• MrsMH

kan bebisar få vinterkräksjuka?

Hej.
    Är det vanligt att spädbarn drabbas av vinterkräkssjuka eller nån annan magsjuka? Har bebis på 4 v. och är orolig, då min sambo plötsligt drabbats av nån konstig magsjuka inatt. (om vinterkräksjuka pågår fortfarande?)

• Svar på tråden kan bebisar få vinterkräksjuka?
  • Stargirl

Sonen fick en rejäl vinterkräskuja vid 6 månaders ålder. De andra har inte fått ngn magsjuka så tidigt dock. Jag tror att spädbarn kan bli drabbade dock är det inte så vanligt då de skyddas av amningen iaf till en del.

*~Två blåbär och ett lingon~*
  • MrsMH

Tack.
    Trodde också att amningen hade nån sorts av skydd.
    Men för säkerhets skull för mannen sova i gästrummet inatt hehe

• fantasifoster

Det är inte så vanligt att så små åker på magsjuka.
    Jag fick magsjuka då min son var 4 veckor gammal.
    Men han smittades inte, och då ammar inte vi.

• Doris6

Min dotter hade det förra veckan.
    Hon helammas och är 4 månader.
    kräktes mycket och gick ner en del i vikt, vilket hon ska hämta upp nu hoppas jag.

• lollisen

Japp, även spädbarn kan drabbas av kräksjukan, då det går mycket snabbare för dem att bli uttorkade så gäller det att vara observanta på att de får i sig rikligt med vätska och att man kontaktar sjukvården i tid om man märker att de blir annorlunda i allmäntillståndet.

Vinterkräksjukan går året runt, inget specifikt för just vintern även om namnet kan få en att tro så.
    VKS, calici-noroviruset har en tendens att cirkulera mer kraftigt vintertid. Men utbrott finns även under sommar/vår/höst.

• Winglur

Det är väldigt ovanligt att så små blir magsjuka.
    Men om dom blir det så måste man som lollisen skriver vara väldigt uppmärksam.
    Amma ofta ofta så att dom får i sig mkt vätska, och hålla koll på att blöjan blir blöt!
    Men bäst är att kontakta sjukvårdsrådgivningen snabbt så kan dom ge alla råd du behöver.
    Hoppas att liten slipper!

• Caterinek

Min dotter har precis haft magsjuka 3 månader gamal. Vi fick åka in till akuten eftersom hon inte åt och blev uttorkad. Fick vätskeersättning via spruta där.

• PetraMunchen

Jag och maken har senaste 2 månaderna först haft vinterkräksjuka sen magvirus. Vid vinterkräksjukan blev vår då 8 månaders lite bubblig i magen men ingen större fara... sen vid magviruset passera det honom obemärkt trots att både jag och maken var sjuka i 3 dagar! Så för oss har det inte drabbat vår lilla knappt alls.

• lollisen
    PetraMunchen skrev 2009-04-11 21:09:23 följande:
    Jag och maken har senaste 2 månaderna först haft vinterkräksjuka sen magvirus. Vid vinterkräksjukan blev vår då 8 månaders lite bubblig i magen men ingen större fara... sen vid magviruset passera det honom obemärkt trots att både jag och maken var sjuka i 3 dagar! Så för oss har det inte drabbat vår lilla knappt alls.
    Förlåt att jag verkar besserwisser eller ordmärkare nu, kan bara inte låta bli.
    Men VKS (Calici- Norovirus) ÄR ett magvirus.
  • PetraMunchen
    lollisen skrev 2009-04-11 21:10:52 följande:
    Förlåt att jag verkar besserwisser eller ordmärkare nu, kan bara inte låta bli. Men VKS (Calici- Norovirus) ÄR ett magvirus.
    Det e lugnt... båda drabbar ju magen, men för att vara lite äckelmagad... vid vinterkräksjukan kommer det ju ut åt båda hållen, vid "magviruset" bara neråt...
  • lollisen
    PetraMunchen skrev 2009-04-11 21:19:26 följande:
    Det e lugnt... båda drabbar ju magen, men för att vara lite äckelmagad... vid vinterkräksjukan kommer det ju ut åt båda hållen, vid "magviruset" bara neråt...
    Det där är otroligt individuellt och man kan inte generalisera nåt virus på detta sätt. Förlåt, men nu var jag där igen.
    Calici-Norovirus kan te sig på alla möjliga sätt, allt från enbart lite illamående, till kräkningar, feber och diarré, men även enbart som diarreer. Så det går inte säga hur dessa virus uppträder rent generellt.
    Andra virus drabbar olika de med, såsom rota och andra.
  • PetraMunchen
    lollisen skrev 2009-04-11 21:22:06 följande:
    Det där är otroligt individuellt och man kan inte generalisera nåt virus på detta sätt. Förlåt, men nu var jag där igen. Calici-Norovirus kan te sig på alla möjliga sätt, allt från enbart lite illamående, till kräkningar, feber och diarré, men även enbart som diarreer. Så det går inte säga hur dessa virus uppträder rent generellt. Andra virus drabbar olika de med, såsom rota och andra.
    Generaliserar inte (var inte meningen i alla fall att göra det), berättar hur det var för mig och min man bara och att det inte drabba vår lilla alls i samma utsträckning som oss. Fast jag kan ju undra varför det heter "vinterkräksjuka" om en del inte kräks av det. Borde döpas om i så fall... Nåja, lite för mycket OT nu.

MrsMH hur har det gått? Har det gått bra med er lilla? Har hon/han klarat sig?
  • lollisen
    PetraMunchen skrev 2009-04-11 21:26:48 följande:
    Generaliserar inte (var inte meningen i alla fall att göra det), berättar hur det var för mig och min man bara och att det inte drabba vår lilla alls i samma utsträckning som oss. Fast jag kan ju undra varför det heter "vinterkräksjuka" om en del inte kräks av det. Borde döpas om i så fall... Nåja, lite för mycket OT nu.MrsMH hur har det gått? Har det gått bra med er lilla? Har hon/han klarat sig?
    Varför det heter vinterkräksjuka, är för att medierna har förstorat upp det hela, ett mediefenomen att kunna sätta ett skräckinjagande namn på det de vill skriva om, inget annat.
    Jag är rätt insatt i ämnet. *fniss*
  • MrsMH

Hej allihopa. Tack för era svar.
    Sen första inlägget har hon inte upplevst annorlunda än vad hon brukar vara. Hon har inte kräks mer än vanligt och blöjan har varit blöt vid varje blöjbyte.
    Men ikväll än hon väldigt trött och ledsen, gråter ej, (tror bara att hon är övertrött och behöver sova, så vi få se imorgon om hon är piggare).

För sambon var kräk/diarre bara en gång företeelse, 2:a dagen var han utslagen och låg och sova hela dagen och 3:e dagen var han nästan helt återställd.

Svar på tråden kan bebisar få vinterkräksjuka?