner det såklart bak och ner i munnen, håller jag fram huvudet kan jag få stå över tex badkarskanten i en kvart och det droppar minst en droppe i sekunden. Mer eller mindre beroende på om det är ibörjan eller slutet osv.

Brukar bli en fin liten "ås" från ena sidan av badkaret ner till "hålet" innan..

För mej är det ingen ide att försöka använda papper etc, en toarulle gör jag lätt slut på under en endaste näsblödning.
    Bara sätta sej ner och vänta.

hur som helst, jag har alltid haft såhär, har blivigt erbjuden att få bränna näsan, men det är som sagt inget farligt.
    Kommer i perioder, ibland blöder jag flera gånger om dagen, ibland kan det ta någon månad.

• MinaHjältar

Jag blödde alltid näsblod när jag var trött när jag va liten. Vissa dagar flera gånger.

Mina små troll
  • skoladan

Min son blödde ofta näsblod som barn. Mycket och ofta. Det gick egentligen inte över förrän han blev bränd i näsan, men då var han väl kanske 18 år.

• Heahog

MIn dotter på snart 12 år blöder näsblod ofta. Det kommer nästan alltid under natten, när hon sover. Förr kunde hon ligga i min säng medan jag läste & vakna upp & det rann ur näsan..

Har inte en aning om varför..

Svar på tråden Blöder näsblod