• Thinner

Vi som är förlossningsrädda, som ska föda Augusti/September 2009

Borde väl finnas fler rädda som ska föda barn i slutet av sommaren/början av hösten.

Vore skönt att prata med andra som är nervösa och rädda.

Här kan vi snacka om allt som har med graviditet att göra men även då vår rädsla samt det hjälp vi får fram till det är dags.

Man Lär Sig Leva Med Sig Själv...
  • Svar på tråden Vi som är förlossningsrädda, som ska föda Augusti/September 2009
  • Emlak

Jag ska ha barn i oktober och har redan bestämt mig för kejsarsnitt... tänker inte utsätta mig för en förlossning med allt vad det innebär.. har ändå opererad blindtarmen så ärr och operation e jag inte rädd för :)

• Thinner
    Emlak, är detta ditt första barn el. har du negativa upplevelser sedan tidigare förlossningar?
  • Tridde

Hej! vi väntar barn i slutet på augusti och jag är rent ut sagt skiträdd inför detta men tränar mentalt och ska även snart få börja på aurorasamtal så det ska fasiken bli revansch denna gång! hade en ganska svår förlossning med min son, nu sex år. usch, blir nervös och får fladder i magen bara av att skriva det här, det sitter verkligen hårt det här, men det SKA bara bli bra till slut

har du egen erfarenhet Thinner eller är det första barnet för dig?
    Emlak> vad är det som känns så obehagligt ang vaginal förlossning att du redan har bestämt dig för snitt?

• Emlak

Känner inte för att gå i ovisshet i flera veckor och undra när det är dags och sen kanske ligga och lida och skrika i flera timmar, vissa förlossningar kan ta en hel dag och då man kan få avklarat något på bara en timme utan att behöva ha "ont" och bli helt slaktad där nere.. Sen har jag hört att om man har muskler på magen och ska krysta så drar musklerna upp istället för att puscha neråt..

Är själv förlöst med kejsarsnitt och har inte varit några problem med mig :)

• Thinner

Tridde, har också tidigare erfarenhet. Hade också en svår förlossning med sonen. Slutade i urakut snitt och blev sövd....*ryser*
    Har BF 4/9 och ska börja  gå i Aurora-samtal om några veckor. Sen får vi se vart det leder. De alt. som finns för mig är planerat snitt eller planerad igångsättning.

• Issa79

Personligen så är jag inte rädd. Det kanske beror på att jag inte är så långt in i graviditeten (ska ha i september), att det är mitt första barn eller ngt annat men min inställning är att jag är en tålig individ och när förlossningen väl startar så är det bara att ta sig igenom det. Jag vill inte göra snitt om det inte är nödvändigt.

En vän till mig ska snart ha sitt andra barn. Första förlossningen var jättejobbig och hon har mått riktigt dåligt över att ens tänka tanken på ytterligare en. Men nu har hon gått på Aurorasamtal och de verkar hjälpa henne bra.

Kanske kan vara ngt?

• Tridde
    Thinner skrev 2009-04-11 13:49:16 följande:
    Tridde, har också tidigare erfarenhet. Hade också en svår förlossning med sonen. Slutade i urakut snitt och blev sövd....*ryser*Har BF 4/9 och ska börja  gå i Aurora-samtal om några veckor. Sen får vi se vart det leder. De alt. som finns för mig är planerat snitt eller planerad igångsättning.
    nämen va kul, jag ska ha 26 aug men räknar faktiskt med just 4:e eftersom det är närmaste fullmåne jag har inte snitt som alternativ, utan jag har gett mig fasen på att detta bara SKA gå. jag vill verkligen ha revansch eftersom allt gick fel förra gången så det blir en naturlig förlossning, om inte bäbis får för sig att vägra vända på sig eller liknanden
    Emlak> jag tycker det är synd att du har en sån bild av förlossningar, det brukar ju faktiskt oftast gå bra. det kan ju låta lite konstigt att jag, som själv haft en jobbig variant, sitter och förespråkar vaginal förlossning men det är ju faktiskt det naturliga och det bästa för både mor och barn så länge det inte är komplikationer med i bilden jag tror nog att det där med musklerna är en skröna, låter konstigt att kvinnliga muskler skulle förstöra det naturligaste som finns, att föda barn, om det kanske inte gäller extrema fall, men det är bara min känsla kring det

Issa79> det är ett jättebra tips med aurorasamtal, jag ska börja om några veckor och tror och hoppas att det kommer att hjälpa mig
  • madeleinesophie

Själv har jag BF den 21 Juni..! bara 9 veckor kvar! Och jag vill inte ens tänka på förlossningen..:(
    Tror jag sitter å förtränger att den ens ska hända!!! har ju lixom inge val nu,hon måste ju UT!!!Jag är såååååååå rädd!!
    Mest rädd för att förlossningen ska bli utdragen och lång!!!:/

• Tridde

madeleinesophie> går du på samtal eller något annat? jag tror att det bästa för dig är att prata, prata och åter prata om förlossningen och läsa på mycket för vet du mycket om det så släpper nog en del av rädslan. man ska ju ha klart för sig att för de allra flesta går allt bra och precis som det ska, det är ju lix det normala tränar du avslappning av något slag? om inte så råder jag dig till att börja nu med tex gravidyoga, du har mycket tillbaka av att kunna djupandas och slappna av under förlossningen, för spänner du dig gör det ännu ondare och du blir ännu räddare, det blir en ond cirkel av det hela

Svar på tråden Vi som är förlossningsrädda, som ska föda Augusti/September 2009