rörelsesånger
Någon som har tips på några rörelsesånger som man kan sjunga med sin bebis?
Någon som har tips på några rörelsesånger som man kan sjunga med sin bebis?
En kulen natt, natt, natt.....
Kråksången.
I ett hus i skogens slut.......
* Imse vimse spindel...
* I ett hus i skogens slut...
En liten fråga ang rörelser (eller flera verkar det visst bli... ):
I "En kulen natt natt natt" - vilken rörelse är det vid "sågade sågade såg"? Är det en sågrörelse (som om man sågade ved) eller att man kikar (med handen i höjd med ögonbrynen, som när den lilla tomten tittar ut i en annan visa...).
Och så kråksången, är det "När kråkorna klappar takten till min lilla kråksång..." eller är det ngn annan spännande visa? Och hur är rörelserna isåfall?
Och så lite småkul om vår lilla tjej: När man sjunger "... räck mig handen din." och sträcker fram händerna i "I ett hus vid skogens slut" så vill hon alltid ställa sig upp, blir jättearg om mamma vill sjunga fler sånger, då är det ju gå-dags! (8½ mån).
Melodi: "Broder Jakob"
"Klappa klappa,
vinka, vinka,
klappa nu,
vinka nu,
alla händer dansar,
alla händer dansar,
och ner.
och ner."
(Rörelserna får ni gissa hur de går !)
Detta är en mycket uppskattad och enkel sång som de flesta barn gillar.
"Fader Abraham" och "Huvud, Axlar, Knä och Tå"
Prästens lilla kråka (eller mormors- eller någon annans lilla kråka), där man har barnet i knät och "skumpar". Den älskar Elias.
*Såg rörelserna i litet hus vid kulen natt.
Klappa lilla magen, lilla magen, klappa lilla magen, Kinden med. Näsan kan man dra... munnen spelar bra...
Nyss så träffa' jag en krokodil..
Jag gick in i en affär sa godda vad har ni här.
När... borstar håret, borstar hon både här o där...När.. borstar håret borstar hon.. kommer inte på den riktigt nu...
Ekorrn satt i granen.
Små grodorna.
Nu ska vi ut på tigerjakt.. (moraträsk över huvudtaget...)
AHA.. så här går den juh!
'När lisa borstar tänderna borstar hon såhär, När Lisa borstar tänderna borstar hon både här o där. Hon borstar sina axlar hon borstar sina lår, hon borstar sina 'axlar'(?) hon borstar sina tår.. När Lisa kammar håret, när lisa blalbalbla.. vad som helst!
en ramsa; fem små apor hoppade i sängen.
O fler sånger/ramsor
En elefant balanserade.
Var är tummen?
Jag sågar o spikar jag bygger en bil.
O min favorit; Jag känner en liten apa, som går med krokiga ben. Han svänger med sina armar när han går i solens sken. Och han kliar sig, O han kliar sig och han funderar lite grann. Om jag stampar med ena foten och svänger med min svans så blir det en ap-svans-dans.. oooo kille kille tjick tjick.
Rörelser= gå med krokiga ben, sväng med armarna. Klia under ena armen, klia under andra. Klia huvudet..stampa foten, vicka på baken o vid oooo dansa loss som en toka! Kanske för lite äldre barn..?!?
TAckar saggiatrius, nu skall jag väl inte lära ut fel rörelse till dottern, vill ju inte att hon skall behöva skämmas för sin gamla mamma...
Var är tummen sjöng vi mycket när pojken var liten Idag fick jag faktiskt orden till en annan sång:
Solen lyser
(melodi: Blinka lilla stjärna).
Solen lyser stor och rund
(gör en cirkel med armarna)
går i moln en liten stund.
(sätt händerna för ansiktet)
Tittar fram på nytt igen
(dra sakta bort händerna)
Hej, på dig min lilla vän!
(vinka)
Solen lyser stor och rund
(gör en cirkel med armarna)
både på mig och på min lilla hund!
(peka på dig själv och en låtsashund)
- VOFF VOFF VOFF!
Indianerna
En å två å tre indianer
fyra, fem å sex indianer
sju å åtta å nio indianer
tio små indianer
Alla hade dom fjädrar på huve´t
Alla hade dom pil å båge
alla var dom stora och starka
för björnen skulle dom ta!
sch,sch, hör hur det knakar
sch, sch, hör hur det brakar
sch, sch, hör hur det knakar
för nu kommer björnen fram!
En å två å tre indianer
fyra, fem å sex indianer
sju å åtta å nio indianer
tio små indianer sprang hem!
Använd fantasin till rörelser, Lycka till!