Mosad banan
När började ni ge era bebisar mosad banan. Jag har hört från 3 månader.
Men rekomendationerna för smakportionerna är ju 4 månader. Min dotter är 3 månader nu...
När började ni ge era bebisar mosad banan. Jag har hört från 3 månader.
Men rekomendationerna för smakportionerna är ju 4 månader. Min dotter är 3 månader nu...
När hon var 6 månader. 3 månader är alldeles för tidigt!
Fyra månader är dagens rekommendationer. Dock så skulle jag inte börja med banan, utan med något matigare (potatis, palsternacka eller majs).
Jag startade med smakisar vid 4m+1v och gav inget sött förrän de vanliga smakisarna "satt" dvs potatis, palsternacka broccoli, morot etc
jag började med smakisar då de var runt 4 månader, tvärtemot alla andra började vi med något som var mer sött som just mosad banan, äppelmos , gröt eller liknande.
Förstår inte riktigt det där med att inte vänja dem med sött, de är ju redan vana med den söta bröstmjölken.
Att däremot förknippa mat på sked med gott och sött om de spottar ut ex potatis är mer logiskt i " min bok" och efter fyra barn kan jag nog påstå att det fungerat för oss i alla fall :)
Mina killar är matvrak och äter numera allt i princip.
Vill bara tillägga att det finns stor risk att bebisen blir hård i magen av banan när de är så små.
Dagens rekommendationer är väl att helamma till 6 mån, och då menar man att man inte behöver ge smakisar före det om man inte vill, men att från 4 mån är det okej.
Vi gav vår flicka från det att hon var 4 månader, hon hade inga problem med smakisarna. Vissa barn är inte redo för smakisar och får ont i magen, och då märker man ju det. Vi började med potatis och andra mindre söta saker, men där kan man ju göra som man vill. För vissa barn funkar det ju bara fint med sötare saker(som för mandelblomma ovan).
Måste bara säga att när jag var liten fick jag smakisar när jag var två månader, och hade inga problem med det, så jag tror att det är väldigt individuellt.
banan = hård i magen >.< och börja inte med banan förens 6 månader. >.< börja hellre med något matigare som en annan sak, mosad potatis eller något
Finns dock vissa barn som blir lös i magen av banan.
Jag började vid 4 månader..du märker när ditt barn blir intresserad av att du själv stoppar nått i munnen...
Tack för alla svar....