• Lille Fridolf

Obstinat Tonåring

Vad göra?? Har en son på 14 år som det senaste kvartalet skapat kaos i tillvaron för oss, började med "stubbklippning" och därpå peircing i underläppen som idag ser lite svullen ut men vid påpekande så är den under läkning vill han påstå.
    Han kommer och går som han vill, kommer sällan hem efter skolan utan drar till kompisar och kommer sedan hem sent. Alla aktiviteter som tidigare har funnits är skrinlagda Judo och fiolspel c:a 2 timmar/vecka. (Jobbigt och vill bara träffa kompisar). Vart tog Vår lille gullige son vägen??

• Svar på tråden Obstinat Tonåring
  • Bevabus

Stubbklippning och piercing ser jag inget problem i. Och ja, det är normalt att det är aningens svullet dagen efter att ha tagit hål, så länge han håller det rent så är det lugnt.

Däremot så måst ni börja med regler för när han ska vara hemma. Vid hans ålder så bör man vara hemma senast 20:00 ifrån kompisar tycker jag (på vardagar).
    Det tar tid att varva ner innan man ska sova.
    Har han inte kommit hem vid det laget så måste det ju komma en konsekvens ifrån det, avdrag på månadspengen t.e.x.

I övrigt så har ni en helt vanlig tonåring

• abnocto

De gulliga små sönerna försvinner ett tag vid den åldern och vill bara umgås med sina kompisar. Han försöker hitta sig själv och då får man acceptera hårklippning mm. Försök att peppa honom och förebrå honom inte för allt han gör, för mycket de gör är enbart för att deras föräldrar säger att de inte får. Låt honom ha sin period så kommer kanske er lille söta son "ut på andra sidan".
    Och min grabb får vara ute till 22 och det tycker jag är okej. Och kommer han för sent har vi ett lugnt samtal om varför han ska vara inne och det där med att visa hänsyn till övriga familjen.

• Dejsi

Vår dotter är 14 och har tider hon måste passa. Diskutera i lugn och ro med din son och förklara varför etc. Vi har tydligt sagt att vi bestämmer tills hon fyller 18. Kläd -stil och frisyr bryr jag mig inte om. Hon får inte pierca sig eller tatuera sig före 18 heller. När vi inte hade tider hon skulle passa var hon strulig, men hon blev lugnare när vi satte ned foten.

• anna klara

Mina barn som är 19 o 20 bor fortfarande hemma, dom har otroligt svårt att hålla sig till tider.... Vad kan man göra??? Få dom att fatta att man inte är deras personliga slav, som kan hämta i tid och otid,

eller slänga ut dom? Kan man ju inte heller göra... Det är en jobbig tid och man önskar faktiskt att dom får eget boende snart, för allas skull...

• Mieria

anna klara skrev 2009-04-15 01:26:38 följande:

Mina barn som är 19 o 20 bor fortfarande hemma, dom har otroligt svårt att hålla sig till tider.... Vad kan man göra??? Få dom att fatta att man inte är deras personliga slav, som kan hämta i tid och otid,eller slänga ut dom? Kan man ju inte heller göra... Det är en jobbig tid och man önskar faktiskt att dom får eget boende snart, för allas skull...
    Du kan ju inte sätta tider för två vuxna människor??
  • Nova67
    Mieria skrev 2009-04-15 01:33:02 följande:
    Nej helt klart inte, DÄREMOT kan hon sätta husregler ung som en hyresvärd ställer till en hyrestagare, ska vara tyst efter klockan 22, inget busliv osv de normala vanliga regler som gäller ALLA vuxna individer. DE kan man absolut ställa o kräva..

dessutom bor de hemma och är vuxna ska de bidra till hyran/el osv SAMT även maten om de äter på din bekostnad, även om de studerar så ska de via studielån betala för sej, om du sen sparar de pengarna för att ge som en examens present ELLER de får gå i den allmänna överlevnads kalkylen kallad privatekonomi det får DU välja..
  • Mieria
    Nova67 skrev 2009-04-15 01:40:12 följande:
    Nej helt klart inte, DÄREMOT kan hon sätta husregler ung som en hyresvärd ställer till en hyrestagare, ska vara tyst efter klockan 22, inget busliv osv de normala vanliga regler som gäller ALLA vuxna individer. DE kan man absolut ställa o kräva.. dessutom bor de hemma och är vuxna ska de bidra till hyran/el osv SAMT även maten om de äter på din bekostnad, även om de studerar så ska de via studielån betala för sej, om du sen sparar de pengarna för att ge som en examens present ELLER de får gå i den allmänna överlevnads kalkylen kallad privatekonomi det får DU välja..
    haha alltså jag fattar din poäng..Men du kan faktiskt inte bestämma hur alla ska ha det i sina hem :´)
  • anna klara
    Mieria skrev 2009-04-15 01:33:02 följande:
    Skrev jag att jag bestämmer deras tider?
    Nej det gjorde jag inte, bara att jag vill ha info om och när dom planerar att komma hem.

Dom bor ju fortfarande hemma, så då ingår dom ju i familjen.

Dom är ju inga hotelgästar som kan komma o gå som dom vill.
  • Nova67
    Mieria skrev 2009-04-15 01:42:03 följande:
    haha alltså jag fattar din poäng..Men du kan faktiskt inte bestämma hur alla ska ha det i sina hem :´)
    Bra försök iaf

Ne visst MEN ett samhälle har vissa regler att följa för att kunna bestå som just samhälle..

De 10 budorden (jag är inte religiös på något vis) är istort gemensam genom de alra flesta religioner och är troligen mera en basuppsättning SAMHÄLLETS lagar/regler för att ett samhälle ska kunna fungera smidigt och utan större fricktion samt utvecklas och växa..
  • Mieria

anna klara skrev 2009-04-15 01:51:56 följande:

Skrev jag att jag bestämmer deras tider? Nej det gjorde jag inte, bara att jag vill ha info om och när dom planerar att komma hem.Dom bor ju fortfarande hemma, så då ingår dom ju i familjen.Dom är ju inga hotelgästar som kan komma o gå som dom vill.
    Så när de flyttar ingår de inte i familjen? .´)
  • anna klara
    Mieria skrev 2009-04-15 02:01:59 följande:
    anna klara skrev 2009-04-15 01:51:56 följande:
    Så när de flyttar ingår de inte i familjen? .´)
    Men orka svara på dina förvrängda frågor.....
  • Mieria

anna klara skrev 2009-04-15 02:03:41 följande:

Men orka svara på dina förvrängda frågor.....
    Uttryck dig ordentligt istället så slipper du missförstånd : ) Faktum är att du har all rätt att sätta regler för vad som gäller i ditt hem. Men det kanske är lätt att glömma bort att ens barn är vuxna ibland.
  • anna klara
    Mieria skrev 2009-04-15 02:09:16 följande:
    anna klara skrev 2009-04-15 02:03:41 följande:
    Uttryck dig ordentligt istället så slipper du missförstånd : ) Faktum är att du har all rätt att sätta regler för vad som gäller i ditt hem. Men det kanske är lätt att glömma bort att ens barn är vuxna ibland.
    Men jag skriver ju så att du förstår, du håller ju med. Sen är det inte jag som glömmer att dom är vuxna, jag vet att dom är det.

Det är dom som väljer att glömma det ibland.
Svar på tråden Obstinat Tonåring