tips på god kycklinggryta?
finns det någon här som har tips på nån god kycklinggryta?
finns det någon här som har tips på nån god kycklinggryta?
Vi gör alltid en kyckling/curry gryta som är riktigt god.
Man steker upp kyckling i mindre bitar och sedan häller man i grädde och lite mjölk. Sedan saltar, pepprar och tillsätter curry krydda i lagom mängd
5 minuter innan grytan är klar skivar man gul paprika och champinjoner och har i det i grytan.
Vi brukar äta ris till det
Stycka kycklingen i bitar. Bryn i smör och olivolja blandat. Skala palsternacka, skär i korta stavar. Skala ingefära och skär smått. Låt bryna med en stund. I med röd paprika i bitar och gula lökar i klyftor. Vatten så det täcker. Låt koka ca en timme. Smaka av med salt, mango chutney och grädde och red ev med lite mjöl. Servera med ris.
Ena annan sak med kyckling som är riktigt gott är:
Stek kyckling antingen fileer eller mindre bitar. Medan det steks så blandar man en sås på chillisås, pressad vitlök, salt och peppar.
Kavla även ut smördeg så att man kan göra kyckling knyten.
När kycklingen är klar så kan man antingen blanda i bitarna i såsen eller snitta kycklingen och sätta såsen där.
Sedan rullar man in fileerna i smördeg eller gör knyten av blandningen och in i ugnen tills det är gyllenbrunt.
Till det serveras sallad, kokt potatis och kantarellsås
Just det MJÖL ska även i grytan i mitt första inlägg. Den tillsätter man innan man häller i grädden
Smörstek vattenkastanjer,minimajs och bambuskott
dela kycklingfilé i bitar och stek upp den
Blanda ihop och tillsätt kokosmjölk och ev creme fraische eller matlagningsgrädde, krydda med salt,peppar och vitlök (sambon brukar även ha i chili)
Servera med sallad och pasta.
Jag gillar min kycklinggryta som är perfekt för den kräsne
Man tar fyra-fem kycklingfiléer, delar dem i mindre bitar och steker kycklingen.
När kycklingen är genomstekt häller man på grädde och sen mjölk tills det är tillräckligt med vätska.
Efter detta smakar man av, och har i curry, vitlök (om man vill) och allkrydda efter egen smak.
Till sist reder man grytan så den blir tjock och krämig.
Det som är så bra med denna gryta är att man kan stoppa ner vad man vill i den, maken brukar blanda ner majs och lök i sin. Dottern brukar ha majs, lök och champinjoner och jag brukar bara äta den som den är.
Ris är jättegott till! Både jasminris och vanligt.
Den här tycker jag är jätte god.
kryddburken.wordpress.com/2007/04/20/graddig-kycklinggryta-med-champinjoner-kramigt-ris/
tack för alla recept! :)
Måste tipsa om min favvo kyckling gryta:
Kycklingfile
Champinjoner
lök
Röd paprika
Vitlök
Cremefraiche
Mangochutney
Curry
Sambalolek
-Skiva kycklingen och stek,
-blanda i svamp hackad lök och paprikla
- Tillsätt resterande ingredienser och låt puttra ihop
Gott till ris, men passar även som fyllning till paj med riven ost ovanpå =)
Lycka Till!!
Har lite olika grytor vi gör och som vi älskar här hemma =)
Jag lagar alltid kycklingen i tärningar, i folie, i ugnen och innan har jag blandat kycklingen i lite fond/soya/kryddor så att smakerna kommer på djupet. Kycklingen blir galet mör och saftig. Inge kul med gryta där kycklingtärningarna är sega eller hårda.
Gryta 1:
Jag häller vatten i en kastrull (beroende på hur såsig jag vill ha grytan, ca 5 dl till 3-4 portioner). Slänger i ca 3-6 Tandoori Curry Pasta (knallröd i glasburk, finns vid den asiatiska mathyllan i lite större mataffärer tror att märket heter Sherwoods) beroende på hur stark man vill ha grytan. Sedan slänger jag i kycklingen som är lagad i ugnen. Ibland her jag i en liten skvätt grädde eller mjölk men jag tycker det går bra utan, grytan blir inte lika mild då... =) Sedan reder jag den med Maizena tills den får lagom tjocklek. Vi äter med basmatiris och grönsallad/burkmajs.
Gryta 2:
Vi köper extremt ofta färdig kryddblandning (asiatiska hyllan, santa maria 'chicken tikka' i en orange påse) och gör som det står på förpackningen ungefär (creme fraishe (eller matl. grädde) + kyckling + kryddan). GOTT!!!
Gryta 3:
Gjorde en gryta på lite allt möjlight här om dagen. Stekte ( för en gångs skull) kycklingen, hällde i vatten - ca 3-4 dl. Kryddade med curry, rödvin, kummin, chilipulver, cayennepeppar, soya, kycklingfond, buljongtärning, salt, svartpeppar, thai - cocoskrydda (hittat på ÖB) och en vitlöksklyfta. När det kokat ihop så hällde jag i lite grädde och redde sedan alltihop. Det blev riktigt hett och gott, fick 9 av 10 av sambon =) Kul att bara slänga ihop saker man har hemma!
Hoppas att ni gillar nåt av recepten/tipsen =)
Mammut och Papput skrev 2009-04-10 10:27:29 följande: