Bygga hus, Kostnad? Tänka på.
Vi pratar om att bygga hus om några år.
Men vad kostar det egentligen?
T ex vatten, avlopp och el/tele. Värme?
Vad fick ni för kostnader?
Vad är viktigt att tänka på?
Vi pratar om att bygga hus om några år.
Men vad kostar det egentligen?
T ex vatten, avlopp och el/tele. Värme?
Vad fick ni för kostnader?
Vad är viktigt att tänka på?
Jag är också nyfiken
www.byggahus.se/
Kika in så kanske ni får några svar i alla fall.
Lycka till.
Har kollat runt lite på den sidan, men vill kolla här inne med folk hur de har gjort och vad de har hamnat på.
Det beror på att det inte finns några fasta priser vad gäller avlopp/tele/el m.m. Det beror så olika på vilken kommun man bor i (om det är kommunal anslutning) om man har tele framdraget till tomten och andra förutsättningar för just ditt bygge.
Våra kostnader var dock:
Vatten/avlopp: ca 110 000 (endast anslutning till kommunala nätet)
El: ca 23 000
Telefoni: 7000
Vatten/alvopp, kommunalt fanns i tomtgränsen, inkopplingsavg för oss 68500 kr
El inkoppling, 18500 kr
Telefon, vi bygger på nytt område så enligt telia ska de kosta drygt 40 000!!! Så de blir ip telefoni från lokala bredbandsbolaget för 7000 istället.
Trodde man kopplade in el/tele samtidigt, hittade på någon sida att man kan beräkna el/tele med 20, 000 kr per 100 m grävd kabel.
El och tele är två helt skilda saker... telefonin är det Telia som har hand om. Telia äger nätet och beroende på om man har telekabel framdraget till tomten eller inte så kostar det allt från 7000 och uppåt att koppla in telefon. El är det kommunen/elbolaget som kopplar på... Kostar olika beroende på kommun..
1 och 1 är 3 vilken skillnad i priset på ip telefoni och telia.
Vi skulle nog göra som er och välja ip då.
Susanne den som skickade det priset till mig måste menat att de gräver samtdigt alltså att de lägger ner ledningen samtidigt så de slipper dubbel gräv men sen måste han glömt var för sig summan. Tillkommer sen säkert inkoppling som sagt.
Vi är inne eller mest jag är inne på två olika hus modeller just nu ett från fiskarhedenvillan och ett från eksjöhus. Anar att eksjöhus är dyrare men deras planlösning är så myclet bättre.
demo.eksjohus.se/Vara-husmodeller/Kataloghus/Sluttningshus/Sundvik.aspx eksjöhuset.
och
www.fiskarhedenvillan.se/sv/vara_hus/Sluttningshus/Ugglan/ fiskarhedenvillan