• Dizzi

    Är det verkligen farligt att svälja tuggummi?

    Jag har hört att det är farligt att svälja tuggummi, men kan inte komma på vad det skulle kunna vara som är så farligt? Man tuggar ju på det och sväljer saliven, så det kan ju inte vara giftigt. Kan det fastna nånstans i magen eller?

  • Svar på tråden Är det verkligen farligt att svälja tuggummi?
  • Salamandra

    Hihi var det inte något man fick höra som liten bara? En såndär myt? Jag har svalt många genom åren.......

  • Karpet

    Det är väldigt svårsmält antar jag, men jag tror inte att det är farligt. Det kommer väl ut där all annan mat kommer ut.

  • Dizzi

    Jag har också svalt många, trevligare än att spotta ut dem på gatan, men varje gång jag sväljer ett så tänker jag på allt jag hört om hur farligt det är, och blir nervös. :)

  • giz
    min son fick lära sej i skolan att det tar 2 år för kroppen att bryta ner ett tuggummi
    sant? inte en anning
  • Jennie Brunflo

    Tuggummi kommer liksom allt annat ut den naturliga vägen.

    Så hur just tuggummi kan stanna i kroppen i 2 år...när man tom bajsar ut pärlor, pengar, nycklar och annat som borde vara betydligt mer svårsmält....det är för mig en gåta.

  • Ciccin3

    Det är inte ett dugg farligt... skulle det vara det så skulle det knappast säljas till oss för att vi ska tugga på det.

    Att det tar två år för kroppen att bryta ner ett tuggumi är också en myt, det hinner inte brytas ner innan det kommer ut i andra änden igen.

  • symaskinen

    Min dotter svalde ett knappcellsbatteri och hennes hysteriska mamma ringde giftinformationscentralen och åkte till akuten...inte ens det var någon fara...men det är väl inte nyttigt direkt ! Batteriet kom ut naturligt.

Svar på tråden Är det verkligen farligt att svälja tuggummi?