• tobiq

Någon som vet något om tandsten?

Jag har fått något jävligt suspekt på mina tänder, det sitter liksom någon slags hård grå/brun-beläggning längst ner vid tandköttet på framtändern i underkäken. Har googlat lite på tandsten och det verkar passa in, men jag är inte helt säker.
    Har ALDRIG sett något liknande på mina tänder vilket är konstigt för min mun känns i övrigt friskare än någonsin, jag har precis tagit ut en fast tandställning som suttit där i nästan fem år och under den perioden var det såklart svårare att komma åt och borsta och tandköttet var ofta lite svullet, speciellt nu det sista året när jag varit gravid.
    Min teori är att tandstenen kanske suttit gömd under det svullna tandköttet som nu dragit sig tillbaka lite. Hur som helst så blev jag skitnojig när jag läste att det kan leda till tandlossning! Hade blivit helt förstörd om tänderna började trilla ut när jag kämpat så länge med räls för att få dem raka och fina. Nu tycker jag att det har börjat isa lite i dem också... Ni som vet, det borde väl ta ett tag innan det går så långt att tänderna lossnar? Ska till tandläkaren nu i slutet av april och fråga henne då, eller bör man åka in tidigare? Det svider ju i plånboken måste jag säga...

Lyckligare än någonsin!
  • Svar på tråden Någon som vet något om tandsten?
  • tobiq

Men jag tycker att det är så lustigt att jag aldrig "sett" tandsten innan trots att tandis påpekat att hon skrapat bort lite. Fast det kan ju bero på att den förbannade rälsen skymde sikten:)

Lyckligare än någonsin!
  • CarlHerman

Jag är tandhygienist och tycker det låter som att det är tandsten. Det är väldigt få personer som inte har någon tandsten alls just bakom framtänderna i underkäken så det är helt normalt att du har det och det är i sig inget tecken på tandlossning. Du behöver inte göra nåt extra besök hos tandläkaren för det.

• tobiq
    CarlHerman skrev 2009-04-09 10:48:04 följande:
    Jag är tandhygienist och tycker det låter som att det är tandsten. Det är väldigt få personer som inte har någon tandsten alls just bakom framtänderna i underkäken så det är helt normalt att du har det och det är i sig inget tecken på tandlossning. Du behöver inte göra nåt extra besök hos tandläkaren för det.
    Underbart att höra! Tycker att det ser riktigt äckligt ut och har borstat som en galning utan resultat, det lossnar helt enkelt inte. Jag har aldrig haft hål i tänderna så det vet jag inte hur det ser ut, du tror inte att det kan vara det va? Det sitter på framsidan på framtänderna i nederkäken.
    Lyckligare än någonsin!
  • tobiq
    CarlHerman skrev 2009-04-09 16:52:30 följande:
    Det är säkert tandsten, oroa dig inte.
    Kanon, är så paranoid nu när man vill behålla mitt "perfect smile":) Tack för svaret!
    Lyckligare än någonsin!
Svar på tråden Någon som vet något om tandsten?