• Vårkänslor

Vispa grädde?

Jag undrar om man kan vispa grädde med en stavmixer? Någon som vet? =)

• Svar på tråden Vispa grädde?
  • Isnogood

Har ju förstås aldrig provat..men det borde det ju gå...
    Den snurrar runt...och då åker grädden runt...

Man kan ju vispa grädde för hand så... (även om DET är fruktansvärt jobbigt...)

• Marma

ja det går, mammam gjorde det förut. men se upp så det inte blir smör bara, det lyckades hon med en gång....:P

• imaj

Jo det går att göra det dock måste man passa så att det inte blir smör (som Smålänningsmamman sa) för det går fort att få den tjock med mixern !

• a mor

Se bara till att du får ner luft i grädden. Annars lär det ta en bra stund innan du är klar.

• Vårkänslor

Tack så mycket för alla svar

• La Lola

Det står nog i bruksanvisningen.

Med min går det inte.

*mamma till Alma snart 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • MBert

Det blir inte bra att vispa grädde med stavmixern även om man har en visp som tillsats (att snäppa på). Jag har provat. Det kommer inte in tillräckligt med luft för att göra den fluffig utan den blir kompakt och tråkig. Bättre då att vispa för hand fast det är jobbigt och tar tid!

• a mor
    MBert skrev 2009-04-11 13:28:20 följande:
    Det blir inte bra att vispa grädde med stavmixern även om man har en visp som tillsats (att snäppa på). Jag har provat. Det kommer inte in tillräckligt med luft för att göra den fluffig utan den blir kompakt och tråkig. Bättre då att vispa för hand fast det är jobbigt och tar tid!
    Jag tror ni använder för trånga kärl om ni inte får den fluffig. Jag lyckas vaje gång.
  • MBert

a mor skrev 2009-04-11 15:11:13 följande:

Jag tror ni använder för trånga kärl om ni inte får den fluffig. Jag lyckas vaje gång.
    Nej, jag har använt en vanlig bunke. Men en stavmixer kan inte blanda in lika mycket luft som en elvisp, så det blir inte lika fluffigt.
  • Vårkänslor

Jag började med stavmixern och körde en liten stund.. Sen gjorde jag resten för hand och det gick jätte bra,, =)

• La Lola
    Vårkänslor skrev 2009-04-12 11:10:06 följande:
    Jag började med stavmixern och körde en liten stund.. Sen gjorde jag resten för hand och det gick jätte bra,, =)
    Varför vispade du inte för hand från början?
    Det går ju så fort.
    *mamma till Alma snart 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Vårkänslor

Jag orkade inte =P Hehe

Svar på tråden Vispa grädde?