• Takhiza

Ni föräldrar som har barn med mjölkallergi (mjölkprotein) Vilka symptom visade era barn?

Har en son på 13månader som har haft problem med magen sedan han var 5mån vilket var tiden då jag slutade amma. Han hade även kolik som liten. Nu går vi på utredning för magen på barnkliniken på sjukhuset men jag tror själv att det möjligtvis kan vara så att han är allergisk mot mjölkprotein så jag undrar nu:

Vad var symptomen för era barn som har mjölkprotein allergi?
    Vad gjorde ni åt det?
    Hur har åtgärderna fungerat?
    Tog det lång tid?
    Tycker ni att det är jobbigt/krångligt?

Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Ni föräldrar som har barn med mjölkallergi (mjölkprotein) Vilka symptom visade era barn?
  • Helle76

Ont i magen, utslag på kroppen (ena dottern) , kräktes massor och inte bara överflödighetsmat som kom upp, viktnedgång (ena dottern), hård i magen, atopiska eksem, förkylning som gav sig så fort vi började med mjölkfritt (ena barnet)

• Helle76

Vi uteslöt mjölkprotein i kosten.

Deras symtom upphörde förutom atopiska eksemen.

Det tog bara 1 dag innan de slutade ha ont i magen och allt upphörde efter ca 2 veckor.

I början är det ju väldigt krångligt då man måste veta vad man ska söka efter på matförpackningarna finns så många namn som innebär att det är mjölkprotein i men sen lär man sig. Men att läsa på förpackningarna måste man göra jämnt när man handlar för helt plötsligt så kan deras recept ändras utan att man vet om det.

• akleyan

Sonen (ammades) var 5 månader när han fick gröt första gången. Reagerade då med röda utslag runt hela munnen, kräktes upp gröten och fick röda prickar där kräket hamnade på kroppen. Torr hud. Positivt pricktest. Nu 3 år fortfarande allergisk.

Dotter fick ersättning, skrek något förtvivlat och avföringen var helt lös och rumpan alldeles röd prickig. Negativt pricktest. Blev en glad och harmonisk tjej så fort vi bytte till mjölkfri ersättning.

Vi använder bara havredryck och havregrädde och mjölkfrittsmör. Det är inget svårt när man väl kommer in i det. Man laga allt på det. Det krångliga kommer när barnet är så stort att det blir ledsen när han inte kan äta vissa saker när vi är borta, som tårta osv.

• kattkvinnan

min son hade utslag över hela kroppen och magknip konstant dock kräktes han inte så mycket. vi hade "turen" att han var prematur och i kontakt med neoläkare som ganska snabbt konstaterade allergi och gav oss recept på mjölkfri ersättning då han inte ammade. vi använder oss av hans specialpulver när vi lagar mat åt honom men man kunde även använda sig av rice, havredryck mm sa lillkillens dietist.

• Starlight78

Ytterst lite eksem i spädbarnsålderna (typ två st mindre). Kaskadkräkningar vanligen också, men värre vid mjölkintag. Magont, men allra tydligast: RASTLÖSHET, HÅGLÖSHET, DEPRIMERAD och tarmar som inte fungerade riktigt. Ingen diarré, men kletigt illaluktande (mer än normalt) bajs och stora svårigheter att bajsa då tarmen stoppade upp avföringen och bildade typ fickor av avföringen som var svåra och gjorde ont.

• Starlight78

Glömde skriva att hon fick örininfl på örininfl utan förkylning vilket visst också kunde härledas till mjölkproteinallergi...hade jag aldrig hört tidigare...

• snart tre

Vad var symptomen för era barn som har mjölkprotein allergi?

Gnällig, svårt att komma till ro, skrek och fick kraftiga eksem.

Vad gjorde ni åt det?

Tjatade på bvc (som vägrade remittera oss till läkare och tyckte vi skulle smörja honom med salva) - tjatade ännu mer och fick till slut en allergiremiss som visade kraftig allergi mot mjölkprotein. Fick nutramigen (mjölkfri ersättning) och redan dagen efter var sonen som ett annat barn. BVC fick skämmas och jag var urförbannad.

Hur har åtgärderna fungerat?

Se ovan

Tog det lång tid?

Se ovan

Tycker ni att det är jobbigt/krångligt?

Nej, det finns så oerhört många produkter att ta till som är mjölkfria. Ersättning (Nutra t ex), gröt och välling (EnaGo) och sedan även ersättningsprodukter för vanlig mjölk, matlagningsgrädde, glass etc som är baserade på havre eller rismjölk (sojaersättningsprodukter ska undvikas pga risk för allergi mot sojaprotein).

Och så får man läsa på innehållsförteckningarna när man handlar färdigmat, men även här finns det jättebra alternativ som smakar precis som vanligt.

• Starlight78

Vi hade tur, bvc ssk misstänkte med en gång. jag tycker d är himmelriket jämfört med hur d är m vanlig kost o vi har ändrat våra kostvanor till d bättre också efter detta! Så mkt positiva bieffekter tycker jag!!

• snart tre

Ja, det finns en stark fördel med att inte förlita sig på mjölkprodukter i kosten, även för oss vuxna. Vi människor är egentligen inte gjorda för att bryta ner komjölk särskilt bra och det finns kopplingar mellan komjölk och diverse sjukdomar. Det finns ju så mycket god och bra mat att äta i stället för mjölkbaserat.

• Starlight78

snart tre skrev 2009-06-26 08:39:47 följande:

Ja, det finns en stark fördel med att inte förlita sig på mjölkprodukter i kosten, även för oss vuxna. Vi människor är egentligen inte gjorda för att bryta ner komjölk särskilt bra och det finns kopplingar mellan komjölk och diverse sjukdomar. Det finns ju så mycket god och bra mat att äta i stället för mjölkbaserat.
    Håller med! Både jag o min man mår mycket bättre när vi dragit ner på mjölkprodukter!
  • akleyan

Har precis upptäckt att E 270 är mjölksyra, vilket min son reagerar på ibland. Tydligen kan det framställas både syntetiskt och organiskt, så det är inte alltid han blir dålig av det. Finns bla i godiset "bilar".

• Amulett
    akleyan skrev 2009-07-03 10:16:05 följande:
    Har precis upptäckt att E 270 är mjölksyra, vilket min son reagerar på ibland. Tydligen kan det framställas både syntetiskt och organiskt, så det är inte alltid han blir dålig av det. Finns bla i godiset "bilar".
    Är det verkligen mjölksyran han reagerar på!? Den finns ju i våra egna muskler när vi tränar för hårt ... Så den har ju inget med mjölkproteinallergi att göra ...
    Men man kan ju iofs reagera på allt så jag borde ju inte bli helt förvånad
  • cats

Hej

Min dotter skrek mer eller mindre hela tiden när hon var liten, var sällan nöjd och väldigt mammig.
    Hon har även atopiska utslag som än iag in har gått bort fast hon har varit mjölkfri i 2 år.
    Min dotters tarmar klarar inte av mjölk och börjar blöda, och dt blir blod i bajset. Hon får väldiga magkramper och det tar upp till 5 dagar innnan hon är helt bra.

Jag tycker inte att det är några som helst problem med mjölkfritt, det gäller att läsa innehållsförteckningen.
    Det som är svårt är att gå ut och äta på restaurang för där vet man sällan vad mjölkfritt är...

Lycka till

• Mall78

Hej hej!!
    S0onen fick mjölkallergi och äggallergi för mindre än en vecka sedan. Vi hade inte märkt något... nu när jag lagt om kosten helt (ammar) så tycker vi att han börjar bli griningare och får lite magknip, men ocksa hudrodnader i ansiktet... någon med liknande erfarenhet?
    Kram m

• Amulett
    Mall78 skrev 2009-07-05 19:35:43 följande:
    Hej hej!! S0onen fick mjölkallergi och äggallergi för mindre än en vecka sedan. Vi hade inte märkt något... nu när jag lagt om kosten helt (ammar) så tycker vi att han börjar bli griningare och får lite magknip, men ocksa hudrodnader i ansiktet... någon med liknande erfarenhet? Kram m
    Besök gärna mjölk- och/eller äggallergitrådarna så får du säkert fler svar!
    mjölkallergiska bebisar
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m43982626.html

mjölkallergiska vuxna och barn
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m43983028.html

äggallergitråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m43881037.html

Men det är inte så att du har börjat äta ersättningsprodukter som t.ex är baserade på soja istället och att han reagerar på det? Det är ganska vanligt att mjölkallergiska barn reagerar även på soja. Havreallergi finns också, men det är mer ovanligt.
  • Ida och Razmus Mamma

våran son hade kolik när han var riktigt liten. han fick ersättning, sedan fortsatte besvären . han får rejält ont i magen och då helst nattetid. så när han var 8 mån fick jag gå och bära på honom som om han hade kolik för han skrek. och vred sig. vi sa att han hade ont i magen. han fick sin första öroninfl när han var 5 mån utan att vi han fatta detta för han var inte förskyld.
    utan det jag gick till läkaren för han var så ledsen när han låg ner.
    sedan fick han i månaden fram tills han var 9 mån då dom satte in rör på han. han fortsatt få öroninfl fram till nu han var 2 år. först när han var 1 år konstaterade dom att han var mjölkproetin allergisk.
    sedan efter det har hans mage mått mycket bättre.
    och vi upplever att det blir bara lättare och lättare att hitta mjölkproein fri kost.

• Merikarvia

Våran lille fick ont i magen och spydde samt lös i magen. Han fick en allergichock.

Svar på tråden Ni föräldrar som har barn med mjölkallergi (mjölkprotein) Vilka symptom visade era barn?