• Klåfingerapa

varning!! otrivin menthol + gravid = inte bra!

Fick idag veta på apoteket att jag inte bör använda Otrivin Menthol nässpray eftersom jag är gravid. Detta enligt nya rön som kommit fram.
    Jag frågade om det var för att den var för stark för mamman eftersom man har extra känsliga slemhinnor?
    Nej det var tydligen fostret som kunde ta skada på något sätt. Mer än så kunde hon inte säga.
    Vanligt nässpray däremot gick bra. Men alltså INTE MENTHOL!!

• Svar på tråden varning!! otrivin menthol + gravid = inte bra!
  • Klåfingerapa

Puffar upp tråden så fler kan ta del.

• NicoleSthlm

Jag använde otrivin methol under båda min grav... och lilleman föddes på BF fullt frisk....

• Klåfingerapa
    NicoleSthlm skrev 2009-04-10 22:33:25 följande:
    Jag använde otrivin methol under båda min grav... och lilleman föddes på BF fullt frisk....
    jo det är väl inga sådär jätte allvarliga biverkningar, då hade de säkert gått ut med ordentliga varningar.
    Jag har också använt det nässprayet under min förra graviditet och sonen är frisk.
    Men det var så hon sa iaf. och jag kommer inte att använda det nåt mer.
  • Klåfingerapa

Tänkte bara dela med mig av detta, då jag själv blev lite rädd.
    Nån mer som hört om det?

• angelika sjödin

När kom detta ut? Jag fick min son för ca 5månader sedan och det var ok med metol då.

Patrik 4mars -06, Theresia 27aug -07 & Andreas 24nov -08, skulle aldrig byta bort mitt liv
  • Jesster

Otrivin har väl inte blivit testat på just gravida, därför får de inte rekommendera det till just gravida förrän det gjorts kostsamma tester. Det är så med många läkemedel som är okej ändå.

Den som söker han finner - www.google.se
  • Klåfingerapa
    angelika sjödin skrev 2009-04-11 08:55:35 följande:
    När kom detta ut? Jag fick min son för ca 5månader sedan och det var ok med metol då.
    I veckan hade de fått nya rekommendationer. Hon läste innantill på ett fax de hade fått och det var nu mer inte bra med menthol nässpray till gravida.
  • Klåfingerapa
    Jesster skrev 2009-04-11 08:58:26 följande:
    Otrivin har väl inte blivit testat på just gravida, därför får de inte rekommendera det till just gravida förrän det gjorts kostsamma tester. Det är så med många läkemedel som är okej ändå.
    Jo fast nu hade ju tester gjorts på något vis som visat en negativ effekt på fostret.
    Jag sa bara att jag ville ha ett otrivin menthol nässpray, då tittade hon på min magen och frågade om det var jag som skulle ha det? jag svarade ja, och då sa hon; då ska du inte ha detta utan ett vanligt utan menthol. Det är nya restrektioner som vi fått in i veckan. Jag frågade om det var att det inte var bra för gravida kvinnor eftersom slemhinnorna i näsan är extra känsliga då? nej det kunde tydligen ha en negativ påverkan på fostret.
    Mer än så vet jag inte. Jag har inte hittat någon iformation om detta på nätet. På fass och apotekets hemsida står fortfarande att gravida kan använda menthol.
  • LillaEm

Jag fick höra av min bm att otrivin nässpray innehåller cortison och är därför man inte ska använda det vid graviditet. Nezeril ska däremot gå bra och det står även i bipacksedeln att det inte ska vara någon fara :)

Svar på tråden varning!! otrivin menthol + gravid = inte bra!