Som dotter leva utan sin pappa...
Man föds med en mamma och en pappa men vad händer om pappan inte finns med i bilden??
Om man har ett barn (dotter) och hon växer upp utan pappa från 2-3 års ålder, tror ni att det påverkar henne nu och även senare i livet?? På vilket sätt?? Måste en flicka ha en pappa?? Är det för att hon behöver en förebild eller varför?? Räcker det egentligen inte bara med en mamma?? Och om pappan försvinner från dottern vid 2-års åldern, påverkas barnet av det då? Känner dom av sånt fast att dom är små? Kan det påverka barnet senare i livet fast att hon inte minns sin pappa?
Ge gärna lite synpunkter på detta.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-11 09:03
Många här inne tror att jag skriver om mitt barn men helt ärligt så har jag inte barn ännu, men inom en snar framtid hoppas jag!
Mina frågor jag ställer handlar faktiskt om mig, om att växa upp utan pappa.
Jag ska ta det lite kortfattat;
Min mamma och pappa går skilda vägar när jag är nästan 3 år, vad jag förstått så har det gått "vilt" till. Det har tydligen varit fysiskt våld inblandat där min pappa har varit boven i dramat och tydligen "slagit sönder min mamma", har hört ryktesvägar att han dömdes till fängelse i nåt år för det.
Jag har själv inget minne av min pappa men har i hela mitt liv fått höra att min pappa är och var en stor idiot, detta har jag fått höra från min mamma och resten av min släkt (från mammas sida). Har inte kontakt med ngn från min pappas sida.
Det råder delade meningar om vad som hände efter att dom gick skilda vägar, antingen så förbjöd mamma min pappa att träffa mig eller så "struntade" min pappa i mig....jag vet inte vilket?!
Jag har i hela mitt liv alltså vuxit upp utan pappa, har aldrig känt att jag saknat honom då jag inte har något minne av honom o dessutom bara hört att han är en skitstövel och idiot o att man ska hålla sig borta från honom. Detta gjorde att jag aldrig funderade så mycket över min egen pappa och vet heller aldrig hur det känns att ha en pappa. Dock så kom det in en låtsaspappa i bilden men har aldrig haft några känslor direkt till honom. Minns bara att när jag var liten så frågade jag en gång efter min pappa o då sa mamma att han är min nya pappa......
I hela mitt liv har jag alltså hört mammas version, nu har jag fått höra en ny version från några på min pappas sida av en slump. Den är att mamma var otrogen med min låtsaspappa och att det var därför dom gick skilda vägar, o antagligen därför pappa försökt slå ihjäl mamma.....vad vet jag?!?
Har försökt att prata med min mamma om detta men varje gång brusar hon upp och blir arg och tycker att jag frågar för mkt, hon säger att det rör upp en massa gamla känslor inom henne som hon inte orkar med och hon känner sig ifrågasatt...? Men jag har väl rätt att få veta, eller??
O varför fick jag aldrig fortsätta behålla kontakten med min pappa+? Bråket var ju mellan dom två, det ska ju inte drabba barnet, eller?? Tänk om jag hade fått växa upp med min pappa, undra hur det hade format mig då? alltså att jag hade haft kontakt iallafall..
Jag varju bebis när detta händer o har som sagt inget minne av det men tror ni jag som barn/bebis har blivit känslomässigt påverkad då?? Blir ett litet barn det?? Känner det av sånt, att någon viktigt person saknas som var "vårdare"?? Tror ni att jag kanske blev orolig av detta som barn?? O hur har det då drabbat mig?? oro, eller?? ett barn kan ju inte uttrycka i ord och om det vart starka känslor så måste det ju ha "skadat" mig....
Jag vet ju att detta har påverkat mig i mina relationer till det motsatta könet då jag alltid har haft svårt för kontakt med killar, fast idag har jag världens mest underbara sambo som jag älskar och trivs med bäst i hela världen
Jag börjar många gånger fundera på om att jag e konstigt eller onormal som inte "känner nåt" när min pappa kommer på tal....eller att jag som liten/ungdom aldrig haft tankar eller funderingar o undringar varför jag inte har en pappa eller varför jag inte saknat honom??? För mig var det liksom självklart att bara ha en mamma, hon var ju både mamma o pappa för mig....?!? om man nu kan vara det. Ska tilläggas att min mamma har haft mkt problem med sig själv vilket resulterade i att jag många gåner blev lidanden för det, blev inte sedd o bekrfätad tillräckligt och hon hade aldrig tid för mig o jag var mest ivägen. Man skulle alltid lyda henne o göra som hon ville, annars dög man inte....i dessa stunder fundear jag på att här kanske jag hade behövt min pappa.....vad vet jag....
Hur som helst, jag är idag 30 år och vet att han bor i samma stad som mig. Funderar på att kanske ta kontakt med honom men jag vet inte.....känner att jag måste få lite perspektiv på detta o rensa min tankar o känslor o funderingar....har rätt så nyligen tagit tag i detta, mest pga att jag går i samtal....
Tänkte bara hör vad ni tycker om denna historien ....ge mig gärna lite synpunkter. Tacksam för svar