• saris2008

När började era barn äta själv med sked?

Farmor påstår att lilleman på 14 mån är sen när det gäller äta själv med sked, jag har dock lärt mig att slå dövörat till när hon kommer med sina kommentarer......

Men jag blir ändå lite nyfiken när era barn kunde äta själv med sked, min kille verkar inte vara det minsta intresserad, han får en sked när han äter i handen men slänger den snabbt på golvet.

• Svar på tråden När började era barn äta själv med sked?
  • annikas syster

han kunde använda en sked när han var 6-8 månader men det var ju inte så att han åt en hel måltid själv. det gjorde han når han var ca 12-14 månader, men även nu när han snart är 2 år får man hjälpa till ibland för det finns så mycket annat att göra än att äta själv

• Ica 6

Han är inte sen... Vår dotter är 18 månader och äter bara lite själv, tar man upp
    mat på skeden så stoppar hon in den i munnen, men vi matar henne mest..

Men sen är hon duktig på en massa annat som t ex hon pratar jättemycket och är väldigt framåt... Man kan ju inte kunna allt direkt det kommer med tiden..

• Superhero

började lek-äta med sked vid ett år. åt hyfsat vid 14 mån, då började hon dagis och jag vet att där matade dom aldrig för att hon skötte det själv. nu är hon 17, äter med gaffel eller sked och spiller nån/ett par gånger under en måltid, men inte värre än att det går att torka av tröjan och ha kvar den resten av dagen.

men du va spelar det för roll hur tidiga dom är med grejer egentligen. avisst min tjej är duktig motorisk....men så sa hon inte ett jota förrns hon va 18 månader. det ena tar ut det andra.

• Superhero

Ica 6 skrev 2009-04-09 21:15:46 följande:

Han är inte sen... Vår dotter är 18 månader och äter bara lite själv, tar man upp mat på skeden så stoppar hon in den i munnen, men vi matar henne mest.. Men sen är hon duktig på en massa annat som t ex hon pratar jättemycket och är väldigt framåt... Man kan ju inte kunna allt direkt det kommer med tiden..
    haha skoj att vi gjorde samma jämförelse!
  • Tinnys

Min ett åring får sked och gaffel, men det mesta kommer in med handen... men min 2,5 åring har ätit över ett år med sked eller gaffel.. men även handen hjälper till ibland.

• Emelianfian

Vår dotter fick äta själv första gången när hon blev 1år... nu är hon 16mån och äter själv utan problem.. men visst vissa måltider blir det mycket kladd men det får man räkna med

♥ mamma till världens finaste barn ♥
  • buffybus

min son e 14 månader o kan verkligen inte äta själv... om han får tallriken framför sig så slänger han den i golvet.. och får han skeden själv så tar han den o bara leker med maten.. så här kommer vi nog mata ett antal månader till

André ska bli storebror i Juli-09
  • otålig78

Min 14 månaders son äter alla måltider själv fast med händerna. Han är inte intresserad av skeden helt enkelt. Han får en sked och en gaffel men han slänger de efter ett tag utan att använda dem. Tror inte att din son är sen alla är ju olika. Vissa klarar att äta med sked tidigt andra inte.

• Tant Green

Vi började öva runt 1-årsdagen. När hon började på dagis vid 15 månader gick det riktigt bra (första veckan på dagis åt de soppa ), men det dröjde läääänge innan hon slutade hjälpa till med händerna.

• mamma 86

min dotter har nyss fyllt 1 år och kan verkligen inte äta själv med sked. hon leker mest med den eller kastar den i golvet.. har fått höra att hon borde kunna äta med sked nu..

Svar på tråden När började era barn äta själv med sked?