• Anonym (Nr 2 tack!)

Hur funkar ägglossningstest?

Hej!

Vi har försökt att få till barn nr 2 i någon månad nu men inget har hänt än så länge. Vi tänkte därför börja med ägglossningstest denna månad.
    Lite frågor och funderingar kring detta.

1. Tänkte beställa från billigatester.se. Fungerar dom billiga teststickorna lika bra som CB.s digitala ägglossningstest? Tänkte beställa hem ett helt gäng eftersom jag har noll koll på min ägglossning. (det var så stor priskillnad på dessa två sorter)

2. Hur fungerar det. Man kissar på stickan och får alltså ett streck om man har ägglossning. Inget streck ingen ägglossning?

3. Kan man få olika streck? Alltså "starkhet" på sträcken?

4. När ska man ha sex? Så fort man får ett sträck?

Jag vill verkligen att det ska ta sig denna månad
    Därav mina desperata frågor!! Hihi.

• Svar på tråden Hur funkar ägglossningstest?
  • Anonym (Nr 2 tack!)

*puffelipuff*

• Anonym

1.vi körde stickor från testlagret. Tycker det fungerade toppen. Vi träffade rätt på första försöket :)

2.Kissar på stickan, två streck äl på g. (står klart å tydligt i bruksanvisningen som tillkommer)

3. Fick ett svagt +, några timmar senare starkare.. Precis som ett vanligt g-test.

4. Enligt vårt test, så har man äl ca 24 timmar efter första upptäckten av ett +.
    Testlagret rekommenderade att man kissade på stickan både morgon å kväll. Men inte innan kl 10 eller efter 20. OM jag minns det rätt!!!

Hur som helst, läs instruktionerna på ditt äl test, så blir allt kristallklart!!

Lycka till!!

• Puma86

Jag köpte me från billigatester.se!

Lättaste är om du kissar i en ren mugg, håller i stickan så länge som d står på förpackningen sen låter den ligga en stund, som med ett grav test! Är det två starka streck så har du ägglossning är det två svaga streck så e d antingen dagen efter lr innan du har ägglossning! Man ska ju helst ha sex dagen innan man har mest ägglossning, då är d störst chans att d tar sig! Så vi hade sex varannan dag när vi försökte o tajmade in d då ja hade två svaga streck på stickan, sen testade ja dagen efter o då va d två starka streck! Sen nåra veckor efter va d två starka streck på grav testen i stället

• jennyochjohan
    Ni kanske lyckats bli gravida men tänkte dela med mig av lite info jag har {#lang_emotions_smile}

På clearblue's sida om ägglossningstest så rekommenderar dom att man börjar testa:

28 dagars cykel  - Börja testa Dag 11
    29                     - Dag 12
    30                     - Dag 13
    31                     - Dag 14
    32                     - Dag 15
    33                     - Dag 16
    34                     - Dag 17
    35                     - Dag 18
    36                     - Dag 19

Osv.
    Om man har längre än 41 dagar mellan mensen så rekommenderar dom att man ska börja testa 17 dagar innan beräknad mens

Den dagen du får ett lika starkt eller starkare streck än kontroll strecket så kommer din ägglossning inträffa 24-48 timmar efter det,
    vissa sidor säger 24-72 timmar (jag går på det första) {#lang_emotions_smile} för att minimera riksen att man väntat för länge

Man ska därför inte vänta med att ha sex tills testet visar starkt eftersom att då kan det vara försent med tanke på att spermierna behöver tid på sig att hitta fram till ägget

Sen såg jag ett tv inslag här för ett tag sedan där en läkare berättade att många  är ute för sent när man använder sig av ägglossningstest för att många oftast låter bli att ha sex förrän testet visar utslag och då kan det vara försent + att killens spermier inte får vara gamla han ska helst ha utlösning varannan till var 3:e dag

Så jag och killen har bestämt oss efter att vi såg detta tv inslag att vi har sex varannan till var 3:e dag från att min mens slutar så får man se, jag tar endast dessa ägglossningstest nu för att se på ett ungefär när jag har ägglossning då jag slutade med mina p-piller för ca 3 månader sen {#lang_emotions_smile}

Svar på tråden Hur funkar ägglossningstest?