• BlommyNess12

Kattkiss i sängen!

Våran katt har nu smitit in i sovrummet och kissat i våran säng.. Hon har tidigare kissat i sonens barnvagn och i hans säng..
    Vi har bokat tid för kastrering för att se om det hjälper att få bort detta beteende (får komma dit den 22:a) men vad gör vi tills dess? TIPS ÖNSKAS..

Och hur får man bort kattkiss-lukt från en madrass? Alltså en resårbotten.

Tacksam för svar....

• Svar på tråden Kattkiss i sängen!
  • BlommyNess12

ingen som har några bra tips?

• felicityporter

Vad bra att ni bokat tid för kastrering! Många tänker inte på att även honkatter markerar revir och tror därför inte att honor behöver kastreras. Medan ni väntar på tiden tycker jag att ni bör stänga dörrarna till sovrummen, för att undvika att ytterligare olyckor händer. Resårmadrassen kan ni dränka in i ättika och sedan låta torka. Visst, det luktar verkligen äckligt under tiden, men ättika är ruskigt effektivt mot urinlukt. Lycka till!

• orpan

det finns ett medel på djuraffärer som heter piss off och det är så sant så;)

• BlommyNess12
    felicityporter skrev 2009-04-09 20:14:02 följande:
    Vad bra att ni bokat tid för kastrering! Många tänker inte på att även honkatter markerar revir och tror därför inte att honor behöver kastreras. Medan ni väntar på tiden tycker jag att ni bör stänga dörrarna till sovrummen, för att undvika att ytterligare olyckor händer. Resårmadrassen kan ni dränka in i ättika och sedan låta torka. Visst, det luktar verkligen äckligt under tiden, men ättika är ruskigt effektivt mot urinlukt. Lycka till!
    Ja vi har sovrumsdörren stängd alltid, men hon har lärt sig öppna dörrar...
    Luktar det inte ättika om madrassen sen då eller neutraliseras det?
  • Samsmamma

fy fan jag har varit med om samma sak.... dock efter kastrering. Men jag använde Yes Diskmedel och vatten och gnuggade gnuggade gnuggade madrassen, samt tvättade överdraget till bäddmadrassen... men att spraya med FY-spray eller liknande är bra, då vill de inte gå tillbaka till samma ställe. Det kan dock hända ändå..

• BlommyNess12
    Samsmamma skrev 2009-04-09 20:17:17 följande:
    fy fan jag har varit med om samma sak.... dock efter kastrering. Men jag använde Yes Diskmedel och vatten och gnuggade gnuggade gnuggade madrassen, samt tvättade överdraget till bäddmadrassen... men att spraya med FY-spray eller liknande är bra, då vill de inte gå tillbaka till samma ställe. Det kan dock hända ändå..
    Okej, och efteråt luktade det helt ok?
    Sambon är galen och vill åka och köpa en ny säng (!) men jag sa åt honom att man faktiskt kan få bort kattkiss, även om det luktar apa.
  • magdalena 80

Tallsåpa är jättebra för att få bort lukten av kattkiss.
    Skulle nog rekommendera er att fixa nån form av lås på sovrumsdörren, min erfarenhet säger mej att då de en gång kissat nånstans gör det gärna det igen...
    Katter tycker ju heller inte om citrondoft, kanske det kan fungera att gnugga in lite citronjuice på era sängkläder o barnvagnen...?

• Samsmamma

jag skulle gå ännu längre än magdalena och kanske till och med lägga lite citroner i sovrummet så att de inte vill vara där.

Jo vi fick bort lukten men det krävdes lite arbete. Men med tanke på att jag gick och lade mig i kisset innan jag förstod vad det var som luktade....!! så kanske jag bara var glad att det inte luktade likadant :)

Svar på tråden Kattkiss i sängen!