• Anonym

Är det normalt att en 8-åring inte kan klockan?

Jag har lånat ett konto så jag postar som anonym. Har inga egna barn men ett bonusbarn. När flickan gick i 1:an gick mamman och pappan på ett samtal där fröknarna föreslog att hon skulle gå om då hon låg efter sina klasskamrater. Det förslaget färdades bort. Jag vet inte vad som är normalt eller inte så därför tänkte jag fråga er som har barn. Jag köpte en träklocka till henne i påskpresent, nu när jag tänker efter vet jag inte om jag vill ge den till henne. Hon kanske inte alls är sen eller så tar hennes mamma illa upp.

• Svar på tråden Är det normalt att en 8-åring inte kan klockan?
  • Jennjen

Jag harför mig att att jag hört att de ska kunna klockan när de går i trean,
    helt alltså.

Min 5åring kan hela och halva timmar bara.

• Tinnys

Hel och halv bör de kunna när de är 8. Min dotter är 8 och de lär sig kvart över, kvart i, fem i halv, 20 över och liknande nu... Men för ett år sen kunde hon bara hel och halv.

• Anonym (...)

Om skolan bedömt att hon är sen måste det ju vara något mer än att hon inte kan klockan i så fall. Enbart det gör ju inte att barnet borde gå om ett år.
    Hur är det med läs och skrivinlärningen? Matte? Kompisar?
    Om hon kan klockan eller inte beror ju på om någon har försökt lära henne eller inte. Om hon inte fått möjlighet att träna på den så är det ju inte konstigt om hon inte kan den.
    Kan hon inte klockan så är väl en träklocka jättebra.
    Har hon ett eget armbandsur? Annars är det också en bra grej. Att tillsamans titta efter vad klockan är...
    Om mamman tar illa upp eller inte är jättesvårt att veta. Man kan ju hoppas att hon är förstående och tar tillvara på tillfället att hjälpa dottern med inlärningen. Men det kan ju kännas stötande också... Svårt...

• Anonym

Hon går bara i tvåan så då är det helt normalt för hon vet inte ens när kl ex är 7. Blev bara lite orolig då hon annars ligger efter i skolan.

• Anonym

Tinnys, Hon fick ett hello kitty armbandsur av oss förra året men hon använder inte den. När hon är ute och leker och frågar när hon ska hem och vi svarar "7" så säger hon alltid "säg till mig då". Så jag tror inte hon är intresserad heller. Men hon gillar att pyssla så jag tänkte att vi kunde måla och dekorera klockan i helgen.

Anonym, nej, klockan lärde hon nog inte sig i ettan då det var tal om att hon ev skulle gå om. Det var inlärningssvårigheter hon hade. Vi märker här hemma att hon har svårt för att sitta still många gånger och ibland när vi pratar med henne så ser hon ut som ett frågetecken för att sedan dra ihop nåt som "vet du? du heter lingon" och sedan gapskrattar hon. Nu har hon snart gått ut tvåan och hon har inte varit på nåt extra samtal så jag antar att hon har blivit bättre i skolan.

• Anonym

Att lärar sig klockan är inget barn får gå om skolan för, så något annat bör det vara.

En träklocka är bra i träningssyfte men ett eget armbandsur är ännu bättre. För barn måste inse vikten själv av att kunna klockan och varför det är bra att kunna den. En del barn lär sig klockan utantill och ifrågasätter inte varför och lägger rätt lite energi på att lära sig, andra barn ser inte vitsen med att kunna den och försår därför inte hur klockan fungerar. Många barn i dagens samhälle behöver nämligen inte kunna klockan. De har föräldrar som väcker dem, skjutsar dem till skolan så de kommer i tid, säger nu är det mat, nu börjar bolibompa osv.... Varför lära sig den då??
    Skolan är en del av barnens vardag , fritiden och föräldrarna är en del. Det går inte att bara öva/lära sig klockan i skolan utan i det verkliga livet, i skolan, i hemmet, under loven....
    Så vad du kan göra som en betydelsefull vuxen i hennes närhet är att överösa henne med klockor så kanske lusten och nyfikenheten skapas och hon börjar att förstå klockan.

Svar på tråden Är det normalt att en 8-åring inte kan klockan?