• Saaaraa

Flytta från Sverige?

Jag och min man har pratat om att ev. flytta till ett annat land.Där hans familj bor: mamma,pappa, syskon..

Till en början har vi iaf kommit överens om att testa 1-3 månader för att se hur det känns. Känns det bra kanske vi tar 6 månader. Kanske bosätter oss där 1 år, och sedan flyttar hit igen.

Känns jätteroligt och underbart att flytta till ett varmt land, men har ju ändå tankar..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-10 17:29
    Nu råkade min dotter trycka på tangenterna.. var inte klar!

Det är ett land med ett helt annat språk och annan kultur än vad vi lever i Sverige. Jag är hemma med dottern och kommer vara det så länge som möjligt, så om vi åker dit för ett år så kommer jag fortfarande vara hemma med henne.
    Vad ska jag göra på dagarna där? Kan inte språker, känner ingen. Men ändå känns det så skönt att bara slippa Sverige ett tag.

Någon som har flyttat från Sverige till ett land där man inte kunnat språket? Hur gör man för att kunna komma ut på dagarna och skapa lite vänskapskretsar?

• Svar på tråden Flytta från Sverige?
  • Babylilja

puffar för tråden. jag ska också flytta utomlands.

• Babylilja

Vart ska du flytta någonstans om man får fråga?;)

• Amazina

Jag flyttade från Sverige till Schweiz för 6 år sedan. Visst var det lite ensamt i början men jag lärde ganska snabbt känna folk och lärde mig språket skapligt. Det finns många svenska organisationer i utlandet. SVIV=svenskar i världen, SWEA mm. Man kan även få tips genom ambassaden i landet.

• Saaaraa

Jordanien kommer vi isåfall flytta till. Som sagt, helt annan kultur där än här i Sverige. Men det gäller iaf bara för ett kortare tag i början.. men det skulle vara härligt att slippa sverige och bo där helt permanent, men man vill ju trivas på alla punkter då.

Babylilja skrev 2009-04-14 16:47:01 följande:
    Vart ska du flytta någonstans om man får fråga?;)
  • ummAmira

Men plugga på språket iaf så du kan göra dig förstådd. Vilken dialekt talas där,kolla upp det och köp några böcker om du ändå är hemma med din dotter.Så gjorde jag och det funkar jättebra.När du kan kommunicera litegrann så kommer du kunna få vänner snabbt tror jag,sen kan du ju alltid plugga där eller gå i skola där och träffa andra som vill lära sig.

• Babylilja

va roligt vi funderar på att flytta till syrien...det ligger ju bara 2 timmar bort..;) från amman iallafall..;)

• Saaaraa

Även om vi bestämmer oss för att inte flytta vill jag lära mig språket(arabiska). Så att försöka plugga på det nu är ju en bra idé. Det är ju lättare där borta även om man bara kan lite grann av språket.

• amnai

man lär sig språket! Jätteviktigt. Vi bodde i Brasilien 5 år, och lärde oss då portugisiska.

• Babylilja

Hittade idag på akademibokhandeln ljudböcker för att lära sig arabiska..;) har ni bestämt er än?

• Annaïck

Det här låter kanske fånigt för ni är säkert jättekära och allt, men tänk på att du hamnar i ett jättestort underläge:

Du kan inte språket
    Du flyttar från vänner och familj i Sverige.
    Du har inget jobb

Vad händer om det börjar gå dåligt i förhållandet? Det är inte säkert att du får ta med dig barnet hem igen.

Tänk dig för!

Jaha nu har jag varit olyckskorp så det räcker..

Svar på tråden Flytta från Sverige?