• Ronja016

Begravningsmusik?

Hej! Har ni några förslag på begravningsmusik till min avlidne morfars begravning. Han lyssnade typ aldrig på musik så det går inte att välja det han tyckte om.

• Svar på tråden Begravningsmusik?
  • Carpe diem quam minimum credula

På mina mor - och farföräldrars begravningar hade vi opera och lugn musik.

• Suzy QX

Det finns en stad ovan molnen?
    Amazing graze
    Blott en dag

• La Lola

Först o främst; beklagar sorgen.

Sen, finns det nån låt som påminner om din morfar?
    Man kan spela vad som helst i princip.

På min pappas begravning spelade vi "Storfiskarvalsen" (Thore Skogmans gamla låt) på orgel.
    Den påminde oss om pappa o alla hans gamla fiskarkompisar log när de hörde låten.

*mamma till Alma snart 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Ronja016

Okej det är väl det jag har tänkt men vill gärna ha exempel på just låtar.

• Floff

Beklagar verkligen sorgen.. Min morfar gick bort i somras och då spelades bland annat Cavatina som är sorgsen men jättefin. Vi hade även Anthem (som Tommy Körberg brukar sjunga) med en manlig solist som sjöng. Det var superfint. Hoppas ni hittar någon musik som ni känner er bekväma med.

Ett tips kan vara att gå in på olika begravningsbyråers hemsida, där brukar det finnas möjlighet att lyssna på olika stycken. Detta gjorde jag och min mamma inför morfars begravning för att hitta det som kändes bäst.

• Mornie Alantie

Adagio för orgel och stråkar av Albinoni. Ett mycket dämpat men vackert stycke, som passar en kyrkorgel. Den spelades på min morfars begravning.

Om du vill höra stycket:

• Suzy QX

Har haft ganska många begravningar på sistonde. På fonus hemsida har de många förslag och ljudfiler för att höra hur de låter på orgel (om det är musiken i kyrkan du tänker på) Både psalm musik men även vanlig.

Hymn to the sea är vacker med

Beklagar sorgen.

• Ronja016

Det ska inte spelas på orgel utan det ska bara vara vanlig musik då det blir lite av en borgerlig begravning då han inte var med i svenska kyrkan

• Extramoster

På pappas begravnings om var en borgerlig begravning i ett kapell spelade vi Sonja Aldéns "Det är inte regn som faller", tycker den säger mycket och passar bra på en begravning

• Renoveringsobjekt

Fråga någon som är i ungefär samma ålder som din morfar om tips...

• Ronja016

Hej! Tack för alla svar, jag har valt: tears in heaven, everybody hurts och en med lene marlin.
    Jag söker nu efter en i samma stil som i ska ha när vi går ut ur kyrkan, tips?

Svar på tråden Begravningsmusik?