• Lavish

Gränsen mellan medelklass och överklass?

Jag är lite nyfiken på hur man avgör om någon tillhör överklassen vad gäller inkomstnivån. Vart skulle ni dra gränsen rent ekonomiskt mellan medelklass och överklass? Vilken materiell standard hör till vilken kategori? Om ni kommer hem till någon... hur skulle det se ut för att ni skulle tolka det som ett medelklasshem och hur skulle det se ut för att ni skulle tolka det som ett överklasshem?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-13 22:20
    För att förenkla frågan kan man annars besvara var man anser gränsen går mellan medelinkomsttagare och höginkomsttagare.

• Svar på tråden Gränsen mellan medelklass och överklass?
  • Ari Gold

Klassbegreppet är inte baserat på inkomstnivå.

Men du kanske tänker på medel- resp höginkomsttagare?

• Lavish

Ari Gold skrev 2009-04-09 19:27:03 följande:

Klassbegreppet är inte baserat på inkomstnivå.Men du kanske tänker på medel- resp höginkomsttagare?
    Nej nej jag förstår det. Men inkomstnivån har ju defintivt något att göra med saken eller hur? Om man bara känner till någons inkomst och inget annat, vart skulle du dra gränsen då? Och jag tycker inte medel resp höginkomsttagare riktigt motsvarar, enligt min personlig def kan en "höginkomsttagare" fortfarande tillhöra övre medelklassen. (Enbart på inkomst)
  • Mrs Moneybags

I Sverige är löneskillnaderna såpass små att skillnaden mellan över- och medelklass inte kan avgöras av lönen. Det finns ju hantverkare som tjänar bättre än akademiker osv, så det har absolut inte med inkomsten att göra.

Sedan är det ju inte så att bara för att man går från att tjäna 40 000 i månaden till 60 000 i månaden så har man inte automatiskt blivit överklass.

• Lavish
    Mrs Moneybags skrev 2009-04-09 21:48:21 följande:
    I Sverige är löneskillnaderna såpass små att skillnaden mellan över- och medelklass inte kan avgöras av lönen. Det finns ju hantverkare som tjänar bättre än akademiker osv, så det har absolut inte med inkomsten att göra.Sedan är det ju inte så att bara för att man går från att tjäna 40 000 i månaden till 60 000 i månaden så har man inte automatiskt blivit överklass.
    Nej nej, det kanske var en lite onyanserad fråga. Jag tänkte mer vilka inkomstklasser. Menar du då att du skulle tänka 60 000 som en överklasslön?
  • NickiA

Överklass kan du vara oavsett om du är arbetslös, hemmafru, VD eller snickare. Det har ingenting med lön att göra.

• Analoga
    NickiA skrev 2009-04-10 11:45:37 följande:
    Överklass kan du vara oavsett om du är arbetslös, hemmafru, VD eller snickare. Det har ingenting med lön att göra.
    Vad är det som avgör om någon tillhör medelklass eller överklass då?
  • Örnie
    Analoga skrev 2009-04-10 21:16:25 följande:
    I Sverige är det väldigt mycket prat om inkomst, men i England (åtminstone tills helt nyligen) har det att göra med ens bakgrund. Det finns fattiga överklassdamer och välbetalda läkare som är och förblir arbetarklass.

Jag anser att klasser främst har att göra med bildning. Tyvärr stämmer inte ens det. Det finns rika adliga och högborgerliga personer som vägrar klara grundskolan och föredrar att leva som nyrika popsångare. Så det finns nog inget bra svar.
  • Ari Gold
    Inkomst, utbildningsnivå och bakgrund är väl tre viktiga pusselbitar i klassbegreppt... men lite mer abstrakt brukar man prata om habitus och socialt/kulturellt kapital... (enl bourdieus klassbegrepp).

Klass påverkar sådant som vanor, smak och inte minst förmågan att ta plats i oilka sociala miiljöer.

För mig som är lärare kan man tex säga att det klassbegreppet blir tydligt när det handöar om vilka föräldrar som tar ordet vid ett föräldramöte till exempel.
  • Tecken
    Det beror ju lite på vem du frågar? Marx och Bourdieus tolkningar, t ex, skiljer sig åt rätt mycket! En del (sociologer) skulle t.o.m. fråga sig - existerar begreppet klass öht?
  • Analoga
    Tecken skrev 2009-04-11 19:21:24 följande:
    Det beror ju lite på vem du frågar? Marx och Bourdieus tolkningar, t ex, skiljer sig åt rätt mycket! En del (sociologer) skulle t.o.m. fråga sig - existerar begreppet klass öht?
    Nej, man tycker ju inte att klass-tillhörigheter hör hemma i det moderna samhället - utan tillhör det förgångna....
Svar på tråden Gränsen mellan medelklass och överklass?