• Anonym

Nekar mig egentid... (långt)

Jag blir bara så trött på min sambo... Vi har en son på 1½ år, och det tog lång tid för honom att bli en ansvarsfull pappa. Han har ett stort behov av egentid och han kommer inte att kunna fungera som människa om han inte får den egentid som han behöver säger han. Han vill helst göra saker för sig själv varje dag, på bekostnad av mig och min egentid. Jag får t.o.m. be om "lov" att få bada ensam... det är nästan den enda egentid jag får då sonen är vaken. Han tror sig själv ha adhd, men har ingen diagnos.

Hur som helst så tröttnade jag på att han ska bestämma när och om jag får egentid och sa igår att -"Jag tänkte bada idag, ensam." "-ok." sa han och for och handlade. På vägen från affären så ringer en kompis till honom och säger att han ska komma till oss och meka med sambons mc, tillsammans med sambon. Det säger sambon till mig när han kommer hem, att han ska meka. "- Det får du väl göra, men efter att jag har badat." sa jag. Då utbryter ett mindre världskrig då sambon svär och har ett jätteovårdat språk inför vår son. Jag sa väl inte så snälla saker om honom heller, men inget som han inte förtjänade (jag bad honom att tänka på språket inför sonen, och då han inte gjorde det så sa jag att det var synd att det var han som är den viktigaste förebilden för vår son), och inte med speciellt arg röst (sonen var ju alldeles intill). Det är detta som händer nästan varje gång jag ber om lite egentid, att han blir arg och sur. Ska man behöva tåla det? Sen sa han "-Gå och bada du, men då är det slut på att jag är snäll med dig..." Jag gick och badade, dock med sonen. Badade snabbt och sa sen att han kunde gå ut. Bad sen om ursäkt för att jag sagt dumma saker till honom och gav han en puss.

I morse när jag skulle kolla mailen på vår bärbara dator så såg jag att han hade satt in lösenord på den, så att jag inte skulle kunna använda den. När jag ringde och konfronterade honom om det så sa han "- Men det var ju det spelet du ville köra..." Jag blev rätt arg då och slängde på luren. Vi har fortfarande knappt pratat med varandra, låtsas som att han är luft, vill ha en ursäkt eller en förklaring till det som hände.

Kan någon förstå hans reaktion???

• Svar på tråden Nekar mig egentid... (långt)
  • Anonym

Hur hade ni planerat att göra när ni fick barn?
    Om han tror dig ha en diagnos (varför tror han det?) varför ser han inte till att få hjälp med det?
    Låter helt sjukt, på det sättet du beskriver.

• styggingen

Sätt hårt mot hårt. Jag förstår inte alls hans reaktion. Det låter iofs som om han anser att du stått i tacksamhetsskuld till honom.

• EnFruSislak

Nej, jag kan inte alls förstå hans reaktion. Egentid behöver alla, även du. jag tycker på det som du skrivit att han är oerhört respektlös..

• Censur

behandla honom som han behandlar dig...?
    det är på tiden verkar det som.

• Lavish

Utifrån det du skrivit är det din kille som gör fel. Förutsatt att ni jobbar lika mycket borde ni båda ha rätt till lika mycket egentid 50/50. Sätt hårt mot hårt och kräv precis lika lång tid egentid i gengäld som han tar till sig. Be honom annars förklara varför det är rättvist att han ska ha mer egentid än du.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-04-09 23:01:48 följande:
    Hur hade ni planerat att göra när ni fick barn?Om han tror dig ha en diagnos (varför tror han det?) varför ser han inte till att få hjälp med det?Låter helt sjukt, på det sättet du beskriver.
    Han tror att han har adhd bl.a. för att han känner att han ibland vill vara i "en bubbla". Att bara vara själv och inte ha någon som säger vad man ska göra.

Visste inte alls att det skulle bli så här, pratade mkt innan och då ville han vara en delaktig pappa.
  • Anonym
    Lavish skrev 2009-04-09 23:07:09 följande:
    Utifrån det du skrivit är det din kille som gör fel. Förutsatt att ni jobbar lika mycket borde ni båda ha rätt till lika mycket egentid 50/50. Sätt hårt mot hårt och kräv precis lika lång tid egentid i gengäld som han tar till sig. Be honom annars förklara varför det är rättvist att han ska ha mer egentid än du.
    Han säger att jag bättre klarar av att ha lite egentid än han...
  • Lundby87

Kanske din kille skall söka hjälp över sitt kontrollerade beteende mot dig och sina agresiva sidor om du kräver din rättighet. Jag hade aldrig fixat en relation med sådannahär regler osv

• Itzumo
    Anonym skrev 2009-04-09 23:09:15 följande:
    Vad ger han för rätt att "bestämma" att du klarar mindre egentid bättre? Då kan ju du svara genom att hävda att han är bättre med barnet och därför borde han sköta om sonen mer...
  • Lavish
    Anonym skrev 2009-04-09 23:09:15 följande:
    Haha, tänk om du tycker att du behöver mer egentid än honom för att klara dig då? Vem fan vill inte ha tid när ingen säger åt en vad man ska göra. Gå inte på så dåliga argument. Du mår ju uppenbarligen också dåligt.
  • Itzumo
    Anonym skrev 2009-04-09 23:08:11 följande:
    Han tror att han har adhd bl.a. för att han känner att han ibland vill vara i "en bubbla". Att bara vara själv och inte ha någon som säger vad man ska göra. Visste inte alls att det skulle bli så här, pratade mkt innan och då ville han vara en delaktig pappa.
    Det är ju självklart att han inte har en uppfattning om vad ADHD är..

För att en person ska få diagnosen ADHD så måste dessa symtom finnas och ha funnits under lång tid. Varje symtom ska också vara mycket mer påtagligt än vad man kan vänta sig utifrån personens ålder, kön och utvecklingsnivå.

* Koncentrationssvårigheter
    * Dålig impulskontroll
    * Hyperaktivitet
    * Glömska

Det finns även andra symptom som är vanliga bland folk med ADHD men som inte är nödvändiga för att få diagnosen.

* Problem med motoriken
    * Problem med sömn
    * Sen tal- och språkutveckling
    * Problem med att tolka sinnesintryck
    * Hetsigt humör och trots
    * Psykiska problem som ångest, stark oro eller depression
    * Tendens att upprepa eller "haka upp sig på" ord eller meningar

Så att vara i en "bubbla" är inget som har med diagnosen ADHD...
  • ettplustack

Han måste ju få upp ögonen för hur det är för dig, självklart behöver du också egentid och har rätt till det. Hur är han annars med barnet? Han behöver hjälp att kontrollera sitt beteende och datorn hur tänker han? Låter barnsligt och som att han har ett behov av kontroll det är inte bra för dig eller barnet

• Jessika82

gör upp ett shema ... är det inte så att de som har tex adhd mår bättre av att vet vad som ska göras på en viss tid. så gör upp ett shema och där står det svart på vitt vem som ska göra vad vid vilken tid och komma överens och följa det. så att du får egentid man måste få lite paus i bland.

• Anonym

Fy vad respektlöst! Hade lämnat honom med tanke på att det verkar vara så här jämt.

• Anonym (liknande sits)

Jag känner mycket väl igen mig i din situation. - Du ska absolut inte behöva ha det så!

Tyvärr hjälper det inte att vända hans eget beteende mot honom, hos oss gjorde det bara situationen värre.

Om du tycker ert förhållande är värt att arbeta på måste du försöka få honom att söka hjälp, jag vet- jättesvårt. Kanske anser han sig inte egentligen ha något större problem.

Min sambo har troligtvis inte adhd som vi först trodde utan har istället sedan länge fått hjälp genom kognitiv beteendeterapi.
    Det tar dock tid, sakta men säkert har vi tagit oss tillbaka till ett "hälsosamt" förhållande.

Vi har nu 2 barn och det fungera oftast väldigt bra. Det är jätteviktig att kunna föra en öppen dialog för att en familj (och ett förhållande) ska kunna fungera.

Önskar er Lycka till!

• fläck

För att gå motströms (för det är väl för att försöka se problem ur olika vinklar som de diskuteras på detta forum?):

Jag tänker när jag läser din text att ni båda är bovarna. Faktiskt. Ni båda gör er till offer och ni båda straffar varandra (men har lika metoder!). Någonstans på vägen glömde ni att ta hand om varann, och ni har tappat lusten/motivationen/viljan att göra varandra lyckliga, ta hand om varandra och kravlöst vilja ställa upp för varann.

Jag tycker mig ana en viss attityd och bitterhet som smugit sig in. Jag tror att det första inlägget bara är en liten liiiten del av hur vardagen ser ut egentligen. Ni har kanske sårat varandra några ggr för mycket utan att reda ut det.

Tycker det är konstigt att ingen reagerat på denna kommentar: "Jag sa väl inte så snälla saker om honom heller, men inget som han inte förtjänade"

Eller fortsättningen: "så sa jag att det var synd att det var han som är den viktigaste förebilden för vår son"

DET tycker jag är rejäla övertramp och ett bevis att ni båda tagit ett steg för långt då och då, Känns som om ni behöver ta ett steg tillbaka och fundera lite. På relationsfrågor (och era önskemål om hur ni ska hantera saker och bete er mot varandra)- inte om egentid.

Bara min tolkning av detta. Jag vet ju inte mycket om saken så det är bara gissning. Men ville iaf påpeka att bara för att den ena beter sig illa ska man inte behöva "ge igen" genom att såra med ord. Då tycker jag att man inte har ett så sunt och givande och kärleksfullt förhållande som man skulle kunna ha.

• Anonym (2Parter2Viljor)
    fläck skrev 2009-04-10 20:14:37 följande:
    För att gå motströms (för det är väl för att försöka se problem ur olika vinklar som de diskuteras på detta forum?): Jag tänker när jag läser din text att ni båda är bovarna. Faktiskt. Ni båda gör er till offer och ni båda straffar varandra (men har lika metoder!). Någonstans på vägen glömde ni att ta hand om varann, och ni har tappat lusten/motivationen/viljan att göra varandra lyckliga, ta hand om varandra och kravlöst vilja ställa upp för varann. Jag tycker mig ana en viss attityd och bitterhet som smugit sig in. Jag tror att det första inlägget bara är en liten liiiten del av hur vardagen ser ut egentligen. Ni har kanske sårat varandra några ggr för mycket utan att reda ut det. Tycker det är konstigt att ingen reagerat på denna kommentar: "Jag sa väl inte så snälla saker om honom heller, men inget som han inte förtjänade" Eller fortsättningen: "så sa jag att det var synd att det var han som är den viktigaste förebilden för vår son" DET tycker jag är rejäla övertramp och ett bevis att ni båda tagit ett steg för långt då och då, Känns som om ni behöver ta ett steg tillbaka och fundera lite. På relationsfrågor (och era önskemål om hur ni ska hantera saker och bete er mot varandra)- inte om egentid. Bara min tolkning av detta. Jag vet ju inte mycket om saken så det är bara gissning. Men ville iaf påpeka att bara för att den ena beter sig illa ska man inte behöva "ge igen" genom att såra med ord. Då tycker jag att man inte har ett så sunt och givande och kärleksfullt förhållande som man skulle kunna ha.
    Jag håller med dig men vill även tillägga att man är 2 i ett förhållande och ge och med att TS redan från början tog ett steg tillbaka och lät honom få ALL den tiden som han ville ha så bäddade hon redan då för hur det ser ut idag..

Men sen tycker jag inte att man ska neka någon alls en egentid att bara få vara ibland och att man ska DELA på den tiden som finns för egentid..

Att ha ett förhållande innebär att man ger och tar, om den ena parten tar mer än den andra så får man gott säga till annars (låter lite hårt och dumt men menat på ett konstruktivt sätt) får man skylla sej själv...
  • sötäpplet

Jag tror att ni båda har del i problemet, han genom att vara egoistisk och du genom att du, när du denna gång krävde egen tid inte bad om den utan snarare domderade och bestämde. "Nu ska jag... punkt." ungefär.

Om ni lugnar ner er lite grann och sedan gör en plan, en karta eller ett schema för hur ni ska fördela den lediga tid ni har. Och gör det rättvist! Så har ni den att hålla er till sedan och kan bara bråka när en ena av er gör övertramp på överenskommelsen.

• fläck

Anonym (2Parter2Viljor) skrev 2009-04-10 20:22:52 följande:

om den ena parten tar mer än den andra så får man gott säga till annars (låter lite hårt och dumt men menat på ett konstruktivt sätt) får man skylla sej själv...
    Håller med. Det känns som om det har byggts upp under en lång tid, istället för att ha tagit itu med så fort det började bli obalans. Och det är klart att det kan va ok med obalans, det är det ibland. Bara man är överens om det och det i längden jämnar ut sig. Det viktigaste är att ni uppmärksammar och tillgodoser varandras behov. Om din partner inte är ett dugg intresserad av att tillgodose dina, ts, trots att ni pratat om det, så är han ingen bra partner.
Svar på tråden Nekar mig egentid... (långt)