Om det är den estetiska designen du vill arbeta med är det en bra idé att läsa grafisk design. På byråerna arbetar ofta AD:n med utformning av både trycksaker, hemsidor och material till webbmarknadsföring. Samtidigt är det stor skillnad mellan webb och trycksaker så du måste känna till tekniken, vad som fungerar och vad som är aktuellt just nu. Vid produktion av stora sajter tar ADn fram designen, sedan tar programmerare över. Om det är små enklare sidor så kan de utformas i kodgenerare som Dreamweaver, detta har jag ingen erfarenhet av.
Jag ansvarar för en hemsida på ett stort företag ochvi tar in konsulter vid utveckling. Då är vi ett jättegäng: en designer, flera programmerare (inom olika språk), en projektledare, en språk och användarevänlighetsexpert, två från oss. På en byrå kan man man nog få en rätt bra lön, inte direkt kanske men efter ett tag. Där är lönen också rätt anpassad utifrån kompetens.
Negativt är att det är stressigt. Man måste alltid prestera och hänga med i utvecklingen. Jag har insett att det handlar inte bara om att vara bra på det man gör, det handlar lika mycket om att kunna övertyga andra att det man gör är bra. Man måste också kunna ta kritik, man själv kan tycka att en idé är kanom medan andra inte alls tycker den är bra. Vi är väl alla olika, men jag kan känna att det är rätt ångestladdat att hela tiden bli kritiskt granskad. Det är en bransch med mycket unga människor, vilket kan vara kul när man själv är ung.
Själv börjar jag närma mig 40 och funderar på att byta yrke helt. Usch nu låter jag väl nego, men jag är trött på stressen och vill ha ett yrke man kan åldras med.
Hoppas inte jag slått ihjäl din dröm. Jag kan ju säga att jag känner många som arbetar med design och de brinner verkligen för det och skulle aldrig kunna tänka sig att byta.
Berghs har en distanskurs i grafisk design (24 000 kr). Mittuniversitet har också en del kurser inom webb på distans (gratis). Det handlar mycket om intresse, att själv lära sig och kunna visa vad man kan.