• Lussekatten87

Sova utomhus på förskolan även på vintern...

Vi fick nyss info från förskolan som vår son kommer börja på nästa vecka .
    Där stod det bl a att barnen sover utomhus,året runt.

Då kan jag inte låta bli att fundera om det finns någon mer som har sitt barn på en förskola där de sover ute?

Hur gör de om det är -20 grader ute?

Jag vill inte att min son ska sova ute och kanske frysa,tänk om de glömmer åkpåsen,filten på honom mm?

• Svar på tråden Sova utomhus på förskolan även på vintern...
  • Clis

Min dotter har sovit ute på dagis i vagnen när hon va 1,5. Det var inga problem. Visserligen hade vi ju aldrig 20 minus.
    Är det för kallt så lägger dom nog inte ut barnen.
    Men är du orolig så ska du ju ta ett snack med dom!
    Förklara hurdu känner så kan dom säkert lugna dig

• fruganL

De förskolor som jag har arbetat på där man sover "ute året runt" gäller detta inte när det är så kallt ute. Var gränsen ligger är lite olika, en del håller sig inne så fort det är minusgrader, en del sover ute ner till tio minusgrader eller har speciella dealer med föräldrarna.
    Jag har även arbetat på förskolor där policyn är att banen sover ute, men att vissa föräldrar inte velat detta och det har då ordnats för dessa barn att sova inne.

Och de glömmer inte varken åkpåse, filt, vantar, mössa, raggsockar eller något annat när det är kallt ute.

Stilla din oro så gott du nu kan, och fråga dem (bara fråga, lyssna på deras svar, det är så lätt att "attckera" när man som du känner sig så orolig redan i ett startskede) hur de gör. Låt dem berätta kom med följdfrågor och skapa en dialog kring det hela. En förskola kör inte över familjerna som är involverade.

Lycka till. Och din son kommer sova så gott ute!

• Lussekatten87

Tack för lugnande svar!
    man blir ju så lätt orolig för sitt barn,såklart.
    jag skall fråga dem på inskolningen på tisdag hur de gör när det är minusgrader ute.

• EsMamma

Vi hade ett dagis där de sov ute i vagnar året runt (Uppsala). Fårskinn under, sovsäck, yllesockar, varm mössa, yllekrage brukar räcka på vintern här. När det är riktigt kallt kan man dra på en ylle eller fleecetröja också.

• Lussekatten87

vi bor ca 20 min från uppsala så det borde vara samma väder här

• Fåret Shaun

Kanon bra vanlig vuxen sovsäck och tröja, mössa, vantar och sockor har fungerat hela vinter för sonen

Har börjat inse att folk hellre talar om en, än till en.
  • Fåret Shaun

Personalen glömmer inte och om barnet sover oroligt känner de om barnet verkar kallt och lägger på extra filt

Har börjat inse att folk hellre talar om en, än till en.
  • cgcg

På vårat dagis (i Umeå) sover barnen ute hela året, men när det har varit riktigt kallt har dom vagnarna inne, men det har inte varit SÅ många gånger till trots för att det har varit en ganska kall vinter. Barnen fryser inte när som sover.
    Sonen började dagis i höstas när han var 15 månader.

• pinglis

Jag jobbar på en förskola i Uppsala, och vi har alla våra barn sovandes i sina vagnar.
    Dom sover så gott, och dom håller sig friskare än nånsin :)
    Och jag lovar, vi skulle aldrig låta ett barn ligga och frysa, dom är så varma och goa när vi tar upp dom :)
    Så, var lugn, att sova ute om vintern, gör bara barnen gott, jag lovar :)

• Mieria

Jag tycker att det låter skitmysigt. Ska köpa en stor åkpåse och sova på balkongen i natt :´)

Svar på tråden Sova utomhus på förskolan även på vintern...