• Anonym

Snälla hjälp.. angående namnet Julia

Jag och min sambo var överens om att vi skulle döpa våran dotter som nu kommerinom en vecka till Julia.
    Jag älskar namnet och även min sambo.

men nu precis innan vår dotter skall komma så säger han att han vägrar att döpa henne till de pgav att när man slår upp vad namnet betyder så står det någonting om romskt och han kopplar ihop romsk med zigenare och han menar på att han inte vill ha ett namn som är romskt.

men finns det n¨gon som kan hjälpa mig med betydelsen av detta naamn? jag vill s¨hemskt g'rna övertala min sambo och nu bärjar det bli ont om tid.

anledningen till att jag l'gger det i k'änsliga rummet är fäör att jag tkr det är pinsamt hela denna grejen-

• Svar på tråden Snälla hjälp.. angående namnet Julia
  • Anonym

HAHAHAH!!! Jag heter Julia själv i förnamn, och det är en feminin form av det ROMSERSKA (alltså italienska) namnet Julius. Inte romska. Då får nog kolla upp om din sambo inte har en sväng av dyslexi.

• Anonym

Oj. Missade ett E. Romerska, skall det vara.

• Dakota

Jag hittade det här när jag googlade.
    Julia är ett latinskt kvinnonamn som härstammar från det romerska släktbundna personnamnet (mask.) Iiulius senare Giolio, som härleds från det grekiska ordet ιουλος ioulo som är ett alternativt namn på Demeter och vars uttydelse är omtvistad.
    De pratar om romarrike (Julius Cesar och gänget) och inte om folket Romer.

• MiisPiis

Spelar det nån roll?? I så fall kan man ju inte döpa någon nu för tiden, för alla namn har ju någt ursprung....ibland dåligt!!

• Zahcro

En feminin form av det latinska namnet Julius. Även den franska formen Julie används.
    Namnet är känt bland annat genom Shakespears "Romeo och Julia".
    August Strindbergs "Fröken Julie" kom 1888.
    Smekform är Jullan.

källa
    www.kanalen.org/namnarkivet/index.php&namn=Julia&frame=1

• Anonym

Nu har jag lite mer skinn på näsan n'är jag skall konfrontera sambon ikv¨äll då han kommer från jobbet.

Känner mig riktigt taggad och på hugget haha=) vill verkligen döpa vv¨r dotter till detta vackra namn

• Zahcro
    Anonym skrev 2009-04-09 19:31:00 följande:
    Nu har jag lite mer skinn på näsan n'är jag skall konfrontera sambon ikv¨äll då han kommer från jobbet. Känner mig riktigt taggad och på hugget haha=) vill verkligen döpa vv¨r dotter till detta vackra namn
    Julia är jätte fint :)
    Min Julia är 6år
  • Marina Elena

vad har din sambo emot zigenare? är det inte mer problematiskt att du ska ha barn med en som har rasistiska ideer?

• Panzarlarv

Marina Elena skrev 2009-05-25 00:12:55 följande:

vad har din sambo emot zigenare? är det inte mer problematiskt att du ska ha barn med en som har rasistiska ideer?
    Men vissa kanske vill bevara nordiska namnen i Sverige .. måste man vara rasist för att man inte vill ha arabiska namn tillexempel på sina barn? .. Det handlar om ursprung, identitet och tradition för vissa.. men sådana som du kastar ut rasist här och där, bara för att slippa föra en ordentlig konversation.
Svar på tråden Snälla hjälp.. angående namnet Julia